Gå til innhold

Allergi ved bruk av medikamenter

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei Jeg har i flere dager nyst mye og hatt hodepine. Ikke følt at jeg har vært tett. Hodepinen satt i utgangspunket i pannen. Jeg tenkte jeg hadde fått en forkjølelse med bihulebetennelse. Var og tok CRP i dag og den var på 8. Da kan det vel ikke være forkjølelse siden det forårsakes av virus som igjen øker CRP`en? I jula begynte jeg med tabletter for spiserørssykdom. Jeg fikk veldig vondt i hodet, trodde det var spenningshodepine. Sluttet med tablettene. Etter hvert ble hodepinen borte. Jeg begynte med tablettene igjen nå, og dagen etter begynte jeg og nyse og fikk hodepine. Har nå veldig hodepine. Kan det jeg opplever være allergisk reaksjon på medikamentet ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296170-allergi-ved-bruk-av-medikamenter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

CRP er et såkalt akutt-fase protein. Det stiger raskt ( i løpet av timer og få døgn) i kroppen ved infeksjoner. Kraftige bakterie-infeksjoner med feber ( eks lungebetennelse og streptokokk-halsbetennelse) kan gi høye verdier; gjerne over 100. Som grov regel sier vi at CRP under 50 taler mest for virus-infeksjoner, mens verdier over 50-60 tyder på bakterie-infeksjoner. men etter 3-4 dager synker CRP, selvom bakterie-infeksjonen består. Og ved bihulebetennelser, både akutte og mer kroniske gjenspeiler ikke alltid CRP betennelsesgrad eller om det er virus eller bakterier. Beste måten å stille diagnosen bihulebetennelse er en bakterieprøve dypt i nesehulen, eventuelt et CT-bilde. De fleste smerter i bihuler skal behandles med åpnende nesespray, rikelig saltvannskyll begge minst 3-4 ganger per døgn. Åpnende tabletter, eks Rinexin eller cortison kan med fordel forsøkes før antibiotika.

Vanskelig å si hva som er årsak til din hodepine. Du nevner ikke navn på tablettene du bruker, men regner med at det er en syreblokkerende kur. Hodepine kan være en bivirkning av syreblokkere, men nysing er ikke vanlig. Reell medikament-allergi gir oftest kløende utslett som hovedsymptom. Synes du kan kontakte fastlegen din for nærmere sjekk av hvorfor du har hodepine; blodtrykk må taes, og bilde av hodet kan vurderes, litt avhengig av alder og hvordan hodepinen arter seg. Prøv å legg merke til døgnvariasjon og eventuell ledsagersymptomer som svimmelhet, nakkestivhet og kvalme; det trenger legen din for sikrere vurdering. Stress kan forøvrig være felles årsak til både hodepine, muskelstivhet og økt syreproduksjon i magesekk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...