TC74 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg skriver inn her da jeg tror jeg har problemer med alkohol, i hvertfall å begrense mengden når jeg drikker. Det kan gå bra i perioder, men i blant når jeg er ute blir jeg veldig beruset. Jeg drikker ikke alkohol noe spesielt ofte, kanskje 2 ganger i mnd. Jeg blir så full at jeg mister kontrollen, kan falle, får blackouts og har det generelt veldig fælt dagen etterpå. Mitt spørsmål er hvordan skal jeg klare å begrense meg? det virker som jeg ikke har noen sperrer når det gjelder å slutte å drikke. Må jeg avstå totalt fra alkohol? Jeg har tatt det opp med en psykolog jeg går til i blant, og han mener at noe av det jeg gjør når jeg er beruset kan være ting jeg egentlig ønsker å gjøre i edru tilstand. Men jeg føler absolutt ikke at det er MEG når jeg er beruset, jeg mister helt kontrollen. Jeg kan også gjøre dumme ting mot samboeren min, og det har også vært sånn i tidligere forhold. Er det realistisk for meg å tro jeg kan redusere alkoholinntaket, eller må jeg slutte helt å drikke alkohol? Jeg har ikke noe sug etter alkohol til vanlig, drikker kun for mye når jeg er på fest eller er ute på byen. Jeg har "fylleangst" i mange dager etterpå, og blir generelt veldig fortvilet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294168-problemer-med-alkohol/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Du har i grunnen ikke annet å gjøre enn å slutte å drikke hvis det går så galt hver gang. Har du virkelig bestemt deg før du drar på fest at du kun skal drikke litt? F.eks bestemme deg for kun å drikke 4 øl f.eks? Eller går det galt da også? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294168-problemer-med-alkohol/#findComment-2370417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TC74 Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Du har i grunnen ikke annet å gjøre enn å slutte å drikke hvis det går så galt hver gang. Har du virkelig bestemt deg før du drar på fest at du kun skal drikke litt? F.eks bestemme deg for kun å drikke 4 øl f.eks? Eller går det galt da også? Av og til går det bra, og av og til går det riktig galt. Hadde en periode i høst på 3-4 mnd da jeg var veldig forsiktig og ikke drakk så mye. Så går det veldig skeis innimellom 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294168-problemer-med-alkohol/#findComment-2370428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Av og til går det bra, og av og til går det riktig galt. Hadde en periode i høst på 3-4 mnd da jeg var veldig forsiktig og ikke drakk så mye. Så går det veldig skeis innimellom Spørs om du må sørge for å ha stålkontroll på dette før du starter og drikke om kvelden og tviholde på den tanken at det skal gå bra. Ikke særlig moro å ha det sånn. Men du har ikke noe behov for å bli så full, så du får forske litt på hvor mye du kan drikke før det bikker rundt for deg og sørge for å holde deg under den mengden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294168-problemer-med-alkohol/#findComment-2370455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toril Hepsø, familieterapeut Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Det er stor forskjell i ulike kulturer på hva slags alkohol man drikker, hvordan og hvorfor. Det er lettere å lære seg å begrense alkoholmengde der man drikker øl, cider og vin enne der man drikker sprit fordi spriten har en mye sterkere effekt og beruselsen kommer kastende på og aksellererer raskt til følelsen av å være full, ikke ha kontroll, få black out og fortsette uhemmet å drikke. I noen kulturer kan det virke som om det er hele poenget med festen, å bli fortest mulig veldig full. I andre kulturer er et glass vin eller en øl endel av kosen og man stopper etter 1, 2 eller 3 glass. Poenget er en følelse av avkopling, ro i kroppen, litt mer sosialt mot. I en slik kultur lærer man å sette korken på flaska eller gå fra en øl når du ikke lenger er så tørst. Litt av poenget med å starte her er å si noe om at hva du drikker og hvor ofte du tar glasset til munnen og drikker en liten eller stor slurk bestemmer hvor full du kommer til å bli. Det høres ut som du har en plan om å bli full når du blir det, at du drikker mye og ofte og har veldig fokus på å få i deg alkohol disse kveldene du snakker om? Den milde varianten er å gå over til drikke med lite alkohol og drikke et glass vann mellom hvert glass med alkohol, da skal det mye, mye mer til for å bli full. Mange lærer seg begrensningens kunst ved å ha et opplegg på å drikke vann mellom hver ny enhet alkohol og kan i tillegg kombineres med å gå helt over til vann eller brus kl 24.00. Du har rett og slett på deg en alarm som varsler deg om at nå er det slutt på alkoholen for i kveld. Dette kan være verdt å prøve. Hvis du allerede har forsøkt noe slikt og du ikke klarer å holde dine egne restriksjoner eller drikke-regler, så bør du gå mer drastisk til verks. 2 ganger i måneden kan høres sjelden ut, men det er faktisk annenhever helg av ditt liv som går med til dette du beskriver som en stor belastning for deg selv og forholdet ditt. En måte å tenke på er å halvere gangene, slik at du drikker bare en gang pr måned eller enda sjeldnere. Et annet alternativ er å bestemme deg for å kutte ut alkohol for en tid, f eks 1 år og se hvordan du trives med det. Det høres ut som du har mye mer negative opplevelser enn posiotive med alkohol og hvorfor skal du da utsette deg og kjæresten din for dette om igjen og om igjen? Du må da finne et annet fokus enn alkohol på fest og det mest opplagte da er venner, treffe folk, snakke og dra hjem for å sove når de andre begynner å bli fulle. Glede og kos er fullverdig uten alkohol. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294168-problemer-med-alkohol/#findComment-2370590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest to ganger på enter lager avsnitt! Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Det er stor forskjell i ulike kulturer på hva slags alkohol man drikker, hvordan og hvorfor. Det er lettere å lære seg å begrense alkoholmengde der man drikker øl, cider og vin enne der man drikker sprit fordi spriten har en mye sterkere effekt og beruselsen kommer kastende på og aksellererer raskt til følelsen av å være full, ikke ha kontroll, få black out og fortsette uhemmet å drikke. I noen kulturer kan det virke som om det er hele poenget med festen, å bli fortest mulig veldig full. I andre kulturer er et glass vin eller en øl endel av kosen og man stopper etter 1, 2 eller 3 glass. Poenget er en følelse av avkopling, ro i kroppen, litt mer sosialt mot. I en slik kultur lærer man å sette korken på flaska eller gå fra en øl når du ikke lenger er så tørst. Litt av poenget med å starte her er å si noe om at hva du drikker og hvor ofte du tar glasset til munnen og drikker en liten eller stor slurk bestemmer hvor full du kommer til å bli. Det høres ut som du har en plan om å bli full når du blir det, at du drikker mye og ofte og har veldig fokus på å få i deg alkohol disse kveldene du snakker om? Den milde varianten er å gå over til drikke med lite alkohol og drikke et glass vann mellom hvert glass med alkohol, da skal det mye, mye mer til for å bli full. Mange lærer seg begrensningens kunst ved å ha et opplegg på å drikke vann mellom hver ny enhet alkohol og kan i tillegg kombineres med å gå helt over til vann eller brus kl 24.00. Du har rett og slett på deg en alarm som varsler deg om at nå er det slutt på alkoholen for i kveld. Dette kan være verdt å prøve. Hvis du allerede har forsøkt noe slikt og du ikke klarer å holde dine egne restriksjoner eller drikke-regler, så bør du gå mer drastisk til verks. 2 ganger i måneden kan høres sjelden ut, men det er faktisk annenhever helg av ditt liv som går med til dette du beskriver som en stor belastning for deg selv og forholdet ditt. En måte å tenke på er å halvere gangene, slik at du drikker bare en gang pr måned eller enda sjeldnere. Et annet alternativ er å bestemme deg for å kutte ut alkohol for en tid, f eks 1 år og se hvordan du trives med det. Det høres ut som du har mye mer negative opplevelser enn posiotive med alkohol og hvorfor skal du da utsette deg og kjæresten din for dette om igjen og om igjen? Du må da finne et annet fokus enn alkohol på fest og det mest opplagte da er venner, treffe folk, snakke og dra hjem for å sove når de andre begynner å bli fulle. Glede og kos er fullverdig uten alkohol. Hvorfor kan dere ikke trykke to ganger på entertasten og dermed lage avsnitt i teksten? Du skriver så mye fornuftig, men det er så vanskelig å lese når alt kommer i en lang remse. Vær så snill? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294168-problemer-med-alkohol/#findComment-2371303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sladabask Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Da jeg leste innlegget ditt var det som å lese om meg selv. Det traff meg rett i hjertet! Jeg har det på samme måte som deg. Jeg begynte å feste skikkelig da jeg var ca 22 år og drakk både fredag og lørdag hver helg. Jeg vanket med en gjeng som hadde mye hjemmebrent og drakk mye av det. Jeg ble alltid dritings full, fikk blockout og oppførte meg helt vilt. Jeg holdt på sånn i ca 5 år. Da fikk jeg meg en flott kjæreste (utrolig nok) og sluttet med den ville festingen. Nå har vi holdt sammen i 10 år, men det har holdt hardt noen ganger, på grunn av hva jeg kan finne på å gjøre på fest. Jeg blir så full og lager nesten alltid en eller annen skandale. Jeg er ei voksen jente nå, med god jobb, barn osv og jeg synes dette er patetisk - men alikevel går det på ræva.... Jeg har også en vanvittg angst etter en sånn fest, med god grunn for å si det sånn... Jeg vet jo at andre (vennepar) snakker om meg og hvordan jeg oppfører meg. Det er ikke ofte dette skjer, men det er så jævelig når det skjer. Jeg driiiiter meg så ut..... Det kan går et år mellom hver gang, eller 6 mnd - så det er ikke det at jeg er avhengig av alkohol, men klarer ikke å bremse på fest. Jeg kjenner ikke at jeg blir drita. Hjemme med mannen min kan jeg fint ta et par glass vin og stoppe der. Det er ikke noe problem. Jeg har forsøkt mye for å ha kontroll og klarer det en tid, men så er jeg dritings igjen og gjør mye dumt. Jeg har fått mye angst og selvforakt på grunn av dette. Bare noen tanker fra meg..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294168-problemer-med-alkohol/#findComment-2371570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Jeg har fått føle på alkoholproblemer blandt den nærmeste familie. IKKE artig. Generelt sies det at dersom du vurderer at du kanskje har et problem, så har du det. Spiller det noen rolle HVA du drikker? F.eks. blir man ikke så fort dritings på øl som på sprit. Har du NOEN sperrer og klare tanker utover kvelden? Kan du f.eks. bestemme at du etter et bestemt klokkeslett bare skal drikke kaffe/vann? Dersom du gjør dette de siste to timene vil du definitivt ha en bedre dag dagen derpå. Om det ikke hjelper å drikke kun øl, og at du klarer å stoppe i tide synes jeg du bør holde deg borte fra alkoholen. Det kan være forferdelig for dine nermeste. (Snakker som sagt av erfaring) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294168-problemer-med-alkohol/#findComment-2371623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TC74 Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Jeg har fått føle på alkoholproblemer blandt den nærmeste familie. IKKE artig. Generelt sies det at dersom du vurderer at du kanskje har et problem, så har du det. Spiller det noen rolle HVA du drikker? F.eks. blir man ikke så fort dritings på øl som på sprit. Har du NOEN sperrer og klare tanker utover kvelden? Kan du f.eks. bestemme at du etter et bestemt klokkeslett bare skal drikke kaffe/vann? Dersom du gjør dette de siste to timene vil du definitivt ha en bedre dag dagen derpå. Om det ikke hjelper å drikke kun øl, og at du klarer å stoppe i tide synes jeg du bør holde deg borte fra alkoholen. Det kan være forferdelig for dine nermeste. (Snakker som sagt av erfaring) Takk for mange gode råd og synspunkter. Det er ikke hver gang jeg går ut/fester jeg blir så full. Og jeg er ikke oppsatt på å drikke mest mulig, det er innlært av meg å drikke fort. Til og begynne med går det greit, men etter en stund så blir jeg mer beruset enn jeg er klar over selv, det virker som jeg mister innsikt i hvor beruset jeg er. Jeg tror det ville hjelpe å drikke ting det er mindre alkohol i, og å drikke brus innimellom. Jeg kan også lage avtaler med venner at de skal minne meg på dette. Jeg har heldigvis en kjæreste som er villig til å hjelpe meg med dette, og vi kan lage forholdsregler når jeg skal ut. Jeg synes alt dette er veldig pinlig, og det er noe jeg ikke er stolt av. Nettopp derfro skrev jeg inn her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294168-problemer-med-alkohol/#findComment-2371630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Takk for mange gode råd og synspunkter. Det er ikke hver gang jeg går ut/fester jeg blir så full. Og jeg er ikke oppsatt på å drikke mest mulig, det er innlært av meg å drikke fort. Til og begynne med går det greit, men etter en stund så blir jeg mer beruset enn jeg er klar over selv, det virker som jeg mister innsikt i hvor beruset jeg er. Jeg tror det ville hjelpe å drikke ting det er mindre alkohol i, og å drikke brus innimellom. Jeg kan også lage avtaler med venner at de skal minne meg på dette. Jeg har heldigvis en kjæreste som er villig til å hjelpe meg med dette, og vi kan lage forholdsregler når jeg skal ut. Jeg synes alt dette er veldig pinlig, og det er noe jeg ikke er stolt av. Nettopp derfro skrev jeg inn her. Så lenge du ser og innrømmer det så er det håp:-) Og jeg tror de fleste jenter heller vil ta en snakk om det først og bli enige om kjøreregler enn å leve i det uvisse. Fortsett å vær ærlig overfor deg selv om dette, så er det håp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294168-problemer-med-alkohol/#findComment-2372186 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hvilken glede har du av alkoholen de gangene du drikker? Betyr det mye for deg? Er det verdt det i forhold til den prisen du og andre betaler for dine fyllekuler? Når det skaper så store problemer hver gang, hva får deg til å likevel ta sjansen på å ramle utpå på nytt? Det er vel et etablert faktum at du ikke klarer å styre deg når du først setter i gang? Lurer du deg selv til å tro at denne gangen skal det bli annerledes? Denne gangen skal du klare å stoppe. Ut fra det du skriver kan du skyte en hvit pil etter måtehold. Det blir dødrukken eller ingen ting. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294168-problemer-med-alkohol/#findComment-2374110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TC74 Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Hvilken glede har du av alkoholen de gangene du drikker? Betyr det mye for deg? Er det verdt det i forhold til den prisen du og andre betaler for dine fyllekuler? Når det skaper så store problemer hver gang, hva får deg til å likevel ta sjansen på å ramle utpå på nytt? Det er vel et etablert faktum at du ikke klarer å styre deg når du først setter i gang? Lurer du deg selv til å tro at denne gangen skal det bli annerledes? Denne gangen skal du klare å stoppe. Ut fra det du skriver kan du skyte en hvit pil etter måtehold. Det blir dødrukken eller ingen ting. mvh PieLill: Hvordan vet du at det blir døddrukken eller ingenting? Jeg har flere ganger vært på fest/ute hvor jeg ikke blir veldig full, det skjer bare noen ganger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294168-problemer-med-alkohol/#findComment-2375144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 PieLill: Hvordan vet du at det blir døddrukken eller ingenting? Jeg har flere ganger vært på fest/ute hvor jeg ikke blir veldig full, det skjer bare noen ganger. Av det første innlegget ditt fikk jeg helt klart inntrykk av at det var det du fortalte. Du klarte ikke å stoppe. Men jeg ser av ting du senere har skrevet at det ikke alltid er slik. Jeg synes at det å ikke være sikker på at du kan kontrollere dette, er god nok grunn for å la være å drikke. Det blir litt selvmotsigende for meg. På den ene siden skriver du at alkohol ikke er så viktig. På den andre siden ser du deg om etter muligheter til å fortsette å drikke... ??? Ut fra det du har skrevet skaper det nok helvete både for deg selv og kanskje også andre (?) til at det er all mulig grunn til å droppe alkoholen. Delvis kontroll over alkoholen, er ikke godt nok. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294168-problemer-med-alkohol/#findComment-2376981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.