Gå til innhold

Vektøkning ved bruk av Zoloft

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet kvinne 39

Hei. Inntil for 5-6 uker siden har jeg tatt Zoloft i tilsammen drøyt 1 år. Begynte med 25mg og økte sakte til 125mg. Etter et par mndr på høyeste dose, begynte jeg å legge på meg. På noen måneder tilsammen ca 10 kg uten noen endringer i livsstil forøvrig. Samme matvaner, aktivitetsnivå etc. Jeg føler det meget plagsomt og har vært hos lege og tatt stoffskifteprøver m.m. i den forbindelse. Alle prøver var normale. Da jeg etter en sterk influensa var sengeliggende nesten uten mat i en liten uke og ikke gikk ned 1 gram, begynte jeg for alvor å lure. Fordøyelsen er nemlig helt normal. Jeg har alltid vært veldig slank, og aldri hatt noe problem med å ta av et par kilo dersom det var nødvendig. Jeg føler at fettlaget sitter overalt på kroppen, og har på en måte satt seg helt fast. Jeg har nettopp fått påvist Opioide peptider i urinen hos Homeopat (prøver alt!) og skal tilbake dit for å få en nærmere forklaring på dette. Kan det være slik at det bare tar litt tid før kroppen venner seg til å være uten Zoloft og at vektnedgangen bare lar vente på seg? Og i så fall; er det vanlig at man går ned til vanlig nivå igjen? Jeg er meget takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293924-vekt%C3%B8kning-ved-bruk-av-zoloft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Ja, du kan regne med at kroppen gradvis finner tilbake til sitt "eget stoffskifte" i løpet av de neste 1-3 måneder. Prøvene hos homeopat kan tyde på noe du antakelig vet fra før; kroppen er i en stress-situasjon. Stress har ugunstig påvirkning på fettmetabolisme og diabetes-utvikling. Prøv å stresse ned; prøv å kom deg ut i dagslys og gå turer de nærmeste måneder; og moderat fysisk mosjon som er lystbetont. Prøv å behold døgnrytmen, og spis hyppige og små måltider. Dersom depresjonen tar seg opp igjen vil dette kunne hindre stressreduksjon og tiltakene nevnt over; snakk eventuelt med fastlegen din om å få samtaleterapi, og dersom medisin blir aktuelt igjen bør dere finne et anti-depressivum som ikke gir vektøkning hos deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...