Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 27 år (ingen barn, normal vekt) som har hypotyreose. På grunn av mangel på protein S, kan jeg ikke lenger bruke p-piller. Siden jeg fikk mensen, har jeg hatt store smerter, men p-pillene gjorde at jeg kunne fungere (reduserte smertene betydelig).

Sluttet på pillen i juli ifjor, da vi ønsker oss barn. Hadde en tidlig sp.abort i september og har ikke blitt gravid igjen (pga stoffskiftet, som ganske nylig er oppdaget).

Jeg er plaget med bekkensmerter konstant, men disse følger syklusen og blir verre når mensen nærmer seg. "Diagnosen" for dette er bekkenleddsyndrom, men fysioterapeuten reagerte på at båndene til livmora står i krampe. Hun mente dette kunne skyldes endometriose. Jeg ble imidlertid cystoskopert for tre år siden med tanke på dette, men man fant ingenting.

Nå er imidlertid smertene ved mens så sterke at jeg ikke kan røre på meg; kun stå i bro i senga og skrike. Smertestillende (alpoxen og paracetamol) hjelper litt, men i "pausene" mellom jeg kan ta nye gjør det så vondt at jeg ikke har mulighet til å komme meg til legevakt.

Dette er en markant forverring, og jeg gruer meg veldig til neste gang! Har nettopp flyttet, så jeg har ikke fått tak i gynekolog enda.

Spørsmål:

1) Er det noe vits i å be om enda en operasjon? (Er skeptisk til dette, pga mye sammenvoksninger)

2) Finnes det andre typer smertestillende som kan virke lenger på slike smerter? (alpoxen virker veldig bra, men for kort)

3) Finnes det behandling for endometriose som ikke øker blodproppfaren?

4)Har du andre tips når det gjelder disse problemene? Jeg føler meg maktesløs og vet ikke hva jeg skal spørre en gynekolog om..

Beklager det lange brevet.

Vil også føye til at jeg hadde mye blødningsforstyrrelser før jeg begynte med tyroksin/leotyronin. (Så at du spurte Cavatina om hennes erfaringer). Lange, voldsomme blødninger og mye mellomblødninger (opptil 19 dagers blødning pr.mnd). Dette begynte lenge før mitt lave stoffskifte kunne sees på blodprøver.

Takknemlig for din tid

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29587-smerter-ved-mens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du mener laparoskopi og ikke cystoskopi?

Spørsmål: 1) Er det noe vits i å be om enda en operasjon? (Er

skeptisk til dette, pga mye sammenvoksninger)

Det vil vel ikke ha så stor konsekvens. Hvorfor har du forresten sammenvoksninger?

2) Finnes det andre typer smertestillende som kan virke lenger

på slike smerter? (alpoxen virker veldig bra, men for kort)

Det er andre medikamenter av typen NSAID, snakk med din lege om det.

3) Finnes det behandling for endometriose som ikke øker

blodproppfaren?

Ingen av de midler som brukes spesifikt mot endometriose øker risiko for blodpropp. Dessverre virker alle hormoner som effektivt prevensjonsmiddel, og ingen har gunstig effekt ved infertilitet. De bare utsetter mulighet for graviditet.

4)Har du andre tips når det gjelder disse problemene? Jeg føler

meg maktesløs.

Jeg foreslår at du ser det an til høsten og så søker gynekolog. Du kan bruke tiden til da med å få styr på ditt stoffskifte. Legen vil da vurdere om man skal forsøke ny laparoskopi eller søke deg til prøverørsbehandling. Det er ofte vellykket ved evt endometriose med eller uten sammenvoksninger.

Kanskje du blir gravid av deg selv i mellomtiden? Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29587-smerter-ved-mens/#findComment-118968
Del på andre sider

Du mener laparoskopi og ikke cystoskopi?

Spørsmål: 1) Er det noe vits i å be om enda en operasjon? (Er

skeptisk til dette, pga mye sammenvoksninger)

Det vil vel ikke ha så stor konsekvens. Hvorfor har du forresten sammenvoksninger?

2) Finnes det andre typer smertestillende som kan virke lenger

på slike smerter? (alpoxen virker veldig bra, men for kort)

Det er andre medikamenter av typen NSAID, snakk med din lege om det.

3) Finnes det behandling for endometriose som ikke øker

blodproppfaren?

Ingen av de midler som brukes spesifikt mot endometriose øker risiko for blodpropp. Dessverre virker alle hormoner som effektivt prevensjonsmiddel, og ingen har gunstig effekt ved infertilitet. De bare utsetter mulighet for graviditet.

4)Har du andre tips når det gjelder disse problemene? Jeg føler

meg maktesløs.

Jeg foreslår at du ser det an til høsten og så søker gynekolog. Du kan bruke tiden til da med å få styr på ditt stoffskifte. Legen vil da vurdere om man skal forsøke ny laparoskopi eller søke deg til prøverørsbehandling. Det er ofte vellykket ved evt endometriose med eller uten sammenvoksninger.

Kanskje du blir gravid av deg selv i mellomtiden? Lykke til.

Takk for raskt og utfyllende svar!

Jeg mente selvfølgelig lapraskopi... (men de fjernet cyster på den ene eggstokken)

Sammenvoksningene ble oppdaget første gang under en coloskopi (har hatt veldig mye problemer med forstoppelse siden jeg var 14)

Det kunne de ikke forklare. Disse ble senere fjernet under lapraskopi, men det tok ikke lang tid før smertene var tilbake. Disse plager meg ikke, så leneg jeg klarer å få tømt meg hver dag.

Men jeg fikk inntrykk av at nye lapraskopier kunne gjøre problemet større?

Det er vel pga disse sammenvoksningene at de fortsatt lurer på endometriose, selv om de ikke fant noe under lapraskopi?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29587-smerter-ved-mens/#findComment-119145
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...