Gjest this is a signature Skrevet 13. desember 2007 Skrevet 13. desember 2007 Også heter det "Det er sånn jeg bruker deM". Sorry, kunne ikke dy meg ;-) Pirk 0 Siter
Gjest this is a signature Skrevet 13. desember 2007 Skrevet 13. desember 2007 Også heter det "Det er sånn jeg bruker deM". Sorry, kunne ikke dy meg ;-) Visste jo egentlig det..Har blitt negativt påvirket av utingene til den østlandske delen av befolkningen.. 0 Siter
Sofline Skrevet 13. desember 2007 Skrevet 13. desember 2007 Visste jo egentlig det..Har blitt negativt påvirket av utingene til den østlandske delen av befolkningen.. Det er langt fra alle østlendinger som driver med den utingen. :-) 0 Siter
Gjest mij Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 Pirk Jepp, skikkelig pirk. Ikke bry deg med det ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 Jeg liker heller ikke "enda" som tidsadverb, men må dessverre innse at det bare har med vane å gjøre. Å kalle "ennå" et tidsadverb og "enda" et gradsadverb er bare en pedagogisk forenkling - men slike pedagogiske forenklinger har en tendens til å presenteres som absolutte sannheter i skolen. Dermed har nok både du og jeg blitt påvirket :-) "Enda" kommer fra norrønt "enn Þá" ("enda på det tidspunkt"). "Ennå" er en nyere konstruksjon. Det finnes faktisk ingen regler alle er enige i for når det ene er "riktigere" enn det andre - men det er i hvert fall en mye lengre tradisjon for å bruke "enda" som tidsadverb i fortid: "Hun var enda i byen." Men liker det gjør jeg ikke :-P ''Jeg liker heller ikke "enda" som tidsadverb, men må dessverre innse at det bare har med vane å gjøre.'' Enig med deg. Jeg grøsser over det, men må motstrebende medgi at det er "lov"! ;-) De gangene jeg tenker slik om dette eller andre språkspørsmål, hender det at jeg tenker på mormoren min som skrev "mig" og "dig"....;-) Jeg er i ferd med å bli en donisaur....*sukk* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.