Gjest Amara Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg er en kvinne på 45 som har fått helvetesild, på venstre side, skulder og nedover venstre arm. Fikk Aciclovir Ranbaxy 800 mg, 7 dagers kur. Opplever kløe i forbindelse med utslett, de "typiske" muskelsmertene. Har også vondt under venstre arm, men ingen hovne lymfekjertler. I tillegg opplever jeg at store områder dovner bort - ofte i flere timer, vanligvis nedover armen, men idag også i skulder, nakke og at jeg mister følelsen i ansikt. Er dette noe man må regne med? Og vil det vedvare over tid? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295172-helvetesild/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Fint at du fikk nevnte anti-virus medisiin. Den reduserer faren for vedvarende smerter etter utbruddet; såkalt post herpetisk nevralgi. Håper du kom igang med medisinen i løpet av de første dagene; ellers har den ikke nevneverdig effekt. Helvetesild er økende i hyppig med økende alder. I din alder bør det undersøkes om det er noen underliggende årsak til et såpass kraftig utbrudd. Forbigående "knekk" i immunapparatet er ofte årsak; det kan være andre infeksjoner, veldig slitenhet, stress eller ernæringssvikt. Men alvorligere underliggende sykdommer bør utelukkes; med en generell helsesjekk med vekt på nevrologi og hematologiske blodprøver ( av immun-apparat og blodceller). Sjekk på flått ( boreliose) og andre nervesykdommer må gjøres dersom diagnosen ikke er helt sikker; noen ganger bør fastleger henvise til nevrolog. Kan du ha fått et nakkeprolaps samtidig? Jeg synes det er litt rart at du blir nummen i ansiktet; viktig at du beskriver nøyaktige grenser for for de annerledes følelsene; en nevrolog vil ha nytte av dette. Dersom nervesmertene vedvarer, kan det bli aktuelt å prøve medisin mot nevropatisk smerte, f.eks Lyrica. Beklager litt sent svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295172-helvetesild/#findComment-2385821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.