Gjest Kristia Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Hei, Jeg hadde i min ungdom (ungdomsskolen/videregående) en del moderate problemer med kviser, men aldri så ille at jeg fikk varige arr etter dette. Jeg brukte i en periode Clearasil, på samme måte som mange andre ungdommer på den tiden. Jeg fikk også foreskrevet av min lege en type liniment som jeg ikke husker navnet på, som tørket ut huden. Dette opplevde jeg hadde motsatt effekt, og begynte derfor å bruke spesialsåpe og ansiktskrem i stedet. Jeg brukte da ansiktsvask og krem fra Biotherm. Dette var svært vellykket, og problemene ble betydelig forbedret. Jeg fortsatte dette gjennom hele studietiden, med stort hell. Jeg har siden den tid vært innom hudprodukter fra Dermalogica også, og bruker nå ansiktsvask og krem fra Dior. For tre-fire måneder siden la jeg merke til at jeg hadde begynt å få utrolig store porer på nesen og kinnene ved siden av nesen. Hvordan kan noe slikt oppstå nærmest over natten? For et par år siden hadde jeg en periode der jeg sov dårlig, men nå er jeg generelt veldig lite opplagt. Jeg vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre, men opplyser om det likevel. Jeg er en 31 år gammel mann. Noen ideer om årsaker til dette? Noen løsninger på hvordan porene kan minskes? Mottas med takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293862-store-porer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Hei ! det er dessverre slik at dem som er plaget med kviser også kan ha andre talgkjertelsykdommer eller kan bli plaget med dette etterhvert eller samtidig. Det kan dreie seg om såkalt seborroisk eksem, også kalt flasseksem som gjør at huden på sidene av nesen blir rød og tørr og av og til flasser , det kan også være noe som vi kaller for rosacea som er en form for kviser i voksen alder og som har komponenter med nupper/ betennelser i huden, rødhet store porer og blodkar. Om dine store porer er et resultat av vedvarende talgkjertelaktivitet i forbindelse med nedgående acne , tidlig rosacea eller en isolert talgkjertelvekst uten betennelse, er vanskelig å si. Men at det henger sammen på en måte, må man anta. Det finnes ikke så mye god behandling for dette; kremer hjelper lite, laser har også begrenset effekt eller kan gi bivirkninger. Det er mulig en ny laser som heter Fraxel kan hjelpe litt ifølge enkelte publikasjoner , men best at du venter med slik behandling til man får sikrere data og bedre dokumentasjon. Laserbehandling av denne typen utføres heller ikke på sykehus og dekkes ikke av Folketrygden. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293862-store-porer/#findComment-2371105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.