Gå til innhold

Hun vil forlate meg...

Anbefalte innlegg

Gjest Mann Østlandet

Vi er et par, begge 38, som etter ti år sammen har hatt våre opp og nedturer. Forrige uke fortalte min kona at hun ville forlate meg. Hun følte at vi ikke lenger var kjærester og at hun hadde mistet seg selv. Vi har egentlig ikke hatt de store tingene som har utløst dette. Men, det er vel jobb og tre små barn som har tatt fokuset fra oss som par. Min reaksjon var, og er fortsatt, sorg. Vi har snakket sammen om dette flere kvelder og hun sier at hun har bestemt seg. Jeg foreslo da at vi kunne oppsøke en terapeut. Men, fikk svar at det kunne vi gjort for to år siden da hun foreslo det. Likevel ble vi enige om å dra dit sammen likevel. Jeg har prøvd å fortelle henne at dette kanskje har vært et vendepunkt i livet mitt og at vi bør gjøre et forsøk på å frembringe de gode stundene. For de har vi også hatt mange av. Vi samarbeider godt om alt fra barn til husarbeid. Nå nylig har også begge to kommet til en karriærevei som gjør at vi ser en slags ende på ekstra mas med kurs og lang kjørevei til jobben. I tillegg har barna blitt såpass store nå at vi kan sette de bort og få litt egentid, noe vi ikke har hatt mye av. Mitt håp er at samtalen med terapeuten kan få oss inn på en annen mental vei. Men, jeg har mine tvil til om hun er moden for det. Min kjærlighet til henne er fortsatt til stede og jeg tror vi kan finne tilbake til noe av de vi hadde. I tillegg er hensynet til barna et viktig moment. De vet ingenting ennå. Er det noe jeg bør gjøre, ikke gjøre for å forsøke å snu denne episoden til noe positivt for samlivet vårt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294286-hun-vil-forlate-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Toril Hepsø, familieterapeut

Det er ofte en lang prosess i forkant hos en som går fra ektefelle med 3 barn involvert. Det tar gjerne flere år fra den første spede tanke til endelig beslutning om brudd. I deres tilfelle høres det ut som du får vite hvordan hun har det i forholdet omtrent samtidig med at hun sier at det er slutt. Hvis det virkelig er sånn at dere ikke har snakket sammen underveis om hennes misnøye og hennes følelse av å ha mistet seg selv, er det viktig at du spør henne, er interessert og lyttende til hennes beskrivelser, selv om du er overrasket og ikke kjenner deg igjen i hennes versjon. Det å få snakket uavbrutt om dette og bli møtt med forståelse, trenger hun. Det høres veldig klokt ut å snakke med en terapeut uansett om dere skal fortsette som par eller bryte opp. Dere har delt så mye og er så knyttet sammen gjennom 3 barn, så for å forstå mer av dere selv og hverandre og for å gi forholdet en sjanse til å endre på noe, slik at hun kan få en bedre følelse av å være i familien. Det å ha 3 små barn er jo enormt krevende og det er nødvendig å sette seg selv til side en periode. Høres ut som tiden nå er inne for dere til mer voksentid og mer egen utfoldelse. Det er viktig at du trekker opp dette perspektivet og avløser henne umiddelbart, så hun ikke får følelsen av å dra lasset alene.

Med en slik brå bestemmelse kan det også være mulig at hun har fått følelser for en annen. Her må du gå forsiktig frem, det er slitt ikke sikkert, men heller ikke uvanlig. Det kan da være godt å få fortalt deg det, men da må du ikke bebreide henne, men si noe om at du har forståelse for at det kan ha skjedd.

Hun trenger oppmerksomhet og små håndsrekninger. Nå før jul er det alltid mye stress - overrask henne med å gjøre noe som dere begge synes er kjedelig eller gruer dere til, som å vaske badet - bare gjør det du, uten å gjøre et stort nummer av det. Hun er nok mer mottakelig for praktisk bistand enn kos og sex akkurat nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294286-hun-vil-forlate-meg/#findComment-2372812
Del på andre sider

Det er ofte en lang prosess i forkant hos en som går fra ektefelle med 3 barn involvert. Det tar gjerne flere år fra den første spede tanke til endelig beslutning om brudd. I deres tilfelle høres det ut som du får vite hvordan hun har det i forholdet omtrent samtidig med at hun sier at det er slutt. Hvis det virkelig er sånn at dere ikke har snakket sammen underveis om hennes misnøye og hennes følelse av å ha mistet seg selv, er det viktig at du spør henne, er interessert og lyttende til hennes beskrivelser, selv om du er overrasket og ikke kjenner deg igjen i hennes versjon. Det å få snakket uavbrutt om dette og bli møtt med forståelse, trenger hun. Det høres veldig klokt ut å snakke med en terapeut uansett om dere skal fortsette som par eller bryte opp. Dere har delt så mye og er så knyttet sammen gjennom 3 barn, så for å forstå mer av dere selv og hverandre og for å gi forholdet en sjanse til å endre på noe, slik at hun kan få en bedre følelse av å være i familien. Det å ha 3 små barn er jo enormt krevende og det er nødvendig å sette seg selv til side en periode. Høres ut som tiden nå er inne for dere til mer voksentid og mer egen utfoldelse. Det er viktig at du trekker opp dette perspektivet og avløser henne umiddelbart, så hun ikke får følelsen av å dra lasset alene.

Med en slik brå bestemmelse kan det også være mulig at hun har fått følelser for en annen. Her må du gå forsiktig frem, det er slitt ikke sikkert, men heller ikke uvanlig. Det kan da være godt å få fortalt deg det, men da må du ikke bebreide henne, men si noe om at du har forståelse for at det kan ha skjedd.

Hun trenger oppmerksomhet og små håndsrekninger. Nå før jul er det alltid mye stress - overrask henne med å gjøre noe som dere begge synes er kjedelig eller gruer dere til, som å vaske badet - bare gjør det du, uten å gjøre et stort nummer av det. Hun er nok mer mottakelig for praktisk bistand enn kos og sex akkurat nå.

Hei,

Er det en bestemt grunn til at du ikke bruker avsnitt?

Blir så tungt å lese da.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294286-hun-vil-forlate-meg/#findComment-2374107
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...