Gå til innhold

Uregelmessig syklus, ett problem!!

Anbefalte innlegg

Kjære Mette!!! Jeg og min samboer har de siste 6 månedene prøvd å bli gravide. Dette har så langt vært uten resultat... Jeg brukte før cerazette p-piller, men sluttet på disse i mai. Etter at jeg sluttet på pillen fikk jeg mensen tilbake, og har hatt en syklus på 26-27 dager. Denne måneden skulle jeg ha mensen rundt den 10.desember, men av en eller annen grunn fikk jeg den ikke før i dag, altså den 16.desember. Mitt spørsmål er da; hvordan kan jeg da greie å regne ut når neste eggløsning er??? Syklusen min var jo nå plutselig oppe i 31 dager!!! Jeg vet at det blir sagt at de med uregelmessig syklus skal ta utgangspunkt i en syklus på 28 dager, men jeg er så redd for å "miste" en eggløsning!!! For hva hvis syklusen da blutselig er 26 igjen, og jeg tar utgangspunkt i at den er 28?? Jeg har brukt eggløsningstester. Temperatur virker ikke på meg, da den varierer med 0,5 grader hele tiden... Når en regner ut syklusen; skal en da regne med den dagen en får mensen, og til dagen før neste mens?? Har det noe å si at jeg er litt overvektig?? Hvis vi ikke blir gravide, hvor langt tid kan en holde på å prøve før en tar kontakt med profesjonelle, for å sjekke at alt er bra både med meg og samboeren? Jeg håper at du kan hjelpe meg, for vi vil så gjerne blir gravide!!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294112-uregelmessig-syklus-ett-problem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Når menstruasjonen er forsinket i en ellers regelmessig syklus, kan man få mistanke om at du har hatt en meget tidlig abort, det skjer sannsynligvis oftere enn man oppdager. Den neste og etterfølgende syklus’er følger da et nytt mønster ut fra siste menstruasjon. Man regner syklus fra første dag til første dag i neste menstruasjon. Hvis du får menstruasjon 2.desember og nesten gangen 30.desember, er syklus 28 dager. Hvorfor streve så mye med eggløsningstester og timing av samleie? Har dere samleie 2-3 ganger per uke, behøver dere ikke å tenke på eggløsning. Husk at det er i seks dager dere kan oppnå graviditet, perioden avsluttes på eggløsningsdagen. Man får derfor ikke mye glede av eggløsningstesten. Hvis det er gått 12 måneder uten resultat, kan dere be om henvisning til gynekolog eller avd. for barnløshet.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...