Gå til innhold

Graviditet i menopausen

Anbefalte innlegg

Gjest Vil nyte OG være trygg

Jeg er en kvinne på 54 som fremdeles har, og håper i mange år fremover vil ha glede av sex. Kan man nå ved hjelp av blodprøve, f.eks TSH, utelukke mulig graviditet. Hadde håpet jeg nå endelig kunne slippe å tenke på prevensjon mht akkurat det. Hvor stor er sannsynligheten for graviditet? Finnes det noen statistikk? I mitt tilfelle har jeg vært uten mens siden jeg satte inn hormonspiral i -98.Har ikke hatt mens siden den ble fjernet for et par år siden. Har også hørt noen si at man er fruktbar så lenge man har lyst på sex. Dette tror jeg ikke kan være riktig. Er takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296254-graviditet-i-menopausen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er i all fall en myte at man er fruktbar så lenge man har lyst på sex, og godt er det. Hvis en kvinne er over 50 år og ikke har hatt menstruasjons på ett år, regnes hun som ufruktbar, og da er man veldig forsiktig, hun hadde sannsynligvis vært ufruktbar i 5-10 år før siste menstruasjon. TSH sier noe om skjoldbruskkjertelen, ikke om eggstokkene, da måtte du evt, sjekke FSH, men prøven er ikke helt til å stole på i den sammenhang. Men du kan være trygg og glede deg over din seksualitet. Hvis du føler tørrhet i skjeden, kan du uten resept kjøpe Ovesterin stikkpiller.

Hvorfor ble forresten din spiral fjernet?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...