Gå til innhold

kvinne - angina?

Anbefalte innlegg

Gjest syteguri

55 år gammel, bruker Aprovel, koelstrol 7,5 fastende , Levaxin 1mikrogram daglig. Jeg har i de siste 2 årene fått så diffuse smerter høyt oppe i brystet. De stråler opp over halsen og hele kjeven og opp til ørene. Man skulle tro at jeg hadde problemer med tennene. Jeg blir så forferdelig trøtt og så sliten, svimmel og vil sove etter slike anfall. Anfallene kan komme når jeg anstrenger med, fjelltur, men også ellers. På fjellturer stopper smertene nå jeg setter med ned og har vært rolig en stund. Men dersom jeg fortsetter i samme tempo kommer de tilbake.Jeg har vært til lege som tok ekg av meg og fortalte at jeg var helt frisk, ingen tegn til hjertekarsykdom. Min far døde av hjertesvikt 60 år gammel, min bestemor 62 år gamel. Min søster på 57 år, som lever ekstremt sunt, har for fått kolesterolbehandling fordi legen hennes mener at det er et familiært høyt kolesterol og at det skal behandles for å forebygge. Jeg plages mer og mer, og synes at det er flaut å gå tilbake og syte og klage meg igjen. Jeg måler mitt BT 2.hver år og får ny resept uten BT målinger. Er jeg bare en pyse??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293849-kvinne-angina/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Angela25

Mora mi fikk angina bare 37 aar gammel. Det kom gradvis, og ble verre og verre. Etter ei stund fikk hun slike smerter som du beskriver, naar hun pusset tennene, eller paa natten da hun laa aa sov. Hun besvimte enkelte ganger ogsaa...

Det endte med at hun til slutt gikk til legen, ble henvist til sykehuset. Det var kjempealvorlig stilt med henne. Hun skulle faa utblokkering 2 uker senere, og fikk med seg blodfortynnende medisin med seg hjem.

Hun dode allerede uka etter, 1 uke for opperasjon...:-(

Kom deg til legen snarest, det hores ut som angina, og du bor faa en behandling!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293849-kvinne-angina/#findComment-2366644
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

På meg høres dette klart ut som anstrengelses-utløst angina pectoris. Et hvile-EKG er ganske verdiløst for denne diagnosen; du må henvises til indremedisiner/hjertespesialist for et arbeids-EKG!. Du bør få time innen 1 mnd. Blodtrykket må være under 135/80 og kolesterolverdien din må senkes! Be fastlegen din skjerpe seg; du har ikke fått fullgod behandling..Start kolesterolsenkende før jul og få resept på Nitroglycerin; dersom dette virker innen 1 minutt er diagnosen stilt. Utsett deg for minst mulig stress de kommende uker. Statisk belastning; eks snømåking og dytting av bil uten at muskulaturen er varm er noe av det værste du kan gjøre; da vil du kunne få hjerteinfarkt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293849-kvinne-angina/#findComment-2370128
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...