Gjest janerik2 Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Hei! Har i nowen måneder gått med et problem med noe jeg tror må være en infeksjon. Har vondt i brystet til tider men også øre og halsverk.Litt trøtt til tider. Prøver å være aktiv m/trening men opplever at symptomene forverrer seg dagen etter en trening. På oppfordring(!) tar legen en test på TWAR (Clamydia Pneomena) og svaret kommer tilbake med at Ornitose er negativ. Etter litt googling finner jeg ut at ornitose riktignok er en chalmydia type(papegøyesyke) men altså ikke Pneomena. Legen ringer så til laben og de sier at har man twar slår også papegøyesyke ut positivt? Høres merkelig ut synes jeg. Hva om man har misstanke om papegøyesyke og ornitose er positiv kan man så ikke ha twar??Prøvesvaret er: Ornithose antistoff(kbr):10 titer Negativ Trodde uansett at man burde oppgi svaret i retning IgM , IgA samt IgG. Burde jeg kreve en ny prøve? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296417-twar/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Det vanlige ved slike infeksjoner er å ta en prøve ved akutt sykdom; IgM-antistoffer er som hovedregel forhøyede ca 3 måneder etter smitte. IgG vil forbli varig forhøyede. Man tar altså en prøve til etter bestemte tidspunkter for å kunne bergne om det er en aktuell eller en "gammel" infeksjon. I ditt tilfelle er nok kun IgG målt, og siden denne er negativ har du ikke vært smittet. Vet ikke hvorfor du bekymrer deg for Twar, det er så mange andre årsaker til brystsmerter og luftveisplager som er MYE vanligere. Endel virus-infeksjoner, særlig om man ikke har hvilt nok ved sykdom, kan gi slike plager du har. Særlig kyssesyken, cytomegalovirus og noen parvovirus kan gi langvarig slitenhet ved fysisk aktivitet. disse blodprøveve kan eventuelt vurderes, sammen med streptokokk-prøver. Viktig at du ikke presser kroppen når det gjelder trening i flere uker fremover. Dersom problemet ikke avtar, kan det vurderes å henvise til en indremedisiner som kan gjøre et belastnings-EKG. Sjekk av lunger og pusteprøver hører også med, dette kan trolig fastlegen gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296417-twar/#findComment-2395202 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.