Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente som alltid har hatt masse energi. De siste 3 årene har jeg trent 3-5 x i uken med sykling og løping. Høsten 06 begynte jeg umiddelbart å fryse(frostrier)etter trening. Etter et par mnd begynte jeg å våkne på natten med frostrier, selv om jeg var varm på kroppen og lå under dyna. Noen ganger ble jeg veldig svimmel og uggen under trening. Når våren kom og jeg skulle begynne å trene ute steg pulsen veldig raskt, men stoppet allikevel på rundt 172, da klarte jeg ikke å presse den høyere. Jeg følte også at jeg ikke hadde noe "trøkk i bena". Året før hadde jeg ikke noe problem med å ligge rundt 180 over lengre tid. Tipper makspulsen min da kunne være rundt 195. Jeg kunne ligge på 185 over tid i sykkelritt. I sommer mistet jeg all energi og har fortsatt ikke fått den tilbake. Jeg blir totalt utmattet og føler meg syk hvis jeg tar en treningstur. Jeg kan godt yte bra på trening, men i etterkant blir jeg utmattet, noen ganger blir jeg utmattet under trening. Nå synes jeg dette har tatt lang tid. Legen min påstår at det er fordi jeg mistet jobben i våres at jeg er sånn. Jeg synes riktignok at dette var tungt, men ikke så tungt. Han har tatt blodprøver av meg, som er helt fine. Han har ikke gjort noe utover dette. Jeg vil gjerne tilbake der jeg var. Er nå frusterert over situasjon og føler at legen min ikke helt tar meg alvorlig. Han er veldig opphengt i dette med jobben jeg mistet. Jeg kan også nevne at jeg er vegeterianer og at jeg sliter litt med sosial angst(blir derfor litt sliten av jobben hvor jeg må forholde meg til andre mennesker hele tiden). Kan du gi meg noen tips om videre utredning, eventuelt hva jeg kan gjøre for å komme tilbake der jeg var?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296024-energil%C3%B8shet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Muligens kan du ha hatt en virus-infeksjon som du ikke merket, men som har gitt deg plager i ettertid. Dette bør iallfall undersøkes, siden det er såpass markant endring i energinivå og fysisk ytelse. Faslegen din kan sende inn en blodprøve for å se om du har antistoffer mot Epstein barr ( kyssesyken, CMV, og parvovirus og endel beslektede virus. Slike infeksjoner KAN gi affeksjon av hjertet og liknende symptomer som du opplever. Et arbeids-EKG hos indremedisiner bør kanskje også vurderes. Uansett kan det høres ut som du i en fase har hatt for mye trening i forhold til det kroppen har tålt, kanskje har du hatt underskudd på kalorier/ernæring over tid?. Kanskje må du i 1-2 år fremover kun drive trening med puls max 150-160, og i mindre mengde enn før. Regner med at stoffskifteproblemer, vitaminmangler, blodsukkerendringer og lav blodprosent/jernmanger er utelukket. Fysisk slitenhet vil kunne forværre angst/depresjon og vice versa. Viktig at du spiser godt; vekten din bør kanskje ligge litt høyere enn før, og kanskje du har noe å hente på vitamin-tilskudd og rikelig antioksydenter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296024-energil%C3%B8shet/#findComment-2392431
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...