Gå til innhold

Hvordan smøre skiene?

Anbefalte innlegg

Vi har vært ute på ski i dag og til tross for trått føre synes jeg 2 t 10 min er i lengste laget å bruke på 9,2 km... :o)

Jeg har fjellski med stålkant, smøreski. Det var nesten vått i sporet, kramsnø, +2 grader og til tider snøvær. Skiene var trå som bare fy fremover og enda verre nedover, men i motbakkene var de skikkelig bakglatte! (men klaget jeg? Nope!)

Hva skal man egentlig smøre med i slike tilfeller? Min kjære påstår at fjellski med stålkant ikke er egnet i vanlige løyper og at det er umulig å få dem til å sitte. Han har vanlige tur-langrennski og de satt godt i motbakkene, men han hadde ikke noe mer gli nedover han enn meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295133-hvordan-sm%C3%B8re-skiene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også fjellski med stålkanter og går med dem i vanlige løyper. Noen ganger, hvis løypene er helt nye og dype, tar skiene inni kanten på sporet og det bremser litt. Det er den eneste ulempen med dem syns jeg.

Jeg er ingen ekspert på smøring, pleier som regel å lese på boksene. Skal jeg ut på langtur får jeg hjelp av mannen min. Jeg har som regel helt greit feste med fjellskiene, bortsett fra når jeg/ vi bommer totalt.

Ved et par plussgrader og nysnø, så ville jeg brukt en svært myk voks, f.eks. VR60 eller vanlig lilla eller rød som festesmøring.

Dårlig glid skyldes enten at du ikke har glider på skiene dine og/eller at festesmøringen subber nedi.

I oppkjørte løyper mener jeg det er mye bedre å gå med langrennski enn fjellski.

Ved et par plussgrader og nysnø, så ville jeg brukt en svært myk voks, f.eks. VR60 eller vanlig lilla eller rød som festesmøring.

Dårlig glid skyldes enten at du ikke har glider på skiene dine og/eller at festesmøringen subber nedi.

I oppkjørte løyper mener jeg det er mye bedre å gå med langrennski enn fjellski.

*Hehe* Her var det nok verken glider eller festesmurning du... :o) Skal ta med både smøreskrin og vanlgie tur-langrennski utover neste gang...

''Vi har vært ute på ski i dag og til tross for trått føre synes jeg 2 t 10 min er i lengste laget å bruke på 9,2 km... :o)''

Da har dere gått med en gjennomsnittsfart på ca. 4,2 km/t, og det er ikkje så gale, gangfarten ligger mellom 5-7 km/t (sånn omtrent).

''Det var nesten vått i sporet, kramsnø, +2 grader og til tider snøvær.''

''Hva skal man egentlig smøre med i slike tilfeller?''

Ja, si det.

Det er ganske vanskelig egentlig, det er vel derfor de smørefrie skia blei oppfunnet.

''Min kjære påstår at fjellski med stålkant ikke er egnet i vanlige løyper og at det er umulig å få dem til å sitte.''

Den første delen kan nok stemme, om du har ekstra breie fjellski, men at det er umulig å få de til å sitte er tullpreik.

Det er nå bare å kjøre på med fks. rød klister det så sitter de bom fast, både oppover og nedover.

Men du må huske å bruke festesmørning (for feste i oppoverbakker) under den midterste delen av sålen, og så bruker du glider (for god gli) fremme og bak.

Dessuten må du fjerne _all_ gammal smørning.

''Han har vanlige tur-langrennski og de satt godt i motbakkene, men han hadde ikke noe mer gli nedover han enn meg.''

Nei, der kan du se...:-)

Her finner du masse tips om smørning (til ski altså).

http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=279

Annonse

Har du preparert skiene, dvs. renset dem og lagt på glider og siklet? Det er første bud...

Andre bud er kun å legge på festesmurning midt på skien, dvs. fra like bak hælen til litt foran tåen, hvor langt du legger kommer an på spennet i skien.

Om du følger "bruksanvisningen" på smurningen (det står gjerne på om de er for ny eller gammel snø, og hvilken temperatur det passer for) bør det ikke bli for galt. Sjekk f.eks. her: http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=279&trg=MainContent_6254&MainContent_6254=6266:0:24,2538

Er du i tvil, velg en litt hard smurning, og ta med en mykere i lommen. Samt kork, selvfølgelig.

Har du preparert skiene, dvs. renset dem og lagt på glider og siklet? Det er første bud...

Andre bud er kun å legge på festesmurning midt på skien, dvs. fra like bak hælen til litt foran tåen, hvor langt du legger kommer an på spennet i skien.

Om du følger "bruksanvisningen" på smurningen (det står gjerne på om de er for ny eller gammel snø, og hvilken temperatur det passer for) bør det ikke bli for galt. Sjekk f.eks. her: http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=279&trg=MainContent_6254&MainContent_6254=6266:0:24,2538

Er du i tvil, velg en litt hard smurning, og ta med en mykere i lommen. Samt kork, selvfølgelig.

Skjønner forøvrig ikke at du orker å gå med fjellski med stålkanter i preparerte løyper. Hadde ikke jeg orket, i hvertfall :-).

Skjønner forøvrig ikke at du orker å gå med fjellski med stålkanter i preparerte løyper. Hadde ikke jeg orket, i hvertfall :-).

''Skjønner forøvrig ikke at du orker å gå med fjellski med stålkanter i preparerte løyper. Hadde ikke jeg orket, i hvertfall :-)''

Hvorfor ikke?

''Skjønner forøvrig ikke at du orker å gå med fjellski med stålkanter i preparerte løyper. Hadde ikke jeg orket, i hvertfall :-)''

Hvorfor ikke?

De er jo mer enn dobbelt så tunge som langrennski! Og har sjelden gode, raske, bindinger. Jeg klarer ikke gå skikkelig teknikk på slike ski :).

De er jo mer enn dobbelt så tunge som langrennski! Og har sjelden gode, raske, bindinger. Jeg klarer ikke gå skikkelig teknikk på slike ski :).

Bindingene ser helt like ut som de på turlangrennskiene til kjæresten, men de passet ikke på mine sko fant vi ut da vi skulle prøve å bytte. :o) Litt tyngre er de ja. Skal prøve de gamle turlangrennskiene mine etter nyttår.

Fjellski er som navnet sier, laget for å gå i fjellet der det ikke nødvendigvis er oppkjørte løyper. Derfor er de tyngre og bredere enn "vanlige" langrennsski. Ypperlige til fjellbruk, men jeg ville nok valgt noen lettere ski til turbruk i oppkjørte løyper. Fjellskiene brukere jeg forøvrig sjelden, bare hvis jeg skal gå lange turer der løypene ikke nødvendigvis er oppkjørt..

Ang smøring har du jo fått noen gode råd allerede. Synes forresten man skal investere i litt skismøring så man har til alle typer føre, for det er ingenting som er så irriterende som feilsmurte ski!!!

Fjellski er som navnet sier, laget for å gå i fjellet der det ikke nødvendigvis er oppkjørte løyper. Derfor er de tyngre og bredere enn "vanlige" langrennsski. Ypperlige til fjellbruk, men jeg ville nok valgt noen lettere ski til turbruk i oppkjørte løyper. Fjellskiene brukere jeg forøvrig sjelden, bare hvis jeg skal gå lange turer der løypene ikke nødvendigvis er oppkjørt..

Ang smøring har du jo fått noen gode råd allerede. Synes forresten man skal investere i litt skismøring så man har til alle typer føre, for det er ingenting som er så irriterende som feilsmurte ski!!!

Jeg har faktisk smurning, men den ligger i garderobeskapet i leiligheten min i byen... Og der gjør den sikkert gooood nytte for seg. ;o) Den blir med utover på landet på neste tur!

Annonse

Jeg fikk smørekoffert til jul:-))))

Se her: http://www.xxl.no/xxl_templates/gotoprodpage.aspx?pageid=54279

Jeg fikk smørekoffert til jul:-))))

Se her: http://www.xxl.no/xxl_templates/gotoprodpage.aspx?pageid=54279

Jeg spurte nettopp kjæresten i et optimistisk tonefall:"Skal vi på ski i morra også?" Han snudde seg halvt mot meg og svarte med vantro stemme:"Skal vi? Æ har itj tænkt så langt næi!" *Hehe* Jaja, blir det ikke skitur så får jeg jogge en tur istedet.

Synes det var artig på ski jeg, selv om det var trått og bakglatt om hverandre. Får stikke innom sportsbutikken på veien og kjøpe litt ny smurning.

Feste og gli har nok lite med om det er fjellski eller ikke. Men for å unngå veldig tråe ski på plussføre er det viktig å ha preparert sålen godt på forhånd ved å legge på glider som smeltes inn og sikles av. Hvis det er lenge siden det ble gjort, er sikkert sålen ganske tørr og suger da vann, noe som resulterer i dårlig gli og dessuten at festesmøringen ofte sitter dårlig. Hvis du ikke får tid til å preparere skiene, kan du legge på en smøring for kaldt føre på hele sålen før du smører med festesmøring under midten.

Feste og gli har nok lite med om det er fjellski eller ikke. Men for å unngå veldig tråe ski på plussføre er det viktig å ha preparert sålen godt på forhånd ved å legge på glider som smeltes inn og sikles av. Hvis det er lenge siden det ble gjort, er sikkert sålen ganske tørr og suger da vann, noe som resulterer i dårlig gli og dessuten at festesmøringen ofte sitter dårlig. Hvis du ikke får tid til å preparere skiene, kan du legge på en smøring for kaldt føre på hele sålen før du smører med festesmøring under midten.

Disse skiene har aldri vært preparert gitt. Kun smurt med div. smurning. At det skal være så vanskelig da!

Disse skiene har aldri vært preparert gitt. Kun smurt med div. smurning. At det skal være så vanskelig da!

Det er ikke så vanskelig :-) Hvis du preparerer skikkelig ved sesongslutt eller -start holder det ganske bra hele sesongen hvis du ikke er hyperivrig og går veldig mye. Det er absolutt verd det, det er mye mer morsomt å gå på godt preparerte ski med riktig smøring.

Og det gjelder enten det er langrennski eller fjellski. Jeg har begge deler og bytter på også i preparerte løyper og får alltid godt feste når jeg treffer med smøringen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...