Gå til innhold

Uteblitt menstruasjon, pergotimekur.

Anbefalte innlegg

Gjest Ønsker å bli gravid

Hei. Jeg er en jente på 34 år. Jeg og min samboer har aktivt forsøkt å bli gravid de siste 5-6 månedene. Jeg har ikke brukt p-piller. De siste 2-3 månedene har jeg brukt eggeløsningstester og funnet de to dager som er mest optimale for å kunne bli gravid. Dette har vært dag 16-17 i syklus.Jeg har god helse og er i fin form. Menstruasjonen har så og si alltid vært regelmessig, pluss minus en- to dager. Nå er menstruasjonen forsinket med 7-8 dager. Jeg har hatt noen dager med småkvalme og ømme bryster. Jeg har kjent menstruasjonslignende smerter i underlivet hele perioden. Det kjennes ut som om menstruasjonen skal komme, men gjør det likevel ikke.Var hos lege for 3 dager siden og graviditetstesten var negativ. Legen skrev ut resept på Pergotime tabelettkur for 5 dager.Han fortalte at dette gir helst virkning til de som ikke har eggeløsning, men jeg skulle ta en kur i påvente av resultater av min samboers sædprøve.Jeg fikk beskjed om å vente med å ta tabelettene til menstruasjonens første dag. Mine spørsmål er: Hva kan årsaken være til at menstruasjonen har uteblitt? Menstruasjonen har nesten alltid vært regelmessig selv i stressede perioder. Når kan jeg begynne med Pergotimekuren? Hvis menstruasjonen ikke kommer denne måneden, må jeg vente med kuren til menstruasjonen kommer i neste måned? Kan jeg ta tabelettkuren nå? Vil det være hensiktsmessig da jeg normalt skal ha eggeløsning om ca 8 dager? Ønsker ikke å miste verdifull tid... Jeg har ny legetime om en måneds tid. Hva synes du bør være neste steg i denne prosessen? Vennlig hilsen Ønsker å bli gravid

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296870-uteblitt-menstruasjon-pergotimekur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror mest av alt at du er eller har vært gravid. Du kan ha hatt en meget tidlig abort og at testen derfor er negativ. Det forekommer langt flere spontane aborter enn man oppdager, ofte oppfattes det bare som en litt forsinket menstruasjon. Ta en ny test om uke hvis du ikke har fått blødning. Du skal absolutt vente med pergotime til du får menstruasjon igjen. Det er kun ved totalt fravær av blødninger, at man når som helst kan starte ved negativ test.

Jeg forstår ikke helt at du skal begynne med pergotime etter bare 5-6 måneders forsøk, når du tydeligvis har eggløsning. Man starter vanligvis ikke utredning (behandling) før det har gått 12 måneder. En forklaring på at du ikke er blitt gravid så fort du har ønsket, kan være din alder. Sjansen per måned ved 35 år er halvparten av sjansen ved 25 år (12% og 24%), så man trenger lengre tid ved høyere alder. Husk at de fruktbare dager er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Det er ikke helt uten risiko å bruke pergotime, så jeg vil anbefale dere å vente litt. Spontane graviditeter er de beste med minst risiko for abort og tvillinger.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...