Gjest AnneLovise Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg skriver til deg fordi jeg er fra meg av engstelse. For et år siden var jeg hos fastlegen min fordi jeg var veldig tungpustet og surklete. Har astma uten særlige plager,bortsett fra ved forkjølelse. Bruker ingen medisiner for dette. Rtg.thorax viste forstørrede hiluslymfeknuter, og mistenkte sarkoidose. Var på med.pol i mai og tok ct,rtg.thorax samt bronkoskopi,som fortsatt viste forstørrede lymfeknuter.Alle blodprøver var normale.Vevsprøvene av lungene som ble tatt ved bronkoskopien var også normale, men ingen prøver ble tatt av lymfeknutene. Det skal sies at jeg da følte meg i fin form,merket ikke noe til dette. Lungeoverlegen konkluderte med at jeg hadde sarkoidose i stadium 1. Alternativet hadde vært lymfom,men klinikk,lab og bilder passet ikke med det. Nå,et halvt år etter, har jeg en kul i nakken, som fastlegen sier er en forstørret lymfeknute. Han kjente også i armhule,lyske og mage,uten å si noe mer. Nå kjenner jeg også en liten kul i lysken. Han mente ikke det var nødvendig å gjøre noe med dette, men jeg ba han henvise meg videre for å fjerne knuten i nakken. Men jeg klarer ikke å slå meg til ro med dette. Har en kontrolltime på med.pol i slutten av januar, men klarer virkelig ikke vente til det. Får ikke sove,går konstant med vond klump i magen. tenker på om dette er lymfom allikevel. Formen er fortsatt helt fin, men allikevel.. Hva skal jeg gjøre? Ta kontakt med legevakt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295700-sarkoidoselymfom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Jeg tror dessverre ikke legevakten kan gjøre noe med dette. De har jo ingen måte og få undersøkt dette nærmere på. Den lille kulen i lysken din er nok en lymfekjertel og den skal være der. Den i nakken kan jeg ikke uttale meg om. Men slutten av januar er jo ike så langt frem i tid - det er selvsagt lenge når du engster deg slik. Kan du ikke be om en time hos din vanlige lege i mellomtiden og får litt mer avklaring av hva han mener dette kan være og kanskje bli litt beroliget frem til den oppsatte timen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295700-sarkoidoselymfom/#findComment-2387726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Husk på at hovne lymfeknuter i lysken er mer normalt enn unormalt. Lymfeknuter danner kroppens forsvars-celler, og de SKAL hovne opp nåe det har vært en infeksjon i dens nærområde. Det er alltid bakterier i huden rundt urinrør/endetarm; derfor kan som regel lymfekjertlene kjennes tydelig her. Lymfekjertler i nakken kan/skal hovne opp dersom det har vært f.eks en kvise eller hud-infeksjon i hodebunnen eller i nærheten. Ofte blir de da ømme og lett forstørrede, ogi Ikke alltid går de tilbake til normal størrelse. I og med at det ikke lot seg gjøre å ta biopsi av lymfekjertlene i lungehilus, vil jeg tro at fastlegen din for sikker diagnose ønsker en biopsi av glandelen i nakken. Men trolig er det ingen sammenheng. Såpass godt som du er utredet, og med såpass god allmenntilstand, er risikoen for lymfom svært liten. Prøv å enten slå deg til ro med at slutten av januar tross alt ikke er lang ventetid, men fortell gjerne fastlegen din hvor engstelig du er. Vanskellig for ham å berolige deg dersom han ikke vet at du er redd.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295700-sarkoidoselymfom/#findComment-2390163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.