Gå til innhold

Voksen dame som ber moren om vaskehjelp.

Anbefalte innlegg

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1197992541' post='3754856]

Flisa hastet av gårde i bil, hun skulle holde et foredrag eller noe. Underveis skulle hun slippe en fis - men det kom "noko attåt" ;D

Hun måtte derfor snu, dra hjem og skifte. Hun troppet forsinket opp på møtet, beklaget for forsamlingen, og fortalte det som det var...! Litt forskrekket ble de nok *hahahaha*

Høres ut som flisa ja.. :-D

Savner henne her!!

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

8

• petter smart

5

• mariaflyfly

4

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

?

Venninnen min er ikke i arbeid! Hun har barn i skole og barnehage, så hun har timer alene hjemme der hun kan gjøre det hun vil!

Selv om man jobber får man tid til å gjøre noe hjemme.

Skal man liksom bli avhengig av moren også når man er voksen og skal passe sitt eget hjem? Det er ikke slik at hun vasker hos moren sin.

Orio mener sikkert at om en hjemmeværende mener hun ikke har tid til å vaske - hvordan skal da en i full jobb rekke det. Retorisk. :-)

Nok et eksempel på hvor late kvinner er blitt de seneste årene.

Kvinner bruker vesentlig mindre tid på husarbeid nå enn for bare noen tiår siden.

De bruker mindre tid på husarbeid+jobb enn de gjorde før.

Samtidig bruker menn mer tid totalt på husarbeid+jobb enn kvinner.

Og her har vi en kvinne som ikke engang er i arbeid og likevel ikke gidder gjøre husarbeid. Jeg ville skjemtes om det var meg (eller min samboer).

Jeg håper inderlig for hennes skyld at hun sliter med depresjoner eller noe annet alvorlig, for ellers var dette det mest patetiske jeg har hørt på lenge.

Hva bruker kvinner tid på nå da? Lakke negler og helgeturer på Spahotell?

Hvorfor er det så negativt om kvinner har slitt seg litt løs fra vaskejobb og husstell, er det fordi det da faller mer husarbeid på mannen? I så fall føler jeg selvsagt dypt med deg.

Hva bruker kvinner tid på nå da? Lakke negler og helgeturer på Spahotell?

Hvorfor er det så negativt om kvinner har slitt seg litt løs fra vaskejobb og husstell, er det fordi det da faller mer husarbeid på mannen? I så fall føler jeg selvsagt dypt med deg.

Poenget er at kvinner i dag klager mer enn kvinner noengang har gjort. Samtidig har de det bedre enn kvinner noengang har hatt det.

Kvinner bruker vesentlig mindre tid på husarbeid enn før. Menn bruker mer tid på husarbeid+jobb enn kvinner, likevel klager kvinner hele tiden på menn som ikke gjør noe/nok.

Hva kvinner bruker tiden aner ikke jeg. Men personer som klarer å bruke timer på å bli klare for å gå ut en kveld er sannsynligvis ikke særlig effektive og bruker lang tid på det meste.

Annonse

Poenget er at kvinner i dag klager mer enn kvinner noengang har gjort. Samtidig har de det bedre enn kvinner noengang har hatt det.

Kvinner bruker vesentlig mindre tid på husarbeid enn før. Menn bruker mer tid på husarbeid+jobb enn kvinner, likevel klager kvinner hele tiden på menn som ikke gjør noe/nok.

Hva kvinner bruker tiden aner ikke jeg. Men personer som klarer å bruke timer på å bli klare for å gå ut en kveld er sannsynligvis ikke særlig effektive og bruker lang tid på det meste.

Hvorfor skal kvinner absolutt gjøre mest husarbeid selv om de jobber mindre?

Det faller vel ganske naturlig at den som har minst "ute-jobb" gjør mest hjemme, slik at paret får mest mulig fritid sammen. Dessuten vil den som jobber minst "ute" tjene mindre til felleskassa, og bidrar med husarbeid.

Om det er kvinne eller mann som gjør mest husarbeid er uvesentlig, men når det i all hovedsak er kvinner som velger reduserte stillinger er det også naturlig nok flest kvinner som gjør mest hjemme.

Forøvrig: Å sette bort vasking til en annen kvinne utgjør jo ikke så mye for mannens innsats, da...

:-)

Det faller vel ganske naturlig at den som har minst "ute-jobb" gjør mest hjemme, slik at paret får mest mulig fritid sammen. Dessuten vil den som jobber minst "ute" tjene mindre til felleskassa, og bidrar med husarbeid.

Om det er kvinne eller mann som gjør mest husarbeid er uvesentlig, men når det i all hovedsak er kvinner som velger reduserte stillinger er det også naturlig nok flest kvinner som gjør mest hjemme.

Forøvrig: Å sette bort vasking til en annen kvinne utgjør jo ikke så mye for mannens innsats, da...

:-)

Jeg ser den siden av saken, men vil gjerne at Smartingen utdyper, ikke bare påstår at alle kvinner gjør ditt og alle kvinner er slik og slik. :-)

Min mor hjleper ofte meg i huset,selv om jeg er hjemmeværende.

Har ungene hjemme hos meg.

Men min mor elsker å vaske hos meg!Hun har selv liten leilighet,og elsker å vaske....

Så da sier jeg bare velkommen!!! :0)

Bortskjemt?JA.

Men både meg og min mor trives utmerket!!! :0)

Annonse

?

Venninnen min er ikke i arbeid! Hun har barn i skole og barnehage, så hun har timer alene hjemme der hun kan gjøre det hun vil!

Selv om man jobber får man tid til å gjøre noe hjemme.

Skal man liksom bli avhengig av moren også når man er voksen og skal passe sitt eget hjem? Det er ikke slik at hun vasker hos moren sin.

Jeg mente at hvis en hjemmeværende husmor med barna i barnehage ikke rekker å vaske selv, hvordan kan vi da forvente at familier hvor begge jobber, eller enda verre, alenemødre skal klare å vaske hos seg selv? Kun et retorisk spørsmål.

Hvis hun er syk blir jo saken en annen, selvfølgelig.

Gjest førjuls-stress

Jeg mente at hvis en hjemmeværende husmor med barna i barnehage ikke rekker å vaske selv, hvordan kan vi da forvente at familier hvor begge jobber, eller enda verre, alenemødre skal klare å vaske hos seg selv? Kun et retorisk spørsmål.

Hvis hun er syk blir jo saken en annen, selvfølgelig.

Hun er ikke syk, og har mer energi enn meg... ;-)

Er det ikke rettferdig at begge to gjør like mye arbeid (ute og hjemme)?

Er det rettferdig at han jobber mer ute og tjener mer penger til fellesskapet og så skal de dele 50/50 på arbeidet hjemme?

Hvorfor skal hun ha mer fritid enn han?

Er det rettferdig at han jobber mer ute og tjener mer penger til fellesskapet og så skal de dele 50/50 på arbeidet hjemme?

Hvorvidt den ene tjener mer enn den andre synes jeg er irrelevant i forhold til arbeidsfordelingen hjemme, men ellers enig i at man "under ellers like forhold" (helse etc.) bør begge bidra like mye til fellesskapet i form av tid, enten det dreier seg om arbeidsinnsats ute eller hjemmearbeid (barn, husarbeid etc. etc.). Men det er ikke bestandig så lett å definere hva som er "arbeid" og hva som er "fritid".

Leste nylig en artikkel i Aftenposten (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2155503.ece) om at kvinner har mer fritid enn menn. Tillater meg å tvile på konklusjonen - alle kvinnene jeg kjenner bruker mye "fritid" på å planlegge og tilrettelegge for barnas og familiens aktiviteter, og har i stor grad mindre tid helt for seg selv enn mennene sine.

To.o.: Syntes artikkelen jeg linket til i andre svaret mitt var så interessant at jeg måtte lage en egen tråd om emnet, og fortsetter evt. diskusjonen der. :)

Selvsagt bør man gjøre like mye. Du påstår at kvinner gjør mindre husarbeid nå enn før, mens menn gjør mer, betyr ikke det at vi går i retning av målet på 50/50?

"Er det rettferdig at han jobber mer ute og tjener mer penger til fellesskapet og så skal de dele 50/50 på arbeidet hjemme?

Hvorfor skal hun ha mer fritid enn han?"

Jeg skjønner ikke helt hvor du snakker i generelle termer og når du uttaler deg om hovedinnlegget, for hvem sier at *hun* skal ha mer fritid?

Generelt - Hva om *hun* er hjemme med barn, regner du dette som fritid? Siden hun fysisk sett ikke jobber ute, og tjener penger til fellesskapet, mener jeg?

Hvorvidt den ene tjener mer enn den andre synes jeg er irrelevant i forhold til arbeidsfordelingen hjemme, men ellers enig i at man "under ellers like forhold" (helse etc.) bør begge bidra like mye til fellesskapet i form av tid, enten det dreier seg om arbeidsinnsats ute eller hjemmearbeid (barn, husarbeid etc. etc.). Men det er ikke bestandig så lett å definere hva som er "arbeid" og hva som er "fritid".

Leste nylig en artikkel i Aftenposten (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2155503.ece) om at kvinner har mer fritid enn menn. Tillater meg å tvile på konklusjonen - alle kvinnene jeg kjenner bruker mye "fritid" på å planlegge og tilrettelegge for barnas og familiens aktiviteter, og har i stor grad mindre tid helt for seg selv enn mennene sine.

Problemet med denne type statistikk er at den hele tiden snakker om gjennomsnitt.

Svært mange kvinner er i arbeid i dag. Og mange av dem jobber omtrent like mye som mannen sin. Og mange av dem igjen gjør til dels mye mer husarbeid.

Men så er det noen kvinner (som hun i det opprinnelige innlegget) som ikke jobber og heller ikke gjør stort hjemme. Disse trekker ned snittet.

Statistikken sa vel at kvinner jobber 12 timer mindre pr uke. Da skjønner en fort at det er noen som trekker ned snittet.

En vet jo heller ikke om de menn som jobber mest har familie og om de kvinner som jobber minst har familie.

Et annet problem er hva en definerer som fritid og jobb. Barnepass+ er ingen jobb, men det er heller ikke fritid. Derfor er det vanskelig å sammenligne.

Men det er er faktum at kvinner gjør mindre nå enn for kun noen tiår siden. Om det er fordi de gjorde for mye før og har kommet ned på et mer normalt nivå nå skal være usagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...