Gjest jernmangel. Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Hei Jeg er gravid i 28 uke. Føler meg slapp og uopplagt, mer trett enn normalt, anpusten til og med når jeg sitter i ro, svært høy hvilepuls som ligger på gjennomsnittlig 95. De siste 2 ukene har blodprosenten falt fra 11.3 til 10.4. Jeg fikk også sjekket jernlagerverdien og den har falt fra 34 i uke 7 til 7 nå i uke 28. Kan det være dette som er grunnen til symptomene? Blodprosenten min er jo ikke så veldig lav enda så jeg trodde egentlig ikke den skulle gi meg slike symptomer før den var litt lavere. Jeg sjekker jevnlig blodprosenten pga. svært lav HB og tomme jernlagre i mine 2 tidligere graviditeter. Det er 7 år siden jeg var gravid forrige gang, da fikk jeg jernsprøyter ( tåler ikke jern i tablettform) den siste halvdelen av svangerskapet pga. lav HB og tomme jernlagre. Har forstått det slik at rutinene har endret seg og at det ikke er like lett idag. Jernsprøytene jeg fikk har gått ut av markedet og de nye som har komt er visstnok svært dyre. Min lege er idag svært tilbakeholden med å gi meg jernsprøyter på grunn av de nye retningslinjene. Men jeg er redd at dersom jeg ikke snart begynner på dette vil HB begynne å synke drastisk (når jernlagrene blir helt tomme). I min første graviditet skjedde dette ( da fikk jeg ikke jerntilskudd gjennom sprøyter men i form av tabletter som jeg kastet opp) og jeg var helt nede i 8.7 ved fødsel. Jeg fødet en måned før tiden. Etter fødsel hadde HB sunket ytterliggere, og jeg hadde HB på 7,3 som førte til flere besvimelsesanfall og forbud mot å reise meg fra sengen uten følge:-( Brukte lang tid for å komme meg etter den fødselen så jeg vil ikke ha det slik igjen. Hva er grenseverdiene før jeg må begynne på jern? Må jeg betale disse dyre sprøytene selv? Kan jeg kreve av min lege at jeg får starte på jernsprøyter nå selv om HB ikke er lavere enn 10.4 (jernlagre på 7)? Skal til legen på fredag så det blir spennende å høre hva han sier da. Men alternativet om jeg ikke får begynne på jern er jo at jeg må gå sykemeldt siste ukene av svangerskapet på grunn av at jeg er så trett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293982-jernmangel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.