Gå til innhold

Prolaps i nakke med mye smerter/stråling i arm/fingre.

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne, 55 år

Hei, Jeg har i tre uker hatt voldsomme smerter i nakken med sterk stråling i venstre arm og ut i pekefinger som er blitt doven og vond. Etter en litt brå bevegelse med venstre arm fikk jeg en låsning i nakken og venstre skulder pluss smerter. Diagnosen var låsning iflg. min fastlege. De første dagene tok jeg Paracet som ikke hjalp noe. Deretter fikk jeg Paralgin forte som jeg tok den første uken. Senere måtte jeg bytte til Pinex forte , 2 x 4 og 1 Nozinan om kvelden for å få sove. Jeg må sitte i en lenestol om natta fordi jeg ikke klarer å ligge. Jeg er oppe flere ganger om natta fordi det gjør så vondt.Det beste er faktisk å gå litt om natta. Så det blir ingen god søvn. Jeg har ikke ligget i en seng på tre uker! Jeg har nettopp fått resultat fra MR: "I nivå C6/7 er det et relativt stort prolaps på venstre siden, som affiserer venstre C7-rot. Skiven er lett høyderedusert. I nivå C5/6 er det små uncovertebrale påleiringer uten påvisbar rotaffeksjon. I nivå C3/4 er det lette degenerative forandringer med små uncovertebrale påleiringer og lett artose det venstre fasettleddet. De øvrige skivenivåene uten anmerkninger. Medulla spinalis har et normalt utseende. Prolapset gir imidlertid en markert impresjon i duralsekken." Hva betyr alt dette og er det alvorlig? Hva bør jeg gjøre? Det går vel en grense på hvor lenge man kan ta smertestillende? Jeg er for tiden sykemeldt, men jobber til daglig som kundebehandler over telefon, og foran dataskjermen hele dagen. (Tilsvarende jobb har jeg hatt i 30 år.) Jeg er nå 50% ufør p.g.a. muskel-og skjelettplager. Jeg er takknemlig for svar!

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Beklager noe sent svar. Jeg skrev til deg forleden, men ser nå at svaret ikke har gått gjennom. Gjør et nytt forsøk nå.

MR-funnene i nakken din er en ganske vanlig beskrivelse av et skiveprolaps i nakken. Skiven har glidd bakover og mot venstre, og trykker på den nerven som går mot lillefingeren. Funnet stemmer med plagene dine. At prolapset dytter mot "dural-hinnen" forklarer de sterke smertene. Funnet kan sammenliknes med det som gir korsryggsmerte og isjas dersom det er prolaps i korsryggnivå. Men ofte gir nakkeprolaps mer vansker med nattesøvn, og da kan man komme i en ond sirkel. Og jo mer smerter og dårlig søvn og engstelig du er, jo "flinkere" og mer overfølsomme blir smertenervene. Smertebehandling så du får hvile er viktig enda noen uker fremover. Så må behandling gradvis trappes ned når du blir bedre.

Sålenge prolapset "bare" gir smerter og dovning eller prikking/stikking er det ikke alvorlig. Dersom du får refleksutfall, nedsatt muskelstyrke eller følelsesløshet er det verre; da bør kirurgisk fjerning av prolapset vurderes. Men selv da blir de fleste gradvis bedre etter 5-6 uker. Du må jevnlig sjekkes av lege eller fysioterapeut. En dyktig fysioterapeut, kanskje en manuell terapeut kan undersøke deg og veilede deg underveis. Denne vil vise deg hvilke øvelser du skal gjøre, og hva du IKKE skal gjøre. Du må regne med å gjøre en stor egen-innsats med jevnlig trening, gjerne i slynge-apparat, såkalt SE-terapi hos fysioterapeut i månedene fremover. Dette vil trolig være gunstig for de andre plagene dine også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...