Gå til innhold

Hemorider/Anal Fissur?

Gjest Hilsen stresset, bekymret og FLAU!

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen stresset, bekymret og FLAU!

Hei! Jeg er en jente paa 24 aar som lurer paa om jeg har faatt hemorider eller anal fissur. Jeg har lest litt om begge evner, og antar av at det er en av disse plagene jeg har. Men jeg vet ikke sikkert. Jeg har vaert plaget en stund med at det gjor vondt aa gaa paa toalettet og at jeg blor litte grann, som om det er en sprekk eller noe. Det gaar over men foles som om det sprekker opp igjen om jeg har hard aforing. Alt dette klaffer jo med symptomene til anal fissur. Men for noen dager siden oppdaget jeg en liten hudfarget myk klump akkurat i bunnen av ennetarmsaapningen (paa utsiden) og det var ganske plagsomt, den er ikke blaa eller knudrete som hemorider beskrives som, men jeg blir bare usikker. Jeg bor i utlandet og det er litt av et tiltak og litt av en pris om jeg skal gaa til lege, men de siste dagene har jeg hatt saa vondt at jeg nesten ikke orker aa gjore noen ting. Det gjor vondt aa sitte og staa osv. Og jeg foler absolutt IKKE for aa gaa paa toalettet. Saa jeg maa jo bare faa gjort noe med dette. Hva skal jeg gjore? Hva slags salve eller pille er best? Tar det lang tid for a bli kvitt det? Og hva kommer det helst av? Jeg har hatt analt samleie et par ganger med kjaeresten min, kan det ha noe aa si? Hveeeer saa snill aa hjelp meg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296926-hemorideranal-fissur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som hemorider. Drikk lactulose dagli for og gjøre avføring mer myk. Og skaff deg bedøvende salve på apotek. Noen typer trenger du resept på - andre ikke. Spørr på apoteket.

Hei!

Takk for gode raad! Jeg skal prove det, jeg har faatt lane en eller annen salve, men ser ikke ut til aa ha hatt noen virkning ennaa. Jeg vet ikke hvor lang tid man bor vente, men haaper det ikke tar for lang tid, det gjor saa saa saa vondt! Huff!

Takk skal du ha:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296926-hemorideranal-fissur/#findComment-2398269
Del på andre sider

Gjest bareetforslag

Hei!

Takk for gode raad! Jeg skal prove det, jeg har faatt lane en eller annen salve, men ser ikke ut til aa ha hatt noen virkning ennaa. Jeg vet ikke hvor lang tid man bor vente, men haaper det ikke tar for lang tid, det gjor saa saa saa vondt! Huff!

Takk skal du ha:)

Ja det der er fryktelig vondt og kan dessverre ta litt tid. Men jeg synes du skal komme deg på apoteket og få tak i noe som fungerer. Stikkpiller og krem.

God bedring!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296926-hemorideranal-fissur/#findComment-2398277
Del på andre sider

Gjest MildeMaria

Du kan prøve med hemoroidekrem først, men hvis det er en anal fissur/evt en perianal abscess vil det ikke hjelpe. Da må du nok gå til legen, for det må opereres. Analt samleie kan være årsaken fordi det kan oppstå sprekker/rifter som bakterier kan trenge inn. Håper at det ordner seg!! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296926-hemorideranal-fissur/#findComment-2398370
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Sjelden at hemorider gjør såpass vondt uten at man kan se og kjenne betydelige hevelser. Vil tippe at det er en analfissur, dvs sprekkdannelse du har. Hudtapper ( marisker) i huden rundt er vanlig og ufarlig. Analfissur gjør ofte beydelig vondt i lang tid etter avføring, og tilgroing er vanskelig fordi den stadig rives opp ved avføring. Og jo mer smerter, jo hardere kan avføringen bli. De fleste har god hjelp av en endetarm-salve; eks Scheriproct. Usikker på navnet i landet der du bor, men salven skal inneholde både cortison. bakteriedrepende og lokalbedøvende. Forhør deg på et apotek. Salven bør brukes 2-3 ganger per døgn i ca 2 uker i ditt tilfelle. Å holde avføringen myk med fiber og rikelig drikke er svært viktig.

Sjansen for endetarmskreft er svært lav i din alder, sterke smerter er heller ikke tegn på kreft. Kjønnsvorter kan bidra til at huden lettere sprekker. Sprekkdannelse og eventuelle hemorider må pleies; ikke bare ved smerter, men forebygging av tilbakefall. Analsex må utføres omsorgsfullt om man ikke skal få skader; be partner ta hensyn i fremtiden; her må DU ta styringen!

Ta kontakt med fastlegen din eller gynekolog ved anledning om plagene vedvarer. Problemstillingen din er ikke uvanlig å se i praksis.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296926-hemorideranal-fissur/#findComment-2401055
Del på andre sider

Annonse

Sjelden at hemorider gjør såpass vondt uten at man kan se og kjenne betydelige hevelser. Vil tippe at det er en analfissur, dvs sprekkdannelse du har. Hudtapper ( marisker) i huden rundt er vanlig og ufarlig. Analfissur gjør ofte beydelig vondt i lang tid etter avføring, og tilgroing er vanskelig fordi den stadig rives opp ved avføring. Og jo mer smerter, jo hardere kan avføringen bli. De fleste har god hjelp av en endetarm-salve; eks Scheriproct. Usikker på navnet i landet der du bor, men salven skal inneholde både cortison. bakteriedrepende og lokalbedøvende. Forhør deg på et apotek. Salven bør brukes 2-3 ganger per døgn i ca 2 uker i ditt tilfelle. Å holde avføringen myk med fiber og rikelig drikke er svært viktig.

Sjansen for endetarmskreft er svært lav i din alder, sterke smerter er heller ikke tegn på kreft. Kjønnsvorter kan bidra til at huden lettere sprekker. Sprekkdannelse og eventuelle hemorider må pleies; ikke bare ved smerter, men forebygging av tilbakefall. Analsex må utføres omsorgsfullt om man ikke skal få skader; be partner ta hensyn i fremtiden; her må DU ta styringen!

Ta kontakt med fastlegen din eller gynekolog ved anledning om plagene vedvarer. Problemstillingen din er ikke uvanlig å se i praksis.

Hei!

Takk for svar!

Jeg har baade kjopt stikk piller og krem for hemorider paa apoteket, "Theranal". Jeg bruker begge morgen og kveld, og det ser ut til aa hjulpet noe, men vet ikke riktig hvor lang tid man skal vente. Den lille tappen jeg oppdaget ser ut til aa krympet litt i str, men jeg har naa flere smaa prikker rundt anal aapningen some kan minne om kviser, kjonnsvorter? Jeg spiser naa kun frukt og gront og supperetter, er det ok? Og ER dette smittefarlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296926-hemorideranal-fissur/#findComment-2401076
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...