Gå til innhold

Roaccutane og ettervirkninger

Anbefalte innlegg

Hei, for 7 år siden brukte jeg roaccutane med gode resultater. Men i dag sliter jeg ennå med endel bivirkninger som sees i en typisk sliten, veldig skånsom hud men relativt kvisefri uansett. Sånn er det, ikke så mye gjøre med det. Eller finne det kanskje noe som kan gjøre huden min litt "frisk" igjen uten at det krever rensing og smøring osv osv? Faktisk sluttet jeg å bruke rensemidler og fuktighetskrem osv for 1 år siden. Huden virket nesten imun mot produktene etterhvert (Dermalogica) Faktisk har ikke huden fungert såpass bra på mange år. Det eneste jeg bruker nå er en oljefri fuktighetskrem som rens etter trening. Det funker utemerket. Det som derimot plager meg mest er at leppene er konstant tørre og såre og tåler faktisk ikke noen former for leppepomader kremer osv. Har vel prøvd det som kan kjøpes i butikk, parfymerier osv. Det som skjer er det ytterste hudlaget løsner på en måte. Det danner seg liksom lagvis med tynn hudd som flasser av. dette sees veldig tydlig om morgenen etter en dusj feks, da kan jeg tydlig se den døde huden som blir hvitaktig flassete akkuratt som man skulle flasset på huden. Etter matretter er det også tydlig, spesielt etter inntak av varm mat. Resultatet er veldig såre lepper som ikke kan brukes til mye, hehe. En tur til tannlegen må feks planlegges nøye med at jeg kvelden før løper en lang tur. Da pleier hudlaget bli såpass tynt at det faller av uten at jeg selv fysisk gjør noe særlig. Jeg tok dett opp med fastlege men det ble feid under en stol.... Faktum er at det hemmer meg i det daglige, jeg tør ikke lenger ta kontakt med jenter osv. For å si det sånn jeg ville ikke kysset meg selv ;) Det er kanskje ikke veldig synlig for andre men med egen tunge kjenner jeg jo hvor ubehaglig det er. Det kan kanskje minne om du skulle hatt et fint lag med sandpapir på leppene hele tiden samt at det kornene i sandpapirene løsner fra tid til annen (som er hver dag) Har du noen tips, noe som kan prøves av medikamenter? Jeg skal snart til fastlegen min igjen og det hadde vært fint å kunne foreslå noe selv. Evt kanskje ta turen til klinikken din om du mener det kan hjelpe. Jeg tar vitaminer og fettsyrer, spesielt omega 3 og 6 men effekt har det ikke. Kan nevne at det er 1 år siden sist jeg brukte leppepomade kremer osv. Ingen bedring, tvert i mot.... Jeg er forøvrig ellers fysisk frisk som en fisk. Jeg lever svært sunt men et bra kosthold og mye trening. Mvh Meg (27)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293758-roaccutane-og-ettervirkninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Da pleier hudlaget bli såpass tynt at det faller av uten at jeg selv fysisk gjør noe særlig. Jeg tok det opp med fastlege men det ble feid under en stol.... ''

Akkurat det trenger du ikkje bekymre deg over, han har helt sikkert vaskehjelp og da blir det nok vaska under stolene også vil eg tro.

''For å si det sånn jeg ville ikke kysset meg selv ;)''

Tror ikkje du hadde klart det heller.

Det er godt du har humøret på plass ihvertfall.:)

Piling frisker opp huden. Jeg kjøpte meg en liten ansiktsbørste på et parfymeri. Den er ganske kjekk. Vedr leppen har du hørt med apoteket? Vitchy har blant annet en tupe. Vaselin var vel også bra, det var jo det vi brukte før. Biter du deg i leppa, slik at det fliser opp? Ellers er det mange som anbaefaler en olje som heter Udos Choiche fra helsekosten, som man skal spise opptil fire spiseskjeer hver dag.

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du beskriver at du har vært mye plaget med tørr hud og tørre flassende lepper og antar at plagene skyldes Roaccutanekur for 7 år siden. Dette kvisemedikamentet kan trygt beskrives som ”sterke piller” som kan ha en del bivirkninger, men det handler først og fremst om doseavhengige effekter som forekommer under behandlingen. Og som skal gi seg når man er ferdig med tablettene. Tørr hud, tørre sprukne lepper og tørre neseslimhinne er nærmest ”obligatorisk”. Men det er også vanlig at alt dette gir seg ganske raskt når man er ferdig med kuren. Jeg har gjennom mange års erfaring med Roaccutane opplevd et par pasienter som har klaget på slike problemer etterpå , og selv om det ikke er ”etter boken”, kan jeg ikke påstå helt sikkert at det ikke kan forekomme en sammenheng. Av og til kan kanskje kuren utløse et latent anlegg til tørr hud (atopi) . Dessverre har vi ingen virksomme medikamenter som gjennom en behandling kan rette opp slike plager. Du må derfor smøre noe på stadig feks Locobase fet krem, Locobase Repair, Ceridal lipogel eller annet fett . Det kunne kanskje også vært greit at en hudlege så nærmere på deg for evt å stille en diagnose. Mvh Hudlegen

Hei ! Du beskriver at du har vært mye plaget med tørr hud og tørre flassende lepper og antar at plagene skyldes Roaccutanekur for 7 år siden. Dette kvisemedikamentet kan trygt beskrives som ”sterke piller” som kan ha en del bivirkninger, men det handler først og fremst om doseavhengige effekter som forekommer under behandlingen. Og som skal gi seg når man er ferdig med tablettene. Tørr hud, tørre sprukne lepper og tørre neseslimhinne er nærmest ”obligatorisk”. Men det er også vanlig at alt dette gir seg ganske raskt når man er ferdig med kuren. Jeg har gjennom mange års erfaring med Roaccutane opplevd et par pasienter som har klaget på slike problemer etterpå , og selv om det ikke er ”etter boken”, kan jeg ikke påstå helt sikkert at det ikke kan forekomme en sammenheng. Av og til kan kanskje kuren utløse et latent anlegg til tørr hud (atopi) . Dessverre har vi ingen virksomme medikamenter som gjennom en behandling kan rette opp slike plager. Du må derfor smøre noe på stadig feks Locobase fet krem, Locobase Repair, Ceridal lipogel eller annet fett . Det kunne kanskje også vært greit at en hudlege så nærmere på deg for evt å stille en diagnose. Mvh Hudlegen

Kan kortison som Protopic være til hjelp?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...