Gå til innhold

Barn i traktor

Gjest merkelig hvis det er lov

Anbefalte innlegg

Se mitt svar til morsan. Foruten katten, hadde vi en grevling i hagen.

Katten til A&K veide forøvrig like mye som en middels gjøkalv. Den så ihvertfall slik ut.

Ja, katt, grevling og gjøkalv hos naboen utgjør jo et betydelig erfaringsgrunnlag mht husdyrstell.

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• villbringebær

7

• Lillemus

6

• mariaflyfly

5

Mest aktive i denne tråden

Lov?

Hos bøndene hersker "jungelens" lover, ikkje noe rart intelligens er på et lavmål med tanke på at det er sauer de normalt har å gjøre med.

Steik, nå var du stygg!!

Jeg kjenner mange glupe bønder jeg, men ingen som driver med sauer - kanskje derfor? ;)

Steik, nå var du stygg!!

Jeg kjenner mange glupe bønder jeg, men ingen som driver med sauer - kanskje derfor? ;)

Ja sikkert derfor.

Men det skjer hvert eneste år (gjerne flere ganger også) at du hører om traktorulykker med barn innvolvert, det ser veldig idyllisk ut på "Livet på Saltkråkan" eller noe med smilende unger i traktorskuffa.

Men unger har ingenting i en traktor å gjøre, da denne har vist seg å kunne velte i hytt & pine, på grunn av at bøndene overvurderer sine egne evner som sjåfør og undervurderer tyngdekraftens realitet.

villbringebær

Det var da en voldsom glorifisering av å vokse opp på gård? De verdiene du ramser opp der, er det mulig å få andre steder enn på gårder også.

Når det gjelder dagens barn som vokser opp på gård, så har jeg da inntrykk av at de også må hjelpe til.

Jeg bare opplevde at du uttrykte negativitet i forhold til å vokse opp på gård, derfor prøvde jeg å uttrykke noe av det motsatte! :)

Annonse

villbringebær

''Det var da en voldsom glorifisering av å vokse opp på gård? De verdiene du ramser opp der, er det mulig å få andre steder enn på gårder også.''

Helt enig.

Men jeg har da aldri sagt at man ikke kan få de verdiene andre steder?

Derimot opplever jeg at en del folk prøver å underminere verdien av å ha kjenneskap til "de nære ting", som natur, dyr, dyrking og forvalting av jord osv.

Jeg ser mer og mer verdien av kjennskap til primærnæringen!

Eller er det sånn at de fleste tror hvetemel vokser i poser og oksekjøtt graves opp fra jorda ferdig plastpakka? :)

*legg merke til smilyene før noen kaster seg over meg og anklager meg for arroganse da ;-)*

Men jeg har da aldri sagt at man ikke kan få de verdiene andre steder?

Derimot opplever jeg at en del folk prøver å underminere verdien av å ha kjenneskap til "de nære ting", som natur, dyr, dyrking og forvalting av jord osv.

Jeg ser mer og mer verdien av kjennskap til primærnæringen!

Eller er det sånn at de fleste tror hvetemel vokser i poser og oksekjøtt graves opp fra jorda ferdig plastpakka? :)

*legg merke til smilyene før noen kaster seg over meg og anklager meg for arroganse da ;-)*

''Men jeg har da aldri sagt at man ikke kan få de verdiene andre steder?''

Det blir jo på en måte det du gjør når du trekker fram at det er nettopp når man vokser opp på gård at man har det fritt, slipper å sitte inne og spille TV-spill og har umiddelbar nærhet til friluftsliv og frisk luft.

''Derimot opplever jeg at en del folk prøver å underminere verdien av å ha kjenneskap til "de nære ting", som natur, dyr, dyrking og forvalting av jord osv.''

Noen gjør sikkert det, men er det beste svaret å underminere et liv utenfor gårdene av den grunn? ;-)

''Eller er det sånn at de fleste tror hvetemel vokser i poser og oksekjøtt graves opp fra jorda ferdig plastpakka?''

Dette er en helt annen diskusjon.

''*legg merke til smilyene før noen kaster seg over meg og anklager meg for arroganse da ;-)*''

Jeg legger merke til det, og argumenterer derfor kun saklig:-)

Jeg har vokst opp "på landet", men i hus. Det var på en måte en del av den vanlige oppfattelsen at folk på landet hadde mye mer nærhet til naturen og rørte mye mer på seg enn byfolk (først og fremst disse innesitter-slubbertene i Oslo! *S*)

Så flytter jeg til Oslo og blir virkelig overrasket over hvor stor del av befolkningen (av dem som jeg har studert sammen med og jobbet sammen med eller forøvrig blitt kjent med - resten kan jeg ikke svare for) som benytter seg utrolig mye av marka, fjorden osv. Jeg har et helt klart inntrykk av at folk her blir ekstra oppsatt på å benytte seg av marka, mens fler og fler på bygdene kjører bil uansett hvor det skal være, men har dog mer _ustikt_ over naturen fra stuevinduet sitt.

villbringebær

''Men jeg har da aldri sagt at man ikke kan få de verdiene andre steder?''

Det blir jo på en måte det du gjør når du trekker fram at det er nettopp når man vokser opp på gård at man har det fritt, slipper å sitte inne og spille TV-spill og har umiddelbar nærhet til friluftsliv og frisk luft.

''Derimot opplever jeg at en del folk prøver å underminere verdien av å ha kjenneskap til "de nære ting", som natur, dyr, dyrking og forvalting av jord osv.''

Noen gjør sikkert det, men er det beste svaret å underminere et liv utenfor gårdene av den grunn? ;-)

''Eller er det sånn at de fleste tror hvetemel vokser i poser og oksekjøtt graves opp fra jorda ferdig plastpakka?''

Dette er en helt annen diskusjon.

''*legg merke til smilyene før noen kaster seg over meg og anklager meg for arroganse da ;-)*''

Jeg legger merke til det, og argumenterer derfor kun saklig:-)

Jeg har vokst opp "på landet", men i hus. Det var på en måte en del av den vanlige oppfattelsen at folk på landet hadde mye mer nærhet til naturen og rørte mye mer på seg enn byfolk (først og fremst disse innesitter-slubbertene i Oslo! *S*)

Så flytter jeg til Oslo og blir virkelig overrasket over hvor stor del av befolkningen (av dem som jeg har studert sammen med og jobbet sammen med eller forøvrig blitt kjent med - resten kan jeg ikke svare for) som benytter seg utrolig mye av marka, fjorden osv. Jeg har et helt klart inntrykk av at folk her blir ekstra oppsatt på å benytte seg av marka, mens fler og fler på bygdene kjører bil uansett hvor det skal være, men har dog mer _ustikt_ over naturen fra stuevinduet sitt.

Vær obs på at jeg ikke har diskutert by-land i det hele tatt her!

Jeg har kun uttalt at jeg opplever at barn som får vokse opp på *gård* har noen privilegier som mange andre ikke har. Umiddelbar omgang med dyr og natur og primærnæring.

Det forundrer meg at noen tror jeg kaster skygge over bylivet i motsetning til det å bo på landet, da jeg faktisk ikke har nevnt det! ;-)

Egentlig kom mine første innlegg i denne debatten som en reaksjon på Geir og et par andres utsagn om bondeknøler uten annen intelligens enn den man erverver ved omgang med sauer...

Mulig jeg putta innlegget mitt feil...

Vær obs på at jeg ikke har diskutert by-land i det hele tatt her!

Jeg har kun uttalt at jeg opplever at barn som får vokse opp på *gård* har noen privilegier som mange andre ikke har. Umiddelbar omgang med dyr og natur og primærnæring.

Det forundrer meg at noen tror jeg kaster skygge over bylivet i motsetning til det å bo på landet, da jeg faktisk ikke har nevnt det! ;-)

Egentlig kom mine første innlegg i denne debatten som en reaksjon på Geir og et par andres utsagn om bondeknøler uten annen intelligens enn den man erverver ved omgang med sauer...

Mulig jeg putta innlegget mitt feil...

Geirs reaksjon tar jeg ikek alvorlig, men jeg skjønner at du reagerer på den.

Ja sikkert derfor.

Men det skjer hvert eneste år (gjerne flere ganger også) at du hører om traktorulykker med barn innvolvert, det ser veldig idyllisk ut på "Livet på Saltkråkan" eller noe med smilende unger i traktorskuffa.

Men unger har ingenting i en traktor å gjøre, da denne har vist seg å kunne velte i hytt & pine, på grunn av at bøndene overvurderer sine egne evner som sjåfør og undervurderer tyngdekraftens realitet.

Jeg vokste opp i en traktor og overlevde heldigvis;)

Mine unger får sitte inni førerhuset i traktoren på flatmark og på skogsveien. Det ser jeg absolutt ingen problemer med. De får også sitte bak i tilhengeren sammen med en annen voksen, men kun når traktoren kjører på flatt underlag (selvsagt ikke på hovedveier).

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...