Gå til innhold

Han kveler meg : (

Anbefalte innlegg

Gjest det går for fort

Har vært sammen med kjæresten i 4 mnd. og jeg bor alene. Han bor av ulike årsaker hos moren sin for en periode. Det ble veldig intenst med en gang vi møttes, og fikk knapt gått på en date før han begynte å komme til meg hver dag nesten. Overnattet først par ganger i uka og helgene, men nå er det hver dag! : (

Så han flytter sakte men sikkert inn uten å bidra med noe. Han har handla mat noen få ganger, og kjøper egentlig for det meste øl (til begge da). Men allikevel, han eter meg ut av huset, drikker opp alt som er av brus på par kvelder. Jeg handler for flere tusen i mnd. og bærer meg halvt i hjæl hjem fra butikken. Han jobber seinere enn meg, så kommer oftes sånn 19-20 tiden.

Nå har han jammen begynt å legge klær i skapet mitt, og siden jeg var snill å vaske en bukse for han som det var sølt rødvin på, så legger han jaggu klæra sine i skittentøyskurven min også! jeg jobber 100% og er en aktiv jente med støv på hjernen, så føler jeg sliter meg ut. han bor ikke hos meg, men gjør det på en måte allilevel.

Jeg har bodd i kollektiv tidligere, men orket ikke mer rot og bråk, så synes det var herlig å flytte alene. Men nå er jeg ALDRI alene. Han ringer og spør om jeg vil ha besøk da, men hva skal juba hadde det blitt om jeg hadde sagt nei? Vil bare ha sofaen min og senga for meg selv par netter i uka jeg. Får helt klaus. I starten lagde han mat, rydda og bidro på en del måter, nå sitter han i sofaen og røyker. Jeg røyker egentlig kun inne når jeg drikker, og det er langt i fra hver dag, men siden vi har røyka inne da så tror han det er greit hele tiden. Jeg blir bare gretten, men vet ikke hvordan jeg skal gripe situasjonen. Jeg elsker mannen, for han kan være skjønn, men når han invanderer leiligheten min og att på til kommer med stikkpiller og av og til har en ufordraglig holdning, ja da blir jeg sur.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296889-han-kveler-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Kommunikasjon pleier å fungere greit. Sett dere ned og snakk sammen, fortell at du slett ikke er klar for samboerskap, selv om du elsker han. Si at du trenger tid for deg selv! Vær åpen og ærlig, det vil dere begge tjene på i det lange løp ellers blir det et kortvarig forhold :(

Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296889-han-kveler-meg/#findComment-2396810
Del på andre sider

Gjest det går for fort

Hm... Hvordan du skal gripe an dette aner jeg ikke, men skjønner veldig godt at du føler som du gjør! Syns han er veldig freidig etter bare 4 mnd.

Håper det er noen her som kan gi deg gode råd for jeg aner ikke hva jeg hadde gjort i samme situasjon.

Nå har jeg kanskje bidratt litt selv til at det ble sånn da, siden jeg kjøpte tannbørste til han. men det var fordi han ofte overnattet uten å ha med seg sekken sin med skift osv. siden det ikk evar planlagt. Sa jeg synes det er koselig med besøk, men nå er det HVER dag. Han kommer rett etter jobb, dusjer og spiser hos meg. Greit han føler seg hjemme, hadde vært ille om han skulle føle han må spørre om få noe å drikke, men det tar litt vel av kan du si. Er nå en selvfølge at han kan komme hver dag som om han bor hos meg. Også klarer han ikke planlegge noe. Helger jeg ikke har planlagt noe fordi det har vært meningen han skulle være hos meg, så skal han plutselig ut med gutta eller noe, så forventer han at han kan komme til meg midt på natta dritings.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296889-han-kveler-meg/#findComment-2396811
Del på andre sider

Du eier jo ikke evnen til å si i fra hvordan du vil ha det jo. Du må for svarte si i fra i klartekst.

Klart han røyker inne så lenge du gjør det av og til selv. Hvordan skal han se forskjell på dette når du ikke sier i fra? Du burde i alle fall være like konsekvent på dette og ikke bare gjøre det når du drikker. Det høres forresten ut som om det drikkes endel også, i alle fall ut i fra innlegget ditt.

Du får handle mindre da og kun det du trenger selv. Selvsagt må du si i fra at han får bidra like mye som deg.

Jeg synes dere høres litt rare ut begge to.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296889-han-kveler-meg/#findComment-2396843
Del på andre sider

Gjest det går for fort

Du eier jo ikke evnen til å si i fra hvordan du vil ha det jo. Du må for svarte si i fra i klartekst.

Klart han røyker inne så lenge du gjør det av og til selv. Hvordan skal han se forskjell på dette når du ikke sier i fra? Du burde i alle fall være like konsekvent på dette og ikke bare gjøre det når du drikker. Det høres forresten ut som om det drikkes endel også, i alle fall ut i fra innlegget ditt.

Du får handle mindre da og kun det du trenger selv. Selvsagt må du si i fra at han får bidra like mye som deg.

Jeg synes dere høres litt rare ut begge to.

Rare begge to? Hehe.. neida, vi er egentlig ikke så rare, men kanskje litt :)

Jeg handler jo inn det jeg bruker da, har aldri glissent kjøleskap. Liker å ha litt brus, men det blir tomt med en gang.

Vi drikker ikke så ofte nei, men tar noen pils eller litt vin i helgene. Har ikke så veldig lyst til å be han vaske leiligheten min heller da, men han er jo der like mye som meg nesten. Men han bor jo egentlig ikke der, selv om er der hele tiden. Kinkig.. Vil ikke kaste han ut eller være dust, men begynner å bli litt slitsomt. Synes det er hyggelig med besøk, men hadde vært deilig å komme hjem EN kveld til tom leilighet også. Kan legge til at han har egen nøkkel, siden jeg begynner før han på jobb så han skulle slippe å stå opp i otta fordi jeg måtte låse da han overnattet før. For litt siden spurte han meg alltid først om det var greit han dro til meg etter jobb hvis det var mer praktisk den dagen, og da sa jeg ja. Men nå kommer han og går som han vil : (

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296889-han-kveler-meg/#findComment-2396858
Del på andre sider

Annonse

Rare begge to? Hehe.. neida, vi er egentlig ikke så rare, men kanskje litt :)

Jeg handler jo inn det jeg bruker da, har aldri glissent kjøleskap. Liker å ha litt brus, men det blir tomt med en gang.

Vi drikker ikke så ofte nei, men tar noen pils eller litt vin i helgene. Har ikke så veldig lyst til å be han vaske leiligheten min heller da, men han er jo der like mye som meg nesten. Men han bor jo egentlig ikke der, selv om er der hele tiden. Kinkig.. Vil ikke kaste han ut eller være dust, men begynner å bli litt slitsomt. Synes det er hyggelig med besøk, men hadde vært deilig å komme hjem EN kveld til tom leilighet også. Kan legge til at han har egen nøkkel, siden jeg begynner før han på jobb så han skulle slippe å stå opp i otta fordi jeg måtte låse da han overnattet før. For litt siden spurte han meg alltid først om det var greit han dro til meg etter jobb hvis det var mer praktisk den dagen, og da sa jeg ja. Men nå kommer han og går som han vil : (

Jeg synes ikke dette er så kinkig situasjon. Årsaken til at det er som det er, er at du antagelig ikke har sagt hvordan du vil ha det. Han er jo ikke tankeleser heller og så lenge du sier at det er ok det han spør om så er det naturlig at dette utvikler seg.

Menn trenger klar tale, dere jenter har en tendens til å hinte og hinte og går rundt i deres egen verden og tror at dere har sagt klart i fra. Så har dere i praksis ikke sagt en dritt.

Selvsagt spiser han av maten din så lenge du sier det er ok, selvsagt røyker han inne, så lenge du gjør det selv av og til og ikke sier at du ikke liker det ellers.

Du har jo tillatt dette, uten at han skjønner hvor grensene går.

Selvsgt burde han ha hatt noen antenner ute selv og vite at han burde bidra med penger til mat, men det andre er kanskje ikke så rart at han gjør.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296889-han-kveler-meg/#findComment-2396861
Del på andre sider

Nå har jeg kanskje bidratt litt selv til at det ble sånn da, siden jeg kjøpte tannbørste til han. men det var fordi han ofte overnattet uten å ha med seg sekken sin med skift osv. siden det ikk evar planlagt. Sa jeg synes det er koselig med besøk, men nå er det HVER dag. Han kommer rett etter jobb, dusjer og spiser hos meg. Greit han føler seg hjemme, hadde vært ille om han skulle føle han må spørre om få noe å drikke, men det tar litt vel av kan du si. Er nå en selvfølge at han kan komme hver dag som om han bor hos meg. Også klarer han ikke planlegge noe. Helger jeg ikke har planlagt noe fordi det har vært meningen han skulle være hos meg, så skal han plutselig ut med gutta eller noe, så forventer han at han kan komme til meg midt på natta dritings.

Han har rett og slett flytta inn hos deg han. Neste gang han skal ut så kan du jo si at du legger deg tidlig og at han kan gå hjem til seg selv å sove.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296889-han-kveler-meg/#findComment-2396892
Del på andre sider

Gjest det går for fort

Han har rett og slett flytta inn hos deg han. Neste gang han skal ut så kan du jo si at du legger deg tidlig og at han kan gå hjem til seg selv å sove.

Ja, ikke sant! :) Derfor jeg føler meg litt kvalt noen ganger. Jeg betaler 8000,- i husleie + strøm og mat, vasker og gjør alt husarbeid (seøvfølgelig, for jeg bor i utgangspunktet alene) og nå vasker jeg søren meg noen av hans klær og! Før så ryddet han opp hvis det var litt rotete hvis vi ikke orka rydde før vi la oss, så lagde han frokost, bytta ut lys (jeghar ørten lys og telys), hjalp til å pakke ut matvarer. Nå sitter han i sofaen og røyker mens jeg pakker ut matvarer, går og dusjer, smører seg noe mat, smuler overalt og så vidt rydder opp etter han har spist. Ikke rydder han opp etter oss heller, kanskje litt halvveis. Bare fjerner askebeger kanskje, mens bordet ser jævlig ut ellers. Han har flytta inn, mens han oppfører seg som gjest. Først tenkte jeg at det var så deilig å få inn en flink kar med litt støv på hjernen som ikke liker rot, siden han var like ryddete av seg som meg, men jaggu sa han her om dagen at jeg måtte vaske viduer!!!! Hørt på makan! Ba han gjøre det selv hvis han synes det var så ille. Var i fleipetone da, men han mente det nok litt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296889-han-kveler-meg/#findComment-2396897
Del på andre sider

Ja, ikke sant! :) Derfor jeg føler meg litt kvalt noen ganger. Jeg betaler 8000,- i husleie + strøm og mat, vasker og gjør alt husarbeid (seøvfølgelig, for jeg bor i utgangspunktet alene) og nå vasker jeg søren meg noen av hans klær og! Før så ryddet han opp hvis det var litt rotete hvis vi ikke orka rydde før vi la oss, så lagde han frokost, bytta ut lys (jeghar ørten lys og telys), hjalp til å pakke ut matvarer. Nå sitter han i sofaen og røyker mens jeg pakker ut matvarer, går og dusjer, smører seg noe mat, smuler overalt og så vidt rydder opp etter han har spist. Ikke rydder han opp etter oss heller, kanskje litt halvveis. Bare fjerner askebeger kanskje, mens bordet ser jævlig ut ellers. Han har flytta inn, mens han oppfører seg som gjest. Først tenkte jeg at det var så deilig å få inn en flink kar med litt støv på hjernen som ikke liker rot, siden han var like ryddete av seg som meg, men jaggu sa han her om dagen at jeg måtte vaske viduer!!!! Hørt på makan! Ba han gjøre det selv hvis han synes det var så ille. Var i fleipetone da, men han mente det nok litt.

Du har nok lagt litt opp til dette selv, så det eneste som hjelper nå er å si fra i klartekst! Det er det eneste mannfolk skjønner;o)

Jeg skjønner at det fort kan bli som det har blitt, men nå er det kun du som kan ordne opp i det ved å si fra.

Eller du kan be ham sette inn 4000,- på kontoen din + halvparten av det du bruker på mat ol.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296889-han-kveler-meg/#findComment-2396905
Del på andre sider

Snakk om saken en gang dere har god tid og luften er fri for konflikter.

Si i klartekst, helt uten å være bebreidende, at enten må dere dele på arbeidet og innkjøpene siden han nesten bor hos deg, eller så må han la deg få litt pusterom iblant, både dag og natt.

Hvis ikke forholdet tåler den samtalen, kommer det uansett til å ta slutt snart. Det er ikke noe godt tegn at manglende fjerning av smuler er irriterende etter 4 mnd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296889-han-kveler-meg/#findComment-2396907
Del på andre sider

Alt dette må du bare si til han. Det går fint an å si på en hyggelig måte at "i morgen vil jeg gjerne være alene, jeg skal bare slappe av ", "kan ikke du handle og lage mat når du kommer til meg på fredag?" "nå er det din tur til å betale?" "Jeg vil ikke vaske klærne dine, men det er greit at du setter på (og henger opp og legger vekk) en vask når du allikevel er her". "neste helg har jeg andre planer". "jeg må vaske og rydde, det blir mye ekstra når du er her såpass mye som du er, så hvis du er tilstede bør du hjelpe til". "fra nå røyker vi kun inne i helgene". "Kjøp din egen brus, det går så mye om dagen og det er tungt for meg å bære". "Tirsdager liker jeg å være for meg selv"

han er ingen tankeleser og kommer aldri til å bli det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296889-han-kveler-meg/#findComment-2396911
Del på andre sider

Er han en kar med litt mellom øra og litt respekt for deg så skal ikke dette være ett problem i utgangspunktet. Om du ikke kan si til ham det du skrev her uten å være redd for å "miste" ham så skjønner jeg ikke at han kan være så mye å samle på.

Sier du ingenting kommer det ikke til å forandre seg og du kommer til å gå i lufta snart. Jeg ville understreket at dere ikke bor sammen og at du trenger tid for deg selv. Samtidig er du vel ikke millionær og forventer at han bidrar med noe om han skal fortsette å spise med deg. I det minste noen blomster for å vise at han setter pris på å få lov til å snylte på deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296889-han-kveler-meg/#findComment-2396967
Del på andre sider

Annonse

fuji1365380447

Det høres ut som en mann som er lei av å bo hjemme hos sin mor, og som begjærlig griper sjansen til å snikflytte inn til kjæresten.

Hvis han allerede så tidlig i forholdet er en gris, ikke handler, ikke vasker, ikke lager mat osv, så ville alarmbjellene ringe hos meg.

Hva får deg til å tro at han plutselig vil bli mer huslig dersom dere bestemmer dere for å (offisielt) flytte sammen. Jeg syntes at det høres ut som han har vært bortskjemt av sin mor, og nå blir han skjemt bort av sin kjæreste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296889-han-kveler-meg/#findComment-2397107
Del på andre sider

Jeg slutter meg til de andre her, du MÅ si fra til ham. Si hva du ønsker. Fra innlegget ditt skjønner jeg ikke helt om du ønsker at han skal komme mindre på besøk og bidra litt mer, eller om han skal bli samboer og dele alle pliktene med deg.

Hvis du ikke vil at han skal røyke inne, må du si det, ikke bare tenke det. Hvis han har nøkkel, men du vil ikke at han kommer til deg når han har vært ute med kompiser, må du si det. Han er tydligvis i den store gruppen menn som ikke har følsomme antenner...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296889-han-kveler-meg/#findComment-2397109
Del på andre sider

Si ifra, sett grenser og still krav!

Og vær for all del helt konkret. Si f.eks. at han nå skylder deg 3000,- i matpenger eller at han ikke får forsyne seg av noe, siden du kan ha andre planer med maten.

Fisk skittentøyet hans ut av skittentøyskruven og gi det tilbake til ham. Dette har viss havnet feil.

Si når det ikke er OK å ha besøk.

Vær tydelig og konkret og stålsett deg for all eventuell surmuling.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296889-han-kveler-meg/#findComment-2397176
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette er så kinkig situasjon. Årsaken til at det er som det er, er at du antagelig ikke har sagt hvordan du vil ha det. Han er jo ikke tankeleser heller og så lenge du sier at det er ok det han spør om så er det naturlig at dette utvikler seg.

Menn trenger klar tale, dere jenter har en tendens til å hinte og hinte og går rundt i deres egen verden og tror at dere har sagt klart i fra. Så har dere i praksis ikke sagt en dritt.

Selvsagt spiser han av maten din så lenge du sier det er ok, selvsagt røyker han inne, så lenge du gjør det selv av og til og ikke sier at du ikke liker det ellers.

Du har jo tillatt dette, uten at han skjønner hvor grensene går.

Selvsgt burde han ha hatt noen antenner ute selv og vite at han burde bidra med penger til mat, men det andre er kanskje ikke så rart at han gjør.

Joda, tydelig tilbakemelding er viktig.

Men akkurat denne fyren ser ut til å mangle et minstemål av oppdragelse og vidsyn når han så til den grad tar seg til rette i andres hjem og med andres eiendeler og dermed indirekte penger, uten å reflektere over det.

Slikt assosierer jeg med mammadalter av menn.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296889-han-kveler-meg/#findComment-2397187
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...