Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid 5+1 og har for lenge siden bestilt en uke til Warshington i USA på ferie.

Mao så skal jeg på en lang reise når jeg er i min 7/8 uke.

Jeg ble i dag frarådet av legen å gjøre dette.. Han mente dette var den mest sårbare perioden og at lang flyreise og tidsforskjell ikke var bra.

Nå er jeg såå i tvil.

HVa mener du jordmor? Er dette vanlig å fraråde om? Bør jeg avbestille reisen min?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29609-lang-flyreise-f%C3%B8rste-3-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke riktig av meg å overprøve din leges anbefaling om å la være å reise til USA på ferie. Dette er uansett noe du bør gjøre på eget ansvar. Det er vanligvis ikke ansett som noe stort problem å reise på utenlandsreiser i svangerskapet, så lenge man tar sine forhåndsregler. Man bør alltid ta i betraktning hva slags land og kultur man reiser til. Jeg ville f.eks. ikke anbefalt deg å reie til tropiske strøk eller andre steder hvor det er overhengende fare for å bli smittet av sykdommer som kan være truende for svangerskapet. Du bør, hvis du velger å reise, være forsiktig med hva du spiser. Undersøk nøye på forhånd hva det er du bør unngå. Selve flyreisen er ikke farlig hvis du sørger for å stadig være i bevegelse. På de store flyene, som bl.a. bringer folk til USA, er det gode muligheter for å gå litt rundt. Man vet at lange perioder med stillesitting på fly kan føre til blodpropp, og at i så henseende er gravide ekstra utsatt. Er man deriomot obs på dette og sørger for en god strekk i timen, skulle det ikke være noen fare på ferde.

Jeg synes alltid det er på sin plass å be den gravide om å tenke seg gjennom noen scenarier når det gjelder utenlandsreiser. Det er statistisk en større sjangse for at gravide ender på sykehus i utlandet enn en ikke-gravid. Du bør, hvis du reiser, få avklart med ditt forsikringsselskap hvorvidt du er forsikret grundig nok til å gjelde en evt. innleggelse. Du bør også vurdere ditt program på den evt. reisen. Lar reisen seg gjennomføre med evt. kvalme og ubehag som gravide ofte har i det første trimester. Slikt starter gjerne rundt uke 7.

Totalt sett synes jeg ikke det er noen grunn til å krisemaksimere en slik ferie, heller ikke komme med noen kraftig fraråding. Dette er noe du (og ditt evt. reisefølge) bør ta opp til vurdering. Hvis du reiser, synes jeg ikke du gjør noe uforsvarlig. Det er ingen klare holdepunkter for å si at det f.eks. innebærer noen økt abortrisiko ved å reise utenlands i svangerskapet, vel og merke hvis det ikke er noen komplikasjoner til stede i utgangspunktet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...