Gjest Synnove Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Hei! Jeg har en del ting jeg lurer på ang. kviser, pigmentflekker som følge av Diane+sol og prevensjon samt hårfjerning. Jeg har hatt kviser siden 11 års alderen. Det har blitt gradvis verre og var verst da jeg var 17-19 år. Når jeg begynte med p -pillen Diane syns jeg at huden ble litt bedre gradvis. Jeg er i dag 22 år og huden blir bedre og bedre. Jeg vil slutte med p pillen Diane siden den ikke er helt sikker som prevensjonsmiddel etter hva jeg har lest. Jeg har lest om p-stav og lurer på om p staven virker mot kviser eller om noen annen prevensjon enn p pillen Diane virker mot kviser. Er det forresten gestagen eller østrogen som har en positiv effekt på kviser? Jeg er redd for å slutte med Diane og få mer kviser igjen. Jeg vil ha et prevensjonsmiddel som virker like bra på kviser som Diane eller om mulig bedre. Hvilke prevensjonsmidler virker positivt på sjenerende hårvekst på kroppen og hvilke prevensjonsmidler gir ikke pigmentflekker ved opphold i solen? (Jeg har fått noen små pigmentflekker pga Diane som jeg senere har fjernet med IPL laser). Det ideelle prevensjonsmiddel for meg er et som er veldig sikkert i forhold til ikke å bli gravid, som virker mot kviser og ikke gir pigmentflekker i solen. Jeg vurderer å begynne med diodelaser for for permanent hårreduksjon en del steder på kroppen. Jeg har allerede behandlet underlivet med denne laseren (tatt 9 behandlinger). Det virker bra på meg. Jeg lurer på om det går an å fjerne hår inni selve nesen, ikke bare det ytre man ser men det inni. Siden jeg har tatt en del laserbehandlinger vet jeg hvordan diodelaseren ser ut og jeg lurer på om det er mulig å få bare en del av den inn i nesen siden hele flaten er for stor for det naturligvis. (Jeg har svarte hår i nesen.) I tillegg har jeg lagt merke til at jeg har svarte "dunhår" på ryggen. Det er ikke stive hår men altså naturlige mørke dunhår som ligger pent. Jeg liker ikke dette og vil gjerne fjerne det. Jeg leste et sted at det stod noe om hårets diameter i forhold til om hårlaserbehandling er effektivt. Jeg lurer derfor på hvor stor diameter håret må ha for at laseren skal kunne drepe hårene. PS! Jeg har hørt at det finnes en form for hårbehandling som virker på litt lysere hår, vet du hva det heter ? Jeg mener permanent hårfjerning og det er ikke elektrolyse. Er det noe som heter pulset lys? Mvh problemløser 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293792-hud-h%C3%A5r-og-prevensjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jngklejgklewajgkl Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Jeg vil anbefale deg å fortsette på Diane når den funker bra for deg. Den er like sikker som andre p-piller, det er iallefall hva jeg har hørt. Jeg har brukt den fra jeg var 20 år og nå er jeg 37. Jeg er kjempefornøyd, men jeg slutten på den da jeg ville ha barn. Kviser og fett hår (sebore) kom tilbake for fullt! Jeg brukte også Marvelon i en periode og Yasmin, jeg var fin i huden da også. Disse pillene anbefales jo ikke lenger, men jeg har ikke hørt det om Diane. Jeg vil bruke disse så lenge jeg kan :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293792-hud-h%C3%A5r-og-prevensjon/#findComment-2366813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Synnove Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Jeg vil anbefale deg å fortsette på Diane når den funker bra for deg. Den er like sikker som andre p-piller, det er iallefall hva jeg har hørt. Jeg har brukt den fra jeg var 20 år og nå er jeg 37. Jeg er kjempefornøyd, men jeg slutten på den da jeg ville ha barn. Kviser og fett hår (sebore) kom tilbake for fullt! Jeg brukte også Marvelon i en periode og Yasmin, jeg var fin i huden da også. Disse pillene anbefales jo ikke lenger, men jeg har ikke hørt det om Diane. Jeg vil bruke disse så lenge jeg kan :-) Hei. Ja, du er jo godt voksen nå, 37 år. Jeg er bare 22 år og med Diane har huden blitt gradvis bedre i løpet av 4 år. Den var ekstremt fet og nå er den normal nesten. Derfor tror jeg ikke Diane har hjulpet så mye. Når fikk du barn? Jeg lurer på å slutte med p pillen Diane i en måned nå og se om jeg blir verre. Hvor lang tid tok det før du ble verre da du sluttet på Diane ? og hvor fort etter du sluttet ble du gravid? Dette kan ha mye å si, at du ikke bare sluttet med p pillen men også ble gravid, da det skjer mye dritt med kroppen når man blir gravid. Åssen type kviser hadde du? Jeg har sånne vanlige kviser men jeg ble/blir veldig betent i de, dvs de ble/blir gule. alltid ble/blir de gule. Men jeg har ikke sånne byller som man gjerne bruker Roaccutan på. Skulle ønske jeg tok Roaccutan forlenge siden. Det skulle jeg hatt selv om ikke jeg hadde sånne byller for jeg hadde så mange og var betent. Langt innlegg dette.. he he .håper på tilbakemelding =) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293792-hud-h%C3%A5r-og-prevensjon/#findComment-2367253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Hei Synnøve ! Du hadde kanskje litt mange spørsmål , men skal forsøke å gi deg svar. P-pillen Diane inneholder et bestemt stoff cyproteronacetat som er et såkalt antiandrogen og skal motvirke evt androgen(mannlig kjønnshormon) effekt på kroppen din . Dvs at Diane kan ha gunstig effekt på kviser og uønsket hårvekst samt fet hud. Ingen av de andre p pillene har et tilsvarende stoff og derfor er også effekten av øvrige p piller på huden veldig usikker og varierende . En del blir også verre når de stopper med vanlige p-piller etter å ha brukt dem en stund. Når dette er sagt, markedsføres p pillen Yasmine med at den skal kunne virke gunstig på huden. Hvor godt dokumentert dette er og om det er gestagendelen som evt skal kunne gi effekten , er jeg ikke helt sikker på.. P-stav legges under huden og avgir hormon som sirkulerer i kroppen, muligens noe lavere nivå enn ved p piller , men har sannsynligvis ikke spesiell effekt på kviser eller hårvekst. Alle hormonbaserte prevensjonsmetoder som øker det naturlige østrogennivået i blodet kan gi økt risiko for pigmentflekker i forbindelse med soling. Et alternativ for deg kunne kanskje vært hormonspiral som avgir lavere hormonmengder og evt benytte annen acne behandling ved siden av. Diodelaser behandling lar seg ikke gjennomføre rent praktisk i nesen , dessuten forsøker vi å unngå områder med mye bakterier da laserhodet ikke kan kokes/ autoklaveres eller behandles med sterke kjemiske antibakterielle midler. Vi har en annen hårlaser som kan brukes til en viss grad , men uansett vanskelig å komme til. Tynne hår på ryggen er vanskelig å fjerne , dels pga liten diametrer , dels fordi roten ligger relativt dypt og sannsynlig er de heller ikke så mørke. Noen påstår at hårlaser med radiofrekvens er fint til lyse hår, men vi venter på overbevisende dokumentasjon . Pulset lys, IPL virker ikke på lyse hår, heller.. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293792-hud-h%C3%A5r-og-prevensjon/#findComment-2369714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jngklejgklewajgkl Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Hei. Ja, du er jo godt voksen nå, 37 år. Jeg er bare 22 år og med Diane har huden blitt gradvis bedre i løpet av 4 år. Den var ekstremt fet og nå er den normal nesten. Derfor tror jeg ikke Diane har hjulpet så mye. Når fikk du barn? Jeg lurer på å slutte med p pillen Diane i en måned nå og se om jeg blir verre. Hvor lang tid tok det før du ble verre da du sluttet på Diane ? og hvor fort etter du sluttet ble du gravid? Dette kan ha mye å si, at du ikke bare sluttet med p pillen men også ble gravid, da det skjer mye dritt med kroppen når man blir gravid. Åssen type kviser hadde du? Jeg har sånne vanlige kviser men jeg ble/blir veldig betent i de, dvs de ble/blir gule. alltid ble/blir de gule. Men jeg har ikke sånne byller som man gjerne bruker Roaccutan på. Skulle ønske jeg tok Roaccutan forlenge siden. Det skulle jeg hatt selv om ikke jeg hadde sånne byller for jeg hadde så mange og var betent. Langt innlegg dette.. he he .håper på tilbakemelding =) Jeg var 30 år når jeg sluttet på Diane for å bli gravid og det tok meg 1 1/2 år å bli gravid. Jeg fikk kvisene tilbake etter noen måneder. Jeg fikk også ekstremt fett hår og hud (sebore). Jeg fikk mye kviser på halsen, haka og ryggen. Store, vonde og gule slik at de kunne klemmes ut. Jeg gikk til behandling i hudpleiesalong og fikk MD fruktsyrebehandling, det hjalp ingenting. De mente det var hormonellt. Huden min nå er kjempefin, ikke en kvise eller sort prikk. Jeg bruker produktene fra MD og + Diane er det utrolig bra for meg. Slutter jeg med Diane er kvisene tilbake med en gang, det samme med det fettet håret. Jeg har også brukt p-pillen Yasmin og jeg var veldig bra i huden da også. Den funket veldig bra for meg, men legen mente at det ikke var så bra å bruke den. Det sto mye om den i avisen for en stund siden. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293792-hud-h%C3%A5r-og-prevensjon/#findComment-2378282 Del på andre sider Flere delingsvalg…
adelaide2 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg var 30 år når jeg sluttet på Diane for å bli gravid og det tok meg 1 1/2 år å bli gravid. Jeg fikk kvisene tilbake etter noen måneder. Jeg fikk også ekstremt fett hår og hud (sebore). Jeg fikk mye kviser på halsen, haka og ryggen. Store, vonde og gule slik at de kunne klemmes ut. Jeg gikk til behandling i hudpleiesalong og fikk MD fruktsyrebehandling, det hjalp ingenting. De mente det var hormonellt. Huden min nå er kjempefin, ikke en kvise eller sort prikk. Jeg bruker produktene fra MD og + Diane er det utrolig bra for meg. Slutter jeg med Diane er kvisene tilbake med en gang, det samme med det fettet håret. Jeg har også brukt p-pillen Yasmin og jeg var veldig bra i huden da også. Den funket veldig bra for meg, men legen mente at det ikke var så bra å bruke den. Det sto mye om den i avisen for en stund siden. Lykke til! Noen månederja, jeg har kuttet ut diane nå og det har bare gått noen uker men huden er bare littebitt verre, ikke noe særlig. Jeg orker ikke å ha kviser og feit hud mm. Det er sinnsykt at du skal få det når du er såpass gammel. Da hadde jeg tatt Roaccutan men den får jeg selvfølgelig ikke nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293792-hud-h%C3%A5r-og-prevensjon/#findComment-2387474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.