Gå til innhold

hvor lang tid før man kan teste seg om han har fått kjønnsykdom?

Anbefalte innlegg

Gjest ung_mann_29

Hei jeg er en mann på 29 år som hadde ubeskyttet samleie for noen dager siden og vil gjerne teste meg for å se om jeg har fått noe form for kjønnsykdommer. Hvor mange dager må det gå før det kan påvises og man kan teste seg for et 100% sikkert svar?

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er meget forskjellig tid. Noen bakterier, som gonokokker, noen streptokokker, soppen Candida bør testes ganske raskt etter samleie. Herpes kan også testes for en uke eller ti dager. Andre, ikke minst flere virusinfeksjoner som HIV og hepatitt B ikke kan diagnostiseres med sikkerhet før flere uker etter smitte. Det finnes riktig nok test som påviser selve viruset, men denne testen utføres ikke i alle laboratorier, og den er ikke helt sikkert. HIV antistoffer kan med sikkerhet påvises etter 6-7 uker. Det er derfor lurt å tan en test relativt raskt etter mulig smitte direkte fra penis og en blodprøve flere uker etterpå

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...