Gjest Help 20 Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Hei, jeg er ei jente på 20 år (student) som har problemer med rødme og svetting. Det begynte vel for en 5 år tid tilbake. Jeg svetter som regel bare i hendene. (og på bena hvis jeg blir nervøs). Det lukter ikke noe svette, blir bare kjempevåt, og det er veldig ubehagelig. Jeg får botox i hendende på rikshospitalet, og i tillegg tablettene Dridase. Jeg svetter da mindre i hendene. Men tror dette har gått så psykisk inn på meg nå, for klarer enda ikke å ta folk i hendene. For er redd for at de skal kjenne at jeg svetter. (og føler enda jeg svetter i hendene selv om jeg svetter mindre) Jeg er også plaget med rødming. Skjønner ikke hvorfor jeg rødmer, det bare kommer. Jeg kan sitte alene og snakke med venniner og plutselig begynne å rødme. Eller bare hvis noen snakker til meg. Dette er veldig ubehagelig. Og hemmende. Derfor går jeg på Inderal 80 mg. Men synes egentlig ikke disse hjelper så veldig. Kan det hjelpe med en høyere dose.? Jeg tar disse tablettene 1 gang om dagen. Det står i pakningsvedlegget at det er viktig å ta disse tablettene til samme tid hver dag. Er dette kjempeviktig, eller er det greit med noen timer fra eller til? Eller bør man heller da vente til dagen etter med å ta tabletten? Er disse tablettene farlige å ta, med hensyn til hjerte eller kroppen min på lengre sikt? er så redd for det? føler meg som en pilleavhengig.! Jeg er ellers en sosial jente og har en stor vennekrets og familie. Ingen vet om problemet mitt. Jeg klarer heller ikke ha noen kjæreste pga av disse problemene, har prøvd. Men klarer bare ikke. Og det synes jeg er kjempesynd. Får rett og slett angst, og slår opp. Så alle tror jeg er overlegen og veldig kresen, selv om jeg egentlig ikke er det. Prøver også å bruke en del foundation(underlagskrem) for at rødmen ikke skal synes. Jeg har cøliaki. Har derfor gått ned endel kg. Vil opp i vekt igjen.Vet du om noe som kan få meg opp i vekt igjen.? (tabletter eller noe). For har mistet både pupper og rumpe? Vurderer å ta silikon nå, for er så og si flat, og har alltid vært det. Er det sant at man kan få noe dekt av staten når man har så små pupper? Håper du kan hjelpe meg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295131-r%C3%B8dme-og-svetting/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Jeg synes klart det virker som om du kunne ha nytte av samtaleterpi hos for eksempel en psykolog, som gjerne behersker teknikken "kognitiv adferdsterapi". I og med at du har en "grunnsykdom" ( cøliaki) og at noen av de fysiske plagene dine kan henge sammen med dette, vil du trolig få raskere time. Fint om både Rikshospitalet og fastlegen kan samarbeide om en henvisning. Du kan lese litt om det som tidligere er skrevet og kommentert om "svetting" og "sosial angst" her i doktoronline. Jeg synes det er rart at du har fått nevnte medisiner uten samtidig å ha blitt henvist til psykolog for å lære å bryte de onde sirklene du har havnet i. Medisinene du nevner kan ta toppen av symptomene ( rødming, svetting, hjertebank), men å gjøre noe med årsaken kan bare skje ved samtaler og øvelser som du vil få av psykologen. Selvfølelsen OG selvtilliten din må bygges opp lenge før du tenker på å gjøre noen kosmetiske endringer av kroppen.. Det vil være spesielt viktig for deg å treffe en partner som godtar hele deg, som du kan prate åpent med om lav selvfølelse, svetting og cøliaki; ikke en gutt som ser mye etter de ytre faktorer. Særlig fordi du tydeligvis ikke har venner eller familie du kan støtte deg på vedrørende helseplagene, vil jeg anbefale en samtaleterapeut. Både cøliakien, rødmingen og svettingen vil bli verre med årene dersom du ikke klarer å gjøre noe med din indre trivsel og selvfølelse. Pillene du bruker er ikke direkte vanedannende, slik sett bør du ikke engste deg. Synes du skal diskutere bivirkning og ulike doserings-muligheter med den legen som har foreskrevet dem. Etter min mening bør de bare brukes sporadisk, eller i spesielle anledninger. Grunnårsak må behandles fremfor symptomene. Dersom du skulle hatt noen medisin, burde det vært av typen Johannesurt/lykkepille, men samtidig med psykolog-samtaler. Du bør aldri begynne med noen form for B-preparater, til det er du altfor sårbar og vil lett bli avhengig.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295131-r%C3%B8dme-og-svetting/#findComment-2383052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.