Gå til innhold

Arvelig prøvetid?

Anbefalte innlegg

Gjest Snart prøvende

Hei! Har noen spørsmål jeg ønsker svar på og håper du kan hjelpe meg. Kan mors og mormors (og t.o.m farmors) prøvetid mtp graviditet predikere min evne til å bli gravid? Begge har brukt lang tid (dvs over 1 år), mormor fikk dessuten hormonbehandling. Vi ønsker å forsøke om et halvt års tid. Vil det ha noe å si om jeg allerede nå slutter på pp slik jeg har planlagt? Har funnet noe motstridende info. her. Har gått på pp i 7 år. For 4 år siden hadde jeg et opphold, der jeg 4 uker etter seponering fikk normal mens.blødning. Deretter normale sykluser i 3 mnd. Hva er min statistiske sannsynlighet for å bli gravid i løpet av 6 mnd? 1 år? Hva er gj.snitts prøvetiden for en på min alder? Jeg er frisk og helsebevisst, 33 år gammel. Ingen medikamenter. Har ikke vært gravid tidligere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295042-arvelig-pr%C3%B8vetid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er visse tilstander som reduserer fruktbarheten som er arvelige. For eksempel tilstanden endometriose med godartede blodcyster i bukhulen med underlivssmerter og PCOS med uregelmessig menstruasjon/eggløsning har et arvelig aspekt. Alder er en viktig faktor, og i noen familier er det tendens til å vente til høyere alder med å forsøke å bli gravid, det reduserer sjansen. Sjansen per måned for å få til et levende barn (graviditet minus abort) er i din alder ca 15%, men det betyr ikke 90% etter 6 måneder! Jeg synes det er en god ide å slutte med p-pille allerede nå så du fanger opp eventuelle forstyrrelser i din hormonbalanse som ikke ville ha vist seg under bruk av pillen. Det er i seks dager i hver syklus man kan bli gravid, og siste dagen er eggløsningsdagen. Samleie 2-3 ganger i uken er optimalt, da behøver dere ikke å tenke på eggløsning. Hvis det ikke har lyktes innen 12 måneder, kan dere søke hjelp. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...