Gå til innhold

Kritikk på mattelekse: dårlig fargelagt


Anbefalte innlegg

Jeg fikk det for minstemann. For eldstemann satte faren seg på bakbena og nektet for at hans sønn hadde problemer...

Men problemet er over nå. Nå får de ordentlige mattelekser.

Forresten har det dukket opp for eldstemann igjen, som skal i militæret snart, og kanskje ikke får gjort det han helst vil.

Han kan ikke komme i marinen eller bli pilot hvis han er fargeblind.

Fortsetter under...

Datteren min slet med det samme da hun gikk i 1. klasse. Hun var flink i matte, men interesserte seg ikke med å tegne og fargelegge.

Det irriterte mor at læreren var så fokusert på dette. (eg er mattelærer). Men etter en heftig diskusjon med læreren, ble vi enige om følgende:

Jenta mi fikk ikke faglige utfordringer før holdestilling av blyant og finmotorikk hadde forbedret seg. Eg tenkte at noen av elevene sliter med mattefaget, og at jenta mi ikke hadde vondt å forbedre skriften.

I ettertid ser eg at det lønte seg. Hun skriver flotte bokstaver i finboka, og kommer nå hjem med tegninger nesten hver dag.

Hun lærte seg også i denne perioden å "skjerpe" seg, holde konsentrasjonen fselv om noe som kjedet henne.

Hvordan du stiller deg til leksen påvirker også barnet.

I dag får datteren min ekstra vanskelige matteoppgaver både på skolen og hjemme.

Kanskje du skulle tatt en ny samtale med læreren, med formål at dere sammen diskuterer og finner en løsning?

Den foreldresamtalen høres litt mystisk ut. Vi har ikke signert på noe sånt noen gang i de 2,5 årene vi har hatt skolebarn. ike på lekseplaner og ikke på oppleste rapporter heller.

I matte får de lov til å markere med en strek eller kryss i riktig farge istedenfor å fargelegge hele figuren. Det viktigste er at de har riktig svar på matteoppgaven, ikke at de har fargelagt feilfritt ifølge vår sønns lærer.

tzatziki1365380058

Her er en litt interessant artikkel.

http://www.utdanning.ws/templates/udf____11729.aspx?mode=print

La spesielt merke til dette avsnittet:

"Og kanskje bør man ha i tanken denne uttalelsen fra den ung datteren til en norsk matematikkprofessor. I andre klasse fikk hun vite at faren var matematiker, og at han arbeidet med matematikk hele dagen. Æsj, så kjedelig! Jeg trodde du likte matematikk, kontret faren. Jo, men blir du ikke lei av all fargeleggingen?"

:):):) !

Litt vanskelig å si om det er rett eller galt å gi et "surt" fjes på matteleksen eller ikke når man ikke har sett den aktuelle leksen. Kan det hende hun fokuserer på at arbeidet skal være nøye gjort? Var noen av fargene feil i forhold til riktig svar?

Angående å skrive under på foreldresamtaler så er det noe vi gjør også på skolen vår. Det er blant annet for å sikre seg mot senere, å ha dokumentasjon på hvordan det går med barnet deres. Dessverre er det begynt å bli enkelte tilfeller der voksne går til sak mot skoler for "mangelfull undervisning". Dersom ikke skolene har noe skriftlig å komme med, har de ikke mye å stille opp med. Jeg antar at det hun leste/snakket med deg om handlet om hvordan barnet ditt har det på skolen? Og gav informasjon om hvilke nivåer han er på? Vi gir alltid foreldrene mulighet til å stille spørsmål også, men som regel føler de fleste at de har fått vite det de kom for, og da ber vi dem signere på at de har lest/hørt om eleven sin. (Også for å hindre at barnet eller foreldrene en gang i frmetiden skal komme og si at læreren ikke gjorde ditt eller datt for eleven. Da har man det skriftlig, samt at foreldren har skrevet under på at de er klar over hvordan det går. Da er det mye vanskeligere å klage senere.)

Annonse

Hmmmm, høres ikke særlig kjekt ut synes jeg.

Fargelegging er jo en ferdighet det er kjekt å ha, men å få sure fjes i matteboka i 1. klasse!!! Utrolig dårlig pedagogikk synes jeg.

Vi må ikke skrive under på noe som helst vi :)

Ukeplanen går i søpla i helga.

Foreldresamtalen er en foreldresamtale der vi samtaler om barnet og skolehverdagen. Læreren forteller litt om hvordan barnet oppfattes på skolen, og jeg forteller litt om hvordan vi oppfatter skolen både selv og via barnet.

Kan det være en ide å snakke med andre foreldre i klassen om de også reagerer på ting?

Tror nok jeg hadde bedt om en samtale med læreren for å snakke litt om hvordan gutten tar det når han får sure fjes i bøkene sine de første månedene han går på skole.

Litt vanskelig å si om det er rett eller galt å gi et "surt" fjes på matteleksen eller ikke når man ikke har sett den aktuelle leksen. Kan det hende hun fokuserer på at arbeidet skal være nøye gjort? Var noen av fargene feil i forhold til riktig svar?

Angående å skrive under på foreldresamtaler så er det noe vi gjør også på skolen vår. Det er blant annet for å sikre seg mot senere, å ha dokumentasjon på hvordan det går med barnet deres. Dessverre er det begynt å bli enkelte tilfeller der voksne går til sak mot skoler for "mangelfull undervisning". Dersom ikke skolene har noe skriftlig å komme med, har de ikke mye å stille opp med. Jeg antar at det hun leste/snakket med deg om handlet om hvordan barnet ditt har det på skolen? Og gav informasjon om hvilke nivåer han er på? Vi gir alltid foreldrene mulighet til å stille spørsmål også, men som regel føler de fleste at de har fått vite det de kom for, og da ber vi dem signere på at de har lest/hørt om eleven sin. (Også for å hindre at barnet eller foreldrene en gang i frmetiden skal komme og si at læreren ikke gjorde ditt eller datt for eleven. Da har man det skriftlig, samt at foreldren har skrevet under på at de er klar over hvordan det går. Da er det mye vanskeligere å klage senere.)

Nei, svaret var ikke feil, det var bare ikke fargelagt. Og det sto heller ingenting om at han måtte fargelegge. Bare at han skulle tegne....

Det som irriterer meg litt, er at det jeg måtte skrive under på på foreldresamtalen er noen HUN har skrevet i utgangspunktet. Det var ikke noe vi ble enige om i fellesskap. Når jeg skriver under virker det som om jeg umiddelbart er enig i det, liksom. Mine spørsmål og kommentarer står jo ingensteder, når ting skal dokumenteres! Bare lærerens.....Det blir litt feil, når målet er dokumentasjon....

Jeg synes også at det er for mye vekt på fargelegging i matten. Min 2. klassing har lekse hver uke hvor han på to sider av et ark skal fargelegge f.eks. 15 av hver av epler, pærer, blyanter og andre småting. Han er ganske nøye av seg og bruker derfor inntill 1.5 timer på dette og blir mer og mer fortvilet og sint etterhvert.

Jeg har sagt til han at han ikke trenger å fargelegge så nøye, det er tross alt en mattelekse, men han turte ikke ta sjansen. Nå sist uke hadde læreren sagt det samme, at han bare trenger å skravere riktig antall, så nå går matteleksene unna med et smil.

Når det gjelder underskrifter, må vi skrive under på fredagssjekken, som er en test av hva som sitter av ukens mål, dvs. hvor mye de har fått meg seg av det de har lært en uke. Hvis jeg hadde blitt bedt om å skrive under på noe som var blitt lest for meg, hadde jeg nok skrevet akkurat det. F.eks. Sett: Navn. Eller: Jeg har fått opplest det ovenstående i dag, dato, underskrift.

Gjest skremt mor

Hmmmm, høres ikke særlig kjekt ut synes jeg.

Fargelegging er jo en ferdighet det er kjekt å ha, men å få sure fjes i matteboka i 1. klasse!!! Utrolig dårlig pedagogikk synes jeg.

Vi må ikke skrive under på noe som helst vi :)

Ukeplanen går i søpla i helga.

Foreldresamtalen er en foreldresamtale der vi samtaler om barnet og skolehverdagen. Læreren forteller litt om hvordan barnet oppfattes på skolen, og jeg forteller litt om hvordan vi oppfatter skolen både selv og via barnet.

Kan det være en ide å snakke med andre foreldre i klassen om de også reagerer på ting?

Tror nok jeg hadde bedt om en samtale med læreren for å snakke litt om hvordan gutten tar det når han får sure fjes i bøkene sine de første månedene han går på skole.

Og på veslas skole praktiseres gjensitting dersom man har glemt leksene. Det vil si sitte inne i friminuttene og gjøre leksene.

Kan sikkert ha noe for seg for de litt eldre barna, men for 6-åringene??

En av jentene i klassen brøt ut i tårer i veslas bursdag fordi hun kom til å komme hjem for sent til å gjøre leksene og kom til å miste friminuttene igjen.

Og på veslas skole praktiseres gjensitting dersom man har glemt leksene. Det vil si sitte inne i friminuttene og gjøre leksene.

Kan sikkert ha noe for seg for de litt eldre barna, men for 6-åringene??

En av jentene i klassen brøt ut i tårer i veslas bursdag fordi hun kom til å komme hjem for sent til å gjøre leksene og kom til å miste friminuttene igjen.

Har de lekser fra dag til dag hos dere da? Våre får lekseplan på mandag og da skal leksene være gjort til fredag. Om man da har det travelt en dag så kan man ta leksene de andre dagene.

''Min sønn får negative kommentarer og sure ansikter i matteboka fordi han har farglagt for dårlig eller glemt det''

Da vil jeg si de prioriterer feil. Jøss. De kan gjøre det på en annen måte. Skrive eks "_så flott, tenk hvor fint det ville blitt med litt farger på? Prøv det neste gang" Det gjør lærerene på barneskolen her.

Jeg må også skrive under på skrivet på foreldremøtene, men det blir snakket om hver ting oss tre imellom for hver "sak". Masse ros er også viktig og greit å få.

Snakk med rektor om dette. Jeg synes det er for tidlig å sette sure fjes i boka!

Annonse

Gjest skremt mor

Har de lekser fra dag til dag hos dere da? Våre får lekseplan på mandag og da skal leksene være gjort til fredag. Om man da har det travelt en dag så kan man ta leksene de andre dagene.

Fra dag til dag ja. Det er ikke spesielt fleksibelt.

Tilfellet som hadde gjort jenta så opprørt var en dag hun kom på skolen og hadde gjort feil side (moren hadde lest opp feil sidetall fra ukeplanen) - og endte med innesitting i friminuttet siden de ikke kunne se at hun hadde gjort leksa.

Og på veslas skole praktiseres gjensitting dersom man har glemt leksene. Det vil si sitte inne i friminuttene og gjøre leksene.

Kan sikkert ha noe for seg for de litt eldre barna, men for 6-åringene??

En av jentene i klassen brøt ut i tårer i veslas bursdag fordi hun kom til å komme hjem for sent til å gjøre leksene og kom til å miste friminuttene igjen.

For å være ærlig synes jeg det er flott at det sanksjoneres mot lekser som ikke er gjort.

Når det er sagt, så synes jeg også at om foreldrene gir beskjed i meldingsboka, så bør det gjøres unntak.

Gjest skremt mor

For å være ærlig synes jeg det er flott at det sanksjoneres mot lekser som ikke er gjort.

Når det er sagt, så synes jeg også at om foreldrene gir beskjed i meldingsboka, så bør det gjøres unntak.

Det er greit å sanksjonere, det er noe annet å fjerne friminuttene og dermed også ødelegge konsentrasjonene de kommende timene. Hvor mange 6-åringer kan konsentrere seg såpass lenge i strekk uten pause?

Synes også det burde være mulig å høre på 6-åringene når de forteller at de HAR gjort leksa, ikke sanksjonere blindt fordi den siden som skulle gjøres den dagen ikke var gjort. Man kan ta feil og burde da ikke straffes som en annen unnasluntrer.

Og ja, jeg synes det er helt på jordet når de har fått det til slik at 6-åringene griner og gruer seg til neste dag fordi det av en eller annen sjelden grunn ikke ble mulighet til å få gjort det på akkurat den dagen.

Mye kunne vært løst med ukesplaner i stedet for dag-til-dag, samt som du sier, å unngå sanksjoner når foreldrene har skrevet i meldingsboka.

Det er mulig å sanksjonere også mot en 6-åring når ting går for langt, uten at det gjøres på en slik overveldende måte.

Det er greit å sanksjonere, det er noe annet å fjerne friminuttene og dermed også ødelegge konsentrasjonene de kommende timene. Hvor mange 6-åringer kan konsentrere seg såpass lenge i strekk uten pause?

Synes også det burde være mulig å høre på 6-åringene når de forteller at de HAR gjort leksa, ikke sanksjonere blindt fordi den siden som skulle gjøres den dagen ikke var gjort. Man kan ta feil og burde da ikke straffes som en annen unnasluntrer.

Og ja, jeg synes det er helt på jordet når de har fått det til slik at 6-åringene griner og gruer seg til neste dag fordi det av en eller annen sjelden grunn ikke ble mulighet til å få gjort det på akkurat den dagen.

Mye kunne vært løst med ukesplaner i stedet for dag-til-dag, samt som du sier, å unngå sanksjoner når foreldrene har skrevet i meldingsboka.

Det er mulig å sanksjonere også mot en 6-åring når ting går for langt, uten at det gjøres på en slik overveldende måte.

Enig :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...