Gå til innhold

kvelt i forholdet

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sammen med min samboer i snart syv år.Jeg har nå fått en enorm trang til å gjøre det slutt.Det er ikke en spesiell grunn til dette, mer en kombinasjon av mange ting.Han er veldig snill og helt sikkert mange damers drømmeprins, men jeg føler meg kvelt. Han vil alltid være med meg og lager mye styr når jeg gjør ting uten han. Dette kan være allt fra trening, møter på jobb osv. Han liker ikke å være alene og han har en del psykiske problemer som sliter på oss begge og som gir meg enda mer behov for tid alene. Disse problemene han har gjør at han er redd for mange ting og mange av mine planer blir derfor droppet fordi han ikke tør å være med og jeg ikke har samvittighet til å reise fra han.Jeg føler meg egoistisk og vil ikke gå fra han, spesiellt ikke når han sliter. Men jeg dette fører til at jeg lever meg inn i ett fantasiliv som jeg nesten ikke klarer å komme ut av. Jeg har avstandforelsket meg i en annen mann, selv om jeg kansje aldri hadde prøvd å gjøre noe ut av det er det uttrolig slitsomt! Vet ikke hva jeg skal gjøre.Vi har ikke barn, men en del felles ting og familier som vil bli berørt av det visst vi skulle gå fra hverandre. Jeg tror han ville fått det bedre sammen med en annen, men er redd for hvordan han ville taklet ett brudd. Selv ønsker jeg fred.Muliget til å gjøre alle de tingene jeg har lyst til uten dårlig samvittighet.Jeg er også redd for at han vil ha barn, noe jeg ikke vil. Han sier at han heller ikke vil det men jeg tror ikke det hadde vært tilfellet visst han hadde vært sammen med en annen.Skal jeg jobbe igjennom dette?Eller bør vi kansje gå hver vår vei? Jeg vet at mange går gjennom problemer i langvarige forhold, men jeg ser ingen vei tilbake til det gode forholdet vi en gang hadde.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294898-kvelt-i-forholdet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Feigogrådvill

Har egentlig ikke noen gode råd, men jeg føler det på samme måte som deg.. jeg vet egentlig at jeg burde gå fra han, men jeg hater tanken på å såre han. Samtidig føler jeg meg helt elendig når jeg ikke klarer å føle noe for han, mens jeg føler veldig mye for en som jeg ikke en gang vet om vil ha meg som kjæreste. Hvor vanlig er det egentlig å få følelser for andre mens man er i et langvarig forhold? Og hvordan bekjemper man en forelskelse og satser på det som logisk sett gir den sikreste fremtiden? Er vel kanskje det eldgamle spørsmålet om man skal følge fornuften eller hjertet dette..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294898-kvelt-i-forholdet/#findComment-2378519
Del på andre sider

Gjest Silver Fairy

Har du fortalt han dette? Vær veldig klar på at om det fortsetter sånn kan du ikke bli i forholdet. Det er bare rettferdig ovenfor han iom at han da har en sjanse til å selv innse problemet (sitt) og å få gjort noe med det. Mange med psykiske problemer har en tendens til bare å se seg selv og sine plager. De ser ikke hvordan de kveler de rundt seg. Jeg syns du skal gjøre ham obs på dette og i tillegg gjøre avtaler på alenetid for deg.

Hva om du krever noen frikvelder i uka, gjerne bestemte tider i begynnelsen om det passer sånn. Gi ham tid til å måtte finne på noe selv. Ikke gjør ham mer avhengig av deg ved å la ham klage seg til viljen sin. Vær klar på hvordan du vil ha det, men møt ham på halvveien med å si fra hvor du går og sånn ca hvor lenge du blir borte. I alle fall i begynnelsen.

Føler du at du allerede har strukket deg langt ser jeg ikke annen løsning enn at du gjør det slutt. Men jeg vil anbefale å gi ham muligheten til å endre på dette, om du fremdeles øyner et lite håp. (Ikke forvent deg undere, men det kan bli bedre om han får opp øynene.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294898-kvelt-i-forholdet/#findComment-2378844
Del på andre sider

Gjest Silver Fairy

Har egentlig ikke noen gode råd, men jeg føler det på samme måte som deg.. jeg vet egentlig at jeg burde gå fra han, men jeg hater tanken på å såre han. Samtidig føler jeg meg helt elendig når jeg ikke klarer å føle noe for han, mens jeg føler veldig mye for en som jeg ikke en gang vet om vil ha meg som kjæreste. Hvor vanlig er det egentlig å få følelser for andre mens man er i et langvarig forhold? Og hvordan bekjemper man en forelskelse og satser på det som logisk sett gir den sikreste fremtiden? Er vel kanskje det eldgamle spørsmålet om man skal følge fornuften eller hjertet dette..

''Hvor vanlig er det egentlig å få følelser for andre mens man er i et langvarig forhold? Og hvordan bekjemper man en forelskelse og satser på det som logisk sett gir den sikreste fremtiden?''

Det er veldig vanlig å få følelser for andre når forholdet man er i går dårlig. Samtidig er det nok uunngåelig å gå gjennom et langt samliv uten å forelske seg i andre. Svaret på det siste er at man må ta valget og stå for det. Ikke gi næring til drømmer og fantasier man har om andre. Veldig enkelt å si, ikke så lett å utføre. Jeg vet. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294898-kvelt-i-forholdet/#findComment-2378847
Del på andre sider

Gjest Feigogrpdvill

''Hvor vanlig er det egentlig å få følelser for andre mens man er i et langvarig forhold? Og hvordan bekjemper man en forelskelse og satser på det som logisk sett gir den sikreste fremtiden?''

Det er veldig vanlig å få følelser for andre når forholdet man er i går dårlig. Samtidig er det nok uunngåelig å gå gjennom et langt samliv uten å forelske seg i andre. Svaret på det siste er at man må ta valget og stå for det. Ikke gi næring til drømmer og fantasier man har om andre. Veldig enkelt å si, ikke så lett å utføre. Jeg vet. :-)

Takk for svar. Godt å høre at det iallefall ikke er unormalt å forelske seg i andre. Jeg går rundt med ganske dårlig samvittighet for mine følelser for tida, og lurer iblant på om jeg burde være ærlig mot min samboer og fortelle at jeg er forelsket i en annen, men dette er kanskje litt dumt og unødvendig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294898-kvelt-i-forholdet/#findComment-2379605
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silver Fairy

Takk for svar. Godt å høre at det iallefall ikke er unormalt å forelske seg i andre. Jeg går rundt med ganske dårlig samvittighet for mine følelser for tida, og lurer iblant på om jeg burde være ærlig mot min samboer og fortelle at jeg er forelsket i en annen, men dette er kanskje litt dumt og unødvendig?

Jeg tror det er dumt å fortelle kjæresten din at du har forelsket deg i noen andre. Hadde min kjæreste fortalt meg noe sånt hadde det gjort meg veldig usikker på forholdet. Jeg hadde vel egentlig sett for meg at forholdet var over. Da er det bedre at du gjør det slutt uten å fortelle om den nye.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294898-kvelt-i-forholdet/#findComment-2379847
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...