Gå til innhold

Pinnekjøtt i dampsafter

Anbefalte innlegg

Jeg mener å huske at det var noen her som kokte pinnekjøttet i dampsafteren.

Bruker du alle tre "etasjene"? Jeg har gryte nederst med vann, så en kjele der saften samler seg, og så den øverste, med hull i bunnen, der man legger bærene. Hvis jeg legger kjøttet øverst, da vil vel kraften og fettet fra kjøttet samle seg i midten, og det er vel greit?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294280-pinnekj%C3%B8tt-i-dampsafter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ChiengMai

Må man ha en spesiell og stor gryte for å koke pinnekjøtt, eller kan det gjøres i en litt stor teflongryte?

Glad for teskje-oppskrift!

Pinnekjøtt skal ikke kokes, men dampes.

Legg pinner (får kjøpt dem der de selger pinnekjøtt) eller rist i bunnen på kjelen. Legg pinnekjøttet oppå pinner/rist og ha vann i kjelen _nesten_ til toppen av pinnene/rista (vannet utvider seg når det blir varmt). Dampes til kjøttet slipper beina. Om det ser ut til å bli lite vann, fyll på med litt varmt vann. Men altså: Aldri over pinnene/rista!

Pinnekjøtt skal ikke kokes, men dampes.

Legg pinner (får kjøpt dem der de selger pinnekjøtt) eller rist i bunnen på kjelen. Legg pinnekjøttet oppå pinner/rist og ha vann i kjelen _nesten_ til toppen av pinnene/rista (vannet utvider seg når det blir varmt). Dampes til kjøttet slipper beina. Om det ser ut til å bli lite vann, fyll på med litt varmt vann. Men altså: Aldri over pinnene/rista!

Ikke kjøp pinner til dette, da!:-) Gå ut i skogen, finn ei bjørk og bruk kvister fra denne i bunnen av kjelen. MYE bedre enn tørre pinner til en dyr penge (i forhold til gratis i naturen) i butikk!

Høres kjempetungvint ut, spør du meg...

Jeg legger bjørkepinner (uten never) i bunnen av gryta, og legger så pinnekjøttet oppå. Deretter heller jeg på så mye vann som oppskrifta tilsier, og lar det hele dampe.

Deretter legger jeg pinnekjøttet inn i ovnen, med grillen på, noen minutter. Smaken blir enda bedre av det!:-)

Annonse

Gjest ChiengMai

Ikke kjøp pinner til dette, da!:-) Gå ut i skogen, finn ei bjørk og bruk kvister fra denne i bunnen av kjelen. MYE bedre enn tørre pinner til en dyr penge (i forhold til gratis i naturen) i butikk!

Er faktisk bedre med einekvister enn bjørk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...