Gjest Anonym bruker Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg har siste året vært plaget med press i endetarm, med 1-2 mnd mellomrom. Smerten kjennes ut som om press når en går på do og har svært treg mage. Det kan vare i 5-10 minutter. Noen ganger har det vært vondt/ubehag, noen ganger kraftig smerte. Har også siden barnefødsel 11 år siden følt at analåpning har foranret seg, er nå lengre ute og hardere rundt åpningen. Har ikke problemer med inkotinens. Heller ikke problemer med blødninger. Har også hatt problemer med å få ut avføring, at det stopper opp - ikke spesiell hard men vanskelig å få ut. Dette tross sundt kosthold. Spiser mye frukt/grønt, drikker mye vann. Ved en tilfeldighet fant jeg ut at når jeg er svært nødt å tisse så kommer avføring lettere. Så jeg pleier å holde på vannet så lenge jeg klarer for lettere å få ut avføringen. Har tenkt at når urinblære er stor så kan det presse på noe slik at avføringen kommer forbi et visst punkt. Er bekymert for at disse symptomene henger sammen, og om det kan være noe alvorlig, f eks: tarmkreft som blokkerer passasje i tarmen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295675-press-i-endetarm-treg-avf%C3%B8ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg fikk mit første barn for snart ni år siden. Ganske kort tid etter fødselen oppdaget jeg at skjeden var strekt veldig i bakre del - og jeg hadde problemer med å få ut avføring. Det viste seg at jeg hadde et slags brokk i bakre skjedevegg. Da jeg var ferdig med å få barn, ble jeg operert, og problemet er borte. Gå til fastlegen og bli henvist til gynekolog og få vurdert operasjon! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295675-press-i-endetarm-treg-avf%C3%B8ring/#findComment-2386641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Prøv å les litt her i doktoronline om det som har vært kommentert før om "analfissur", "hemorider" og "endetarmsplager". Generelt sett så bør slike plager over tid undersøkes av lege. For kvinner kan det være greitt å få gjort det i tilslutning til en gynekologisk sjekk. Da kan legen kjenne opp i endetarmnen samtidig. Plagene du har kan være muskelspasmer, det kan også være tegn på fremfall av endetarm; rectumprolaps/rectovaginalt prolaps.. Dette skyldes svak muskulatur mellom skjede og endetarm. At avføringen går lettere ved full blære KAN være forenlig med dette. Blod og/eller slim i avføring skal alltid undersøkes. Likeledes følelse av passasjehinder, særlig om "kaliberen" på avføringen blir tynnere. At du er symptomfri i perioder taler mot svulst. Be fastlegen om en time, eventuelt henvisning videre dersom du ikke er fortrolig med at fastlegen skal undersøke endetarmen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295675-press-i-endetarm-treg-avf%C3%B8ring/#findComment-2389533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.