Gjest diala Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 jeg er en dame på 30 som siden jeg fødte for litt over et år siden har vært plaga m humørsvigninger og "deperisjon". trodde det var voldsom pms, men så hjalp det å ta jerntilskudd. har alltid hatt behov for jern. men nå hjelper ikke det mer heller. blodprøver viser at alt er bra, har bare for mye vitamin B... Når jeg får disse "annfalla" blir jeg trøtt bak øynene på en rar måte, og tung i hodet.. jeg blir sur og ubrukelig på alle plan og missliker meg selv sterkt. klarer ikke ta meg sammen, selv å hardt jeg prøver. alt er negativt. har ikke hatt matlyst på over ett år, og vekta går bare nedover. mensen varer i nesten 2 uker og starter alltid for tidlig med småbld. mannen min er fortvila, for sex er stort sett uaktuelt. jeg har absolutt IKKE lyst. Det er rart,men på jobb merker jeg ingenting... stort sett glad og fornøyd hele tiden da, selv om det er alt for mye stess både fysisk og psykisk der. det hoper seg opp med ting jeg burde gjort hjemme og jeg blir helt satt ut. føler meg som den verste kona og mamman i verden. nå har jeg fått knuter i nakken og hodepine pga jeg blir stressa av å bekymre meg for alt dette. jeg har ikke lyst å gå til legen igjen. syntes det er ekkelt å prate om, og ender med å bagatellisere alt. mangler jeg noe vitaminer o.l. eller holder jeg på å bli gal? mvh meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295154-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mayyyyyyyyybe Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Kom deg til legen og ta en sjekk - for og utelukke fysiske ting. Be de ta en sjekk av stoffskiftet ditt i tillegg - da en del kan få svingninger i dette i forbindelse med graviditet og fødsel og i tiden etterpå. Dette kan gi en del diffuse plager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295154-hjelp/#findComment-2380990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Det er ikke helt uvanlig det du beskriver her. Store endringer har skjedd i kroppen din og i privatlivet ditt siste året. Antakelig finnes det ikke noen enkel "medisin", dvs vitaminer, jern eller annet som kan hjelpe. Men jeg synes at du burde få undersøkt hormonene dine nærmere. Man må være sikker på at det ikke er begynnende lavt stoffskifte, eller andre hormonelle årsaker til blødningsforstyrrelser og humør-endringer. Det beste er kanskje om fastlegen lager en henvisning til en gynekolog. Før timen her bør det taes blodprøver på hormoner; gjerne på dag 18-20 i syklus. Prøvene bør sendes til et hormon-laboratorium; ikke bare til vanlig laboratorium som fastleger bruker. Men kanskje finnes ikke noe galt med hverken blodprøver eller på en grundigere gynekologisk sjekk. Stress i livet ditt kan være årsak til mensforstyrrelser og humør-svingninger. I den situasjonen du er nå, så er det typisk at det er ektefellen du får mest negative følelser for. Du ønsker antakelig å tilfredsstille ham også; og du MÅ tilfredsstille barnet og ønsker å gjøre det godt på jobben. Viktig at du kommuniserer godt med partner. Kanskje kan dere få god hjelp av en familieterapeut. Kanskje er det riktig at du får tilbake overskuddet ved å redusere på jobb en avgrenset periode; men da må tiden brukes til å fremme din egen helse; tid til trening, sunt kosthold, regelmessig søvn. Prøv i felles-skap å få tak i barnevakt så du og mannen din får litt tid til å være kjærester; men det seksuelle bør foreløpig ikke være målsetting. Dere skal prate sammen, og være gode mot hverandre på andre måter. Dersom mannen din er med på denne tankegangen; og tar sin del av jobben hjemme, vil din lyst på ham sannsynligvis komme gradvis tilbake. Doktoronline har også samlivseksperter og ulike fora som kanskje kan hjelpe deg videre. Vet ikke hvor i landet du bor, og i hvilken grad du har tilgang på gynekolog og familieterapeut. Men husk at i større byer er det kortere ventetid; kanskje kan du kombinere en slik legetime med en felles tur med partneren din. Jeg vil imidlertid advare mot å automatisk tenke at det er DEG det er noe galt med. Slike problemer som du har KAN være forårsaket av dårlig kommunikasjon med partner, og at han i denne livsfasen ikke stiller opp på riktig måte på hjemmebane. Det er imidlertid viktig for dere alle at han også får fylt sine behov med venner/kompiser, og at du også får tid med venninner. Prøv å trøst dere med at det er en slitsom fase av livet dere er i nå, og at de fleste kommer styrket gjennom dersom man prater godt sammen underveis. Dersom du blir gradvis verre, bør du snakke med fastlegen din om du kan ha fått en depresjon. Mange av rådene over vil gjelde da også, men noen ganger må man bruke medisiner en periode for å komme ut av en ond sirkel. Du bør beskytte deg mot ny graviditet inntil livet er mer "på skinner" igjen. Beklager noe sent svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295154-hjelp/#findComment-2385812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.