Gå til innhold

Tror jeg er gravid... Noen spørsmål...

Anbefalte innlegg

Gjest lillebebien...

Jeg tok en test i dag og den var positiv.

Jeg har ikke vært gravid tidligere og er derfor selvsagt full av tanker og spørsmål.

Mest bekymret er jeg fordi jeg forrige uke drakk rødvin to kvelder på rad. Den ene kvelden drakk jeg tre glass, + et glass sherry, og den andre kvelden drakk jeg ett glass. På dette tidspunktet visste jeg ikke at jeg var gravid. Kan dette ha skadet fosteret? Jeg har vært svimmel siden i begynnelsen av desember og hatt enormt såre bryster, men hadde ikke trodd at vi skulle greie å bli gravide enda så har ikke tolket det som signal på graviditet.

Jeg vil gjerne ha tanker rundt inntak av alkohol tidlig i svangerskapet(som nå selvsagt ikke blir aktuelt for meg lenger!!) og jeg vil også gjerne ha noen tips om hva man skal spise, evt. holde seg unna av matvarer o.l.

Tar i mot alle råd og tips med takk!!!

Fortsetter under...

Det er så utrolig vanlig at folk har tatt seg noe alkohol i starten av svangerskapet, før de visste noe om det, og det bruker å gå helt fint. Det var ikke store mengdene heller. Dette går helt bra, og jeg ville ikke bekymret meg. Du har jo tenkt å holde en alkoholfri linje fra nå av.

Mvh

Det har nok ikke gjort fosteret noe som helst at du drakk litt så tidlig i svangerskapet! Men ellers sier eksperter at fra den dagen en begynner å prøve å bli gravid skal en kutte ut alkoholen.

Har du foresten begynt å ta folat? Det er viktigere enn det lille du drakk med alkohol altså!

Ellers bør du ikke spise rakfisk eller annen halvrotten mat. Røkelaks kan spises dersom den er veldig fersk. Det er heller ikke anbefalt å spise spekemat eller rått kjøtt (eks rød biff).

All mat som gravide spiser skal i regelen være gjennomkokt eller stekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...