Gå til innhold

Hofte- og nakkesmerter.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lenge slitt med vond og stiv nakke, inntil jeg i høst oppsøkte fastlegen min som videre henviste meg til fysioterapi. Fysioterapeuten kunne fortelle at jeg hadde begynnende skiveutglidning og slitasje. Etter få behandlinger var jeg så god som ny, og fikk instrukser om å gjøre øvelser for å holde dette i sjakk. I slutten av oktober fikk jeg plutselige smerter i venstre lyske. Knivstikkende, fryktelige smerter som resulterte i at jeg liksom datt sammen mens smerten pågikk, og resulterte i halting. Smertene er ikke der konstant, men plutselig kommer dem, igjen knivstikkende. Etter en lang dag på jobben kan jeg sitte hjemme og kjenne at lysken, hoften og rompeballen verker, og jeg har også våknet opp om natten av smerter og må stå opp for å ta smertestillende. Jeg har vært hos min fastlege 2 ganger. Den ene gangen fikk jeg utskrevet smerte- og betennelsesstillende tabl., Naproxen, uten effekt. Jeg var da ikke sykemeldt. Det fungerer greit så lenge jeg har smertestillende, men så fort jeg slutter med dette er smertene fortsatt der. Spesielt når jeg skal ut og inn av bil. Neste legebesøk ble det konkludert med irritert muskel, fikk smertestillende tabl. igjen og sykemelding. Så lenge jeg tar det rolig kan jeg leve med dette, men i full jobb og stor aktivitet har jeg mye vondt. Har lest litt om arthrose, slitasje, men kan dette stemme? Ønsker din vurdering av dette. Er det noen sammenheng mellom mine nakkesmerter og hoftesmerter? Har født 2 barn med bekkenløsning i svangerskapet, siste i -91. Jeg er 42 år. Takknemlig for svar. Mvh. Halte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295148-hofte-og-nakkesmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Smertetypen du beskriver i lysken gjør at jeg tenker at det ikke er muskulært. Muskulære smerter er ofte konstante, dumpe og verkende. Og slike kommer ofte sekundært til skader i skjelett/sener eller slimposer. Jeg tenker at lyskesmerten skyldes noe som kommer i beknip nært leddet. Det kan være en løs liten bruskbit i selve leddet ( skjer oftere ved artrose, eller etter skader), eller slimpose/sener fortil i hofteleddet som er irriterte.

At enkelte bevegelser og posisjoner fremkaller smerten styrker denne mistanken. Høres ut som du har en flink fysioterapeut. Få denne til å gjøre en ordentlig sjekk av selve ledd-bevegeligheten, muskler og sener og slimposer rundt hoften. Ofte kan strekk og enkelte manipuleringer av hofteleddet hjelpe, men ikke alle fysioterapeuter behersker dette. Hør med familien din om det er tendens til slitasjegikt ( artrose) i hofter eller andre steder i kroppen. Et vanlig røntgenbilde av hoftene viser om du har slik tendens. MR eller CT må til for å se etter skader i bløtvevet rundt leddet, men en god undersøkelse av en kyndig lege eller fysioterapeut vil kunne gi samme svaret. Uansett vil fysioterapi være behandling.

Få fysioteraåeuten til å samarbeide med fastlegen din. Beklager noe sent svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...