Gjest volve Skrevet 11. juni 2001 Del Skrevet 11. juni 2001 Kjære jordmor I det siste har det vært endel innlegg her på DOL om å hjelpe fødselen i gang ved bla. samleie, husvask etc. Jeg har halvannen uke igjen til termin, og ved sist kontroll så legen at livmorhalsen var noe moden. Jeg har veldig lyst til å prøve å få fødselen i gang, med f.eks samleie (som vi av forskjellige grunner ikke har kunnet hatt i svangerskapet tidligere). Men så heter det jo at barnet kommer når det er klar. Hvordan påvirker dette barnet? Kan fødselen bli annerledes ved å hjelpe den i gang på denne måten? Er det større risiko for at noe kan gå galt? Som sagt var livmorhalsen min litt moden før helgen, hodet har vært festet i to uker, barnet vokser ikke så mye lenger og jeg går ikke opp i vekt. Føler meg klar til å føde! Fødte førstemann to uker før tiden (uten å hjelpe til!). Kan jeg sette igang i kveld? Hvor raskt kommer evt. riene i gang etter samleiet? Tusen takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29380-om-%C3%A5-hjelpe-f%C3%B8dselen-i-gang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 11. juni 2001 Del Skrevet 11. juni 2001 Jag tror att förlossningen kan sätta igång efter samlag, endast om livmoderhalsen är mogen. Det är dock vid många tillfällen som inte heller detta hjälper. Som du själv säger, så tror jag att förlossningen sätter igång när tiden väl är inne för detta, men om det är alldelse närstående, så kan alltså ett samlag hjälpa. Sperman innehåller som du kanske redan vet, hormonet prostaglandin. Prostaglandin (fast i mycket högre dos) ger man till de kvinnor som man försöker att sätta igång förlossningen på. Det är alltså ett ofarligt sätt att försöka att aätta igång förlossningen på. Du får dock vara beredd, på att allt eller inget kan hända; kynnere som sedan blir till rier och förlossning, eller kynnere som inte leder någon vart mera än till smärta och obehag, eller ingen effekt alls. Pröva och se om du önskar det?! Lycka till vidare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29380-om-%C3%A5-hjelpe-f%C3%B8dselen-i-gang/#findComment-118078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.