Gjest snart fødeklar Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Trenger en punkt for punkt liste Hva trenger jeg og babyen Hvor mange bodyer f.eks. må jeg ha med til babyen og annet tøy? Trenger jeg ha med stellesaker til babyen? Og hva med bind til meg selv, bør jeg f.eks. gå med bind daglig den siste tiden før termin i tilfelle vannet går så det ikke skjer "uhell"? Og til sykehuset... hva slags bind anbefaler dere? Saba? De syns jeg er så klumpete..... eller libresse - medium, super osv??? Eller ekke bind nok, så en bør bruke Tena? Dumme spørsmål dette sikkert, derfor jeg spør her og ikke hos jordmor eller andre ;-) Håper noen vil svare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295102-hva-skal-man-ha-med-p%C3%A5-f%C3%B8den/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kan kjøpes inn underveis Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Så lenge du er på barsel, får du alt du trenger av bind til deg, bleier og klær til babyen osv. Skal du over på pasienthotell, får du som regel utstyr til den aller første tiden, men er du der lenger, blir du som regel mer og mer selvforsynt før dere reiser hjem. Skal du bare være på barsel, trenger du bare hjemreiseklær til baby. Skal du evt føde i basseng/kar, eller du vil stå lange i dusjen under riene mens mannen din hjelper deg, bør dere pakke badebukse til ham! Med mindre du er alenemor, kan det meste skaffes etterhvert som du trenger det, når du ser hvor lenge du skal være der. De har bind og "bleier" til deg i flere størrelser, men av ulik kvalitet. Hvis de ikke har noe du trives med, løper pappaen på apoteket eller dagligvaren på sykehuset. Stelleprodukter til baby trenger du ikke. Det eneste man skal bruke er litt olje til å vaske avføring med, og det får dere. Dere ønsker kanskje å fortsette med de metoder / produkter dere lærer å bruke der, så det er bedre å kjøpe slike ting etterhvert. Kamera, batterier, ladere, mobil (hvor også han har lagt inn de du ønsker skal informeres, i tilfelle du er indisponert), toalettsaker til deg, hårstrikk, lebepomade.. Klær som har plass til rett etter fødsel-mage, og som er greit å amme i. På barsel er det mye sykehusskjorte og egen morgenkåpe, på hotell skal man gå i egne klær og se "frisk og oppegående" ut. Tøfler til deg. Ammebh. Du aner ikke hvilken størrelse du trenger, men få hjelp av noen i en god undertøysbutikk til et kvalifisert gjett om hva du trenger, så kjøper du en av denne og tar vare på esken. Så kan pappaen kjøpe "to størrelser større eller en størrelse mindre" avhengig av hva du trenger etter fødselen. Bor dere i nærheten av sykehuset slik at pappaen sover hjemme / kan dra hjemmom, kan det være greit at dine klær etc er lagt tilgjengelig slik at han enkelt kan hente det du savner. Og at han kan hente andre / mer klær til baby avhengig av hvor lenge dere blir på hotellet / barsel, og hvilken størrelse det er på babyen. Bedre at han drar ut og kjøper noen ekstra sett i str 50 hvis babyen er normalt liten, enn at dere bunkrer opp med dette, og får en baby som går rett inn i 56 og bruker str 62 etter kort tid. Bilsikring til baby hvis dere ikke skal trille vogn hjem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295102-hva-skal-man-ha-med-p%C3%A5-f%C3%B8den/#findComment-2379889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Toalettsaker er viktig å få med. Såpe, tannkrem/tannkost (både til deg og pappa). Bind/bleier får du på sykehuset. Og det er normalt å blø ganske mye første døgn etter fødselen, så det er veldig greit å bruke av det sykehuset har. Jeg hadde blitt sittende igjen med mange bleier hvis jeg skulle ha kjøpt ei pakke selv. Etterpå brukte jeg vanlige bind. Jeg hadde veldig god nytte av ei bok som jeg skrev ned "alt" i. Det skjedde mye i forbindelse med min fødsel så jeg hadde behov for å få ryddet opp i tankene mine. Ammeinnlegg, helst i ull. Det hadde i allfall jeg bruk for. Men det er jo ikke sikkert alle har bruk for det likevel. Fotoapparat, med fullt opplada batteri,og god plass på minnekortet. Filmkamera hvis dere har det, husk da film. Store og romslige klær. Magen forsvinner som regel ikke helt med en gang etter en fødsel. :-) Jobbebukser og store t-skjorter er behagelig å gå med. Husk tøffler eller innesko/slipperser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295102-hva-skal-man-ha-med-p%C3%A5-f%C3%B8den/#findComment-2379912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
simane Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg hadde pakket klær til både meg og babyen for 3 dager, men brukte kun joggebukse, morgenkåpe, slippers og hjemreiseklær til meg selv og sokker/lue og hjemreiseklær til babyen. Det var veldig deilig å bare dumpe klærne i sykehusets skittentøydunker hvis babyen gulpet eller jeg blødde igjennom. Praktisk å slippe å ha med seg masse skittentøy hjem!!! På Ahus hadde de body og brillebukse til babyene så sokker og lue var et must. Et tips jeg fikk (og som kom til nytte) var å pakke ned egangskamera, i tilfelle man i kaoset reiser fra digitalkamera eller mobil. Det skjedde nemlig med oss, men vi har likevel minner fra fødselen takket være engagskamera. Lesestoff, håndarbeid eller noe annet tidsfordriv kan være lurt å pakke ned. Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295102-hva-skal-man-ha-med-p%C3%A5-f%C3%B8den/#findComment-2380607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma07 Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 eneste jeg hadde med av klær var hjemreise klær. og en varm utedrakt (var oktober) de hadde klær til småen (body og teppe) som hun hadde på seg. se på babyverden.no. derstår det en liste over hva du trenger. husk ammeinnlegg og amme bh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295102-hva-skal-man-ha-med-p%C3%A5-f%C3%B8den/#findComment-2380781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Har hørt om at noen går med bind den siste tiden, men det gjorde ikke jeg. Det er langt fra alle fødsler som starter med at vannet går, og hvis det går så kan det komme såpass mye at det ikke på langt nær er godt nok med et bind. Men det hender jo at det går og bare pipler litt og at det dermed er godt nok med bind, men det er i få tilfeller tror jeg. Kanskje ta på hvis du skal på butikken eller noe... Tror hvis vannet mitt hadde gått på butikken hadde jeg laget den scenen "VANNET GIKK, VANNET GIKK!" Dessuten av alle fødselshistorier jeg har lest opp igjennom har jeg inntrykk av at der vannet går, skjer det oftest på natta. Så jeg ville kanskje heller kjøpt et sånt underlag på apoteket for å skåne madrassen. (Da vannet mitt gikk våknet jeg og hoppet opp på gulvet i løpet av svært få sekunder, så det kom ikke noe i senga... Hadde tatt med meg prøve på kjempe-bleie fra legesenteret som jeg hadde på i bilen, og det tror jeg var bra... Du kan få prøver på Tena på apoteket, tror jeg.) Det du trenger til sykehuset: noe til føttene (slippers, innesko) mørke store joggebukser (det kan komme endel blodsøl, så derfor er det greit om de er mørke, og du trenger sannsynligvis mer enn en.) Noen skjorter eller t-skjorter, ammebh, sokker, store gode truser/boxere. (Ikke lurt å kjøpe for mange amme bh-er før fødsel, da du ikke vet sikkert størrelsen.. men greit å ha iallfall 2 å bytte på da... ville i første omgang kjøpt et par billige fra f.eks H&M med samme omkrets som du bruker nå, men større cup-størrelse.) Klær til hjemreisen til deg og baby. (Jeg har pakket det i egen bag som mannen har tatt med siste dagen, sånn at det ikke skal se ut som jeg er klar til 3-ukers ferie når jeg kommer på sykehuset.) Fotoapparat, telefon, ladere til begge deler, småpenger til sjokolademaskinen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295102-hva-skal-man-ha-med-p%C3%A5-f%C3%B8den/#findComment-2381772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Hos oss får barnet låne klær på føden - veldig kjekt. Gjør de ikke det hos dere ville jeg satset på 1 body pr dag dere skal være der + 1-2 ekstra. Et lunt teppe til å svøpe babyen er også et "must". Til deg: Ta med en varm ulljakke el.l, T-skjorter/gensere til alle dager + 1-2 skift, 1-2 truser pr dag, sokkeskift, romslige bukser og gode sko. De første dagene får du bind på føden. Dette er mer som bleier - gedigne saker, men det trengs. Etterhvert avtar blødningen, og jeg har da brukt Always Ultra Nattbind til jeg har kommet hjem. Ta med amme-BH og ullammeinnlegg. Plutselig kommer melka, og da er det kjekt å ha noe som demmer opp Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295102-hva-skal-man-ha-med-p%C3%A5-f%C3%B8den/#findComment-2384153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.