johncl Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 For ca 2 måneder siden fikk jeg en lidelse som heter Bells Parese, en lammelse av all muskulatur på den ene siden av ansiktet mitt. Det begynte med en forkjølense og at jeg følte meg nummen på halve tungen, 2 dager senere våknet jeg til at jeg ikke lengre kunne bruke musklene i venstre del av ansiktet. Jeg har hatt Bells Parese engang før for 10 år siden og da gikk det over av seg selv etter 1 måned. Nå har det gått dobbelt så lang tid og jeg har ikke merket noen antydning til forbedring. Igjen er jeg skuffet av hva legen jeg gikk til kunne tilby. Jeg gikk til Volvat privat praksis siden det var lørdag og jeg var litt redd for at det kunne være noe annet en Bells Parese. Legen der snakket med en nevrolog over telefonen og de kunne bekrefte at det var Bells Parese. Hvis man ikke kan bevege pannemusklene så er det ganske sikkert denne typen parese. Litt oppgitt så var det jo bare å vente til nervene ble koplet sammen igjen. Litt utolmodig leser jeg litt mer om sykdommen på nettet og finner ut at det er vist et klart tegn til raskere forbedring hvis pasienten blir behanldet med en antibiotikum innen 7 dager etter paresens første symptomstegn!!! Dette leser jeg da 2 uker etter! Så jeg tar kontakt med fastlegen min som da tilfeldigvis også har hatt Bells Parese engang, og sier at han ville satt meg på denne kuren med en gang og at han er overbevist om årsaken, nemlig Herpes 1 (simplex) som da har brutt ut i nerven. Dette kan også forklare munnsåret jeg hadde uken før paresen inntrådde. Selv var jeg ikke klar over at jeg hadde herpes 1, men siden det er 70% av befolkningen som har dette viruset i kroppen så var det jo en stor sannsynlighet for at jeg hadde det også. Jeg lurer på om andre her har hatt Bells Parese og evt hvor lenge dere har måttet vente på forbedring. Jeg hadde nemlig sterke smerter i ansiktet og rundt øret under paresens første 2 uker. I følge en dansk undersøkelse er det da en større sannsynlighet for at nerven aldri vil bli bra igjen hvis pasienten har disse symptomene. Hjelp! Det er forferdelig å gå med denne paresen, ansiktet er jo helt skjevt, talen min er forandret, det er til tider vanskelig å spise skikkelig og jeg klarer heller ikke å lukke øyet helt (må bruke øyendråper til tider for at det ikke tørker ut). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294481-bells-parese/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.