Gjest engstelig83 Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 hei. jeg har fått kondylomer rundt endetarmsåpningen. Jeg oppdaget de veldig sent og de har blitt ganske store og mange og må fjernes ved operasjon\laser. har prøvd med wartec salve, dette gav ingen efekkt. det er også spredt seg inn i endetarmen, og operasjonen er mer komplisert, de sa at jeg ville trenge flere operasjoner. Jeg bor i utlandet og har besøkt en privat doktor og behandlingen ble estimert til 16000 kroner. jeg vet ikke om det er annerledes på et offentlig sykehus. bor i spania. dette er mer enn jeg kan betale og lurer på om denne type behandling er gratis i norge? hvis jeg drar på olafia-klinikken foreksempel og blir sjekket, og henvist videre. eller hva burde jeg gjøre? Ta en ekstra liten ferietur til norge for å bli behandlet? og så lurer jeg på om det er alvorlig? er det noen sammenheng mellom kondylomer og hiv? Blir det værre jo lenger jeg venter med å fjerne de? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293724-kondylomer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Hei, Kondylomer kan være meget ubehagelige, men de er ikke farlige. Noen ganger går de over av seg selv, andre ganger går de over ved hjelp av behandling. Standardbehandlingen er podofylin (preparatnavn noen steder er Wartec). Men hos noen er det tvilsom eller liten effekt av standardbehandling. Det er ikke klart hvorfor er det så forskjellig respons hos forskjellige pasienter. Muligens det har noe med immunsystemet å gjøre men det er lite håndfast. Som alternativ behandling er det anbefalt med "cryoterapy" dvs. frysning av vortene, eller kirurgi. Jeg har ingen muligheter til å avgjøre hva som kunne være mest aktult hos deg. Ditt forslag om Olafia klinikken er ganske fornuftig, de er sannsynligvis de beste når det gjelder infeksjoner i underlivsorganene. Hvis du er medlem av norsk trygdekasse betaler du bare en meget beskjeden egenandel. Jeg er ikke sikker hvordan forholdene er hvis du er fastboende i utlandet og ikke har norsk trygdedekning. Det bør du uindersøke før du foretar din"ekstra liten ferietur til Norge". Noe positivt: vortevirus og condylomer har ingen sammenheng med HIV:. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293724-kondylomer/#findComment-2365739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.