Gjest Kai Stener Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 58 år m bosat Spania,diabetes 11 bruker 1000 metformin x2 2mg amaryl mrgen 1 mg kv,det siste dg høyt 20 til 25 og så ned i l 12 timer til 3 hent flere ganger. bruker 1 tb 40mg simvastatina 1 tb co aprovel.sist lege 5,6 bs kolestrol har vært høyt nå 4,25 blodtrykk 135 85 veier 125 kg gått ned 40 kg.hva skal jeg gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293797-uregelmesig-diabetes-11/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Isflaket Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Når spiser du siste måltid på kvelden, og hva spiser du så? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293797-uregelmesig-diabetes-11/#findComment-2366157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kai Stener Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Spiste lt cornflakes diet sylt kl 10 tapas kl 14 pøse i lompe kl15 drikke vann to pils kl 19 vafler m ost kaffe ,kl 18 B S 6,8 kl 22 25,3 kl 24,27 20 kl 01,09 17,6 kl 01,40 16,3 kl 17,6 kl 02 18,2 kl 03 15,9 kl 10 11,2 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293797-uregelmesig-diabetes-11/#findComment-2366265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth Holmen Berg, diabetessykepleier Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Hei Kai! Jeg forstår spørsmålet ditt til å dreie seg om et blodsukker som svinger mellom høye og lave verdier. Du bruker av blodsukkersenkende medisiner Metformin 1000 mg x2 og Amaryl 2 mg morgen og 1 mg kveld. I tillegg bruker du Simvastatin 40 mg mot høyt kolesterol og 1 tbl. CoAprovel pga blodtrykket. At du har gått ned 40 kg i vekt virker jo også på blodsukkeret. Når blodsukkeret har vært på 3 mmol/l går jeg ut fra at du har hatt føling, det vil si symptomer som skjelving, kaldsvette og uro. Håper du har fått god opplæring i bruk av blodsukkermåleren din slik at du er sikker på å ha målt riktig. Når blodsukkeret svinger mye og du ofte har føling, kan det tyde på at medisinene du får virker for kraftig. Amaryl tablettene fører til økt insulinproduksjon i kroppen, og kan gi føling. Spesielt siden du har gått så mye ned i vekt. Fett som ligger i mage området gjør at insulin i kroppen virker dårlig. Ved vektreduksjon vil mye av dette fettet forsvinne og insulinet vil ha bedre effekt. Vet du hvordan ditt langtidsblodsukker er, det vil si HbA1c? Dette kan du få målt hos legen. Det er ikke gunstig å gå rundt med blodsukker på 20 til 25 i lengre tid, men føling er heller ikke bra. Jeg synes du skal la være å ta Amaryl 1 mg. om kvelden, men oppsøk lege og spør om dette. Fortsett med Amaryl 2 mg om morgenen, Metformin til frokost og middag, og de andre medisinene inntil videre. Ta kontakt med lege og legg fram problemet ditt og få målt et langtidsblodsukker. Det vil raskt gi svar på om du er overbehandlet. Jeg antar at du har fått god informasjon om et gunstig kosthold ved diabetes, og faren ved bruk av alkohol sammen med blodsukkersenkende medisiner. God bedring! Vennlig hilsen Elisabeth 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293797-uregelmesig-diabetes-11/#findComment-2366676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mimmik Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Hei Kai! Jeg forstår spørsmålet ditt til å dreie seg om et blodsukker som svinger mellom høye og lave verdier. Du bruker av blodsukkersenkende medisiner Metformin 1000 mg x2 og Amaryl 2 mg morgen og 1 mg kveld. I tillegg bruker du Simvastatin 40 mg mot høyt kolesterol og 1 tbl. CoAprovel pga blodtrykket. At du har gått ned 40 kg i vekt virker jo også på blodsukkeret. Når blodsukkeret har vært på 3 mmol/l går jeg ut fra at du har hatt føling, det vil si symptomer som skjelving, kaldsvette og uro. Håper du har fått god opplæring i bruk av blodsukkermåleren din slik at du er sikker på å ha målt riktig. Når blodsukkeret svinger mye og du ofte har føling, kan det tyde på at medisinene du får virker for kraftig. Amaryl tablettene fører til økt insulinproduksjon i kroppen, og kan gi føling. Spesielt siden du har gått så mye ned i vekt. Fett som ligger i mage området gjør at insulin i kroppen virker dårlig. Ved vektreduksjon vil mye av dette fettet forsvinne og insulinet vil ha bedre effekt. Vet du hvordan ditt langtidsblodsukker er, det vil si HbA1c? Dette kan du få målt hos legen. Det er ikke gunstig å gå rundt med blodsukker på 20 til 25 i lengre tid, men føling er heller ikke bra. Jeg synes du skal la være å ta Amaryl 1 mg. om kvelden, men oppsøk lege og spør om dette. Fortsett med Amaryl 2 mg om morgenen, Metformin til frokost og middag, og de andre medisinene inntil videre. Ta kontakt med lege og legg fram problemet ditt og få målt et langtidsblodsukker. Det vil raskt gi svar på om du er overbehandlet. Jeg antar at du har fått god informasjon om et gunstig kosthold ved diabetes, og faren ved bruk av alkohol sammen med blodsukkersenkende medisiner. God bedring! Vennlig hilsen Elisabeth Dersom tråden under denne ikke blir slettet er det viktig at du svarer på denne... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293797-uregelmesig-diabetes-11/#findComment-2366727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.