Gå til innhold

Har fjernet livmor og eggstokker

Anbefalte innlegg

Gjest Cristell

Jeg er en kvinne på 54 år og har fjernet livmor og eggstokker i okt 2006 pga en " svulst", som viste seg å være godartet.Jeg hadde startet overgangsalderen før operasjonen og hadde prøvd hormonpiller i to perioder før. Tror den heter TRI..... ett eller annet? Jeg sluttet med disse da jeg ikke orket mere av de periodene med menstruasjon.For den var jo allerede uregelmessig. Etter operasjonen har jeg prøvd Livial, men har sluttet med disse også, pga av liten effekt. Har fortsatt perioder med hetetokter som er plagsom. Jeg har mistet lysten på sex helt og holdent. Og dette er jo tragisk når jeg faktisk er nygift i jan 2007.Hvorfor? Jeg har fått liten info fra sykehuset St. Olav etter operasjonen og ønsker å høre om det er noe spesielt jeg kan gjøre for å få en bedring?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296268-har-fjernet-livmor-og-eggstokker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er en erfaring at overgangsalderen inkl. manglende sex lyst er mer plagsom når eggstokkene fjernes kirurgisk enn når den kommer spontant. Livial bedrer vanligvis lyst, men er ikke så effektivt mot hetetokter som ren østrogen. Jeg vet ikke hva som er mest plagsom for deg? Jeg vil foreslå at du i første omgang forsøker østrogenplaster i dose på 50 mikrogram. Det er ikke noe i veien for at du kan forsøke Livial i tillegg, men det foreligger ikke studier på en slik kombinasjon. Noen kvinner har behov for litt mannlig hormon, og et preparat som egner seg for kvinner er på trappene, men foreløpig ikke registrert. Ellers er en nytt kjærlighetsforhold noe som kan stimulere sex lyst hos mange kvinner, men dessverre altså ikke hos deg. Jeg håper du kan få hjelp.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...