Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 29 år som har hadde problemer med to store muskelknuter på livmoren iforb. med svangerskap. Svangerskapet gikk bra og jeg fødte en velskapt gutt i februar.(!!) Legene hadde ikke trodd dette da jeg ble lagt inn med sterke smerter og store knuter allrede tre mnd. på vei.

Nå har jeg vært til etterkontroll av knutene og de er fremdeles like store så gynekologen anbefalte dem fjernet dersom vi ønsket oss flere barn. Jeg venter på innkalling til operasjon, som ikke vil bli før til neste år, men legen hadde det så travelt at jeg fikk ikke svar på noe av det jeg lurte på i den forbindelse, så jeg har endel spørsmål (som ikke er stilt på Dr. Online tidligere).

1. Er dette en stor operasjon?

2. Må jeg gå på noe hormonkur e.l. først?

3. Hvor går de inn?

4. Hvor lenge må jeg regne

med å være på sykehuset og hvor lenge må jeg regne med å være sykemeldt etterpå?

5. Når kan man begynne å prøve å bli gravid igjen etter en slik operasjon?

6. Kan muskelknutene komme tilbake etter en slik operasjon?

7. Er det noen farer for ikke å kunne bli gravid etter en slik operasjon?

8. Har hørt noe om at jeg ikke kan føde "normalt" etter en slik operasjon, stemmer dette? (keisersnitt altså?)

9. Vet du om noe sted jeg kan finne mer om dette på internet?

Setter pris på å få vite så mye som mulig om en slik operasjon da jeg føler meg helt "blank" og vet ikke helt hva jeg går til.....

På forhånd, tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29522-fjerning-av-muskelknuter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Er dette en stor operasjon? Den er ikke spesielt stor, men kan likevel gi en del blødning.

2. Må jeg gå på noe hormonkur e.l. først? I noen tilfeller ønsker man med hormoner å skrumpe muskelknutene, men ikke alltid

3. Hvor går de inn? Noen ganger ved en vanlig operasjon, noen ganger ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon)

4. Hvor lenge må jeg regne med å være på

sykehuset og hvor lenge må jeg regne med å være

sykemeldt etterpå? Det bror på inngrepet, fra 2 til 6 dager, sykmelding avhenger også av inngrepet, fra en til 2/3 uker.

5. Når kan man begynne å prøve å bli gravid igjen

etter en slik operasjon? Det kommer an på hvor mye man har gjort, men etter et par måneder skulle det gå greit

6. Kan muskelknutene komme tilbake etter en slik

operasjon? De kommer dessverre meget ofte tilbake , men det kan gå lengre tid.

7. Er det noen farer for ikke å kunne bli gravid etter

en slik operasjon? Det kan komme sammenvoksninger i bekkenet etter en slik operasjon.

8. Har hørt noe om at jeg ikke kan føde "normalt"

etter en slik operasjon, stemmer dette? (keisersnitt

altså?) Hvis det har vært åpning inn i livmoren eller betennelse vil man foretrekke keisersnitt.

9. Vet du om noe sted jeg kan finne mer om dette på

internet? Nei. Se under fibroid, myoma

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...