Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne i slutten av 40årene som har problem med et rødmene kinn. Det ene kinnet har vært hummerrødt siden sensommeren 2007. Rødmen kan variere noe. Av og til brenner kinnet og er knallrødt og andre ganger kjenner jeg såvidt en murring i kinnet. Det er også en viss hevelse i kinnet når det er hummerrødt. Pudder og brunkrem dekker ganske godt til daglig. Jeg har vært hos fastlegen min uten å bli noe særlig klokere. Han mente det ikke var så rødt. Dette gjør det vanskelig for meg for hva kan jeg nå gjøre for å forbygge dette. Plagen er der alltid i større eller mindre grad. Jeg vil gjerne ha en avklaring på om dette er et symptom. eller bare en plage jeg må leve med. Hva kan jeg gjøre for å komme videre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296714-r%C3%B8dme-i-h%C3%B8yre-kinn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! det høres først og fremst som du har en reaksjon i blodkarene i kinnet. Dette kan være en form for couperose altså utvidete blodkar i huden, men det er kanskje mer sannsynlig at du har en form for rødhet som kan være starten på eller forløperen til noe som kalles rosacea eller ansiktsrosen. Selv om det er vanligst å ha det symmetrisk , er det ikke sjelden at det starter på den ene siden. Rødheten kan være variabel til å begynne med , etter hvert mer kontinuerlig og forsterkes ved temperaturvariasjon , stress samt inntak av alkohol og krydret mat. Før eller senere kan det dukke opp nupper eller små kviser i huden . Som regel kommer det også litt på det andre kinnet og på nesen. Rosacea er vanligere hos kvinner enn hos menn og debuterer typisk engang i 40-50 års alder . Forskjellige typer behandling med påsmøring, antibiotika (tetracyclin) og blodkarlaser kan hjelpe. For å komme nærmere diagnose og behandling, synes jeg du bør oppsøke en hudlege for nærmere undersøkelse og behandlingsforslag. Hilsen hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...