Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg venter barn nummer 2 i mai. Det vil da være ca 15 mnd mellom mine to små.

Jeg lurer på hvordan dere som selv har to tette organiserte hverdagen deres? Hadde dere begge barna hjemme, den eldste i park/hos dagmamma noen dager i uka, eller kanskje i barnehage??

Jeg har ikke jobba før det første svangerskapet eller nå før dette, så jeg har kun rett på engangsstønad og barnetrygden.

Mannen min jobber og tjener greit, men det vil for oss ikke lønne seg å ha feks. full barnehageplass til eldstemann. Det har vi heller ikke lyst til.

Samtidig er jeg redd for å bli utslitt ved å ha to såpass små hjemme hele tida, srlig i begynnelsen. Opplevde fødselsdepresjon ved forrige fødsel, og må være forsiktig så jeg ikke overbelaster meg over tid denne gangen.

Har en svigermor som kan avlaste meg, men det hadde kanskje vært fint om eldstemann fikk lekt litt med barn på egen alder også. Er litt skeptisk til å ha han hos en dagmamma som jeg ikke kjenner på forhånd, selvom det er andre barn der.

Hører med til bekymringene at vi flytter til et nytt sted ca 1 mnd før termin, hvor vi har lite kjennskap til dagmamma og parker.

Noen tips eller tanker?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297016-til-dere-med-to-tette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde eldste og nesteldste i barnehage da vesla kom til verden, 18 mndr etter nesteldste. Det var veldig greit - men da hadde han gått i barnehage i seks måneder allerede, mens jeg var i jobb. Min tanke har hele tiden vært at det er den nye babyen som skal passes inn i familien, ikke familien som skal tilpasses den nye babyen - altså: Hverdagen for guttene skulle ikke forrykkes mer enn nødvendig av at det kom en liten søster inn i bildet.

I din situasjon er det jo litt annerledes: Dere flytter til et nytt sted (=hverdagen endres uansett) og du har tidligere opplevd fødselsdepresjon.

Har du muligheten til å ha noen hjemme sammen med deg på dagtid, for å avlaste deg og for å hjelpe deg rent praktisk? Om mulig - få hjelp til å ta en del av husarbeidet, så ikke DET tynger oppå det hele.

Når det er sagt: Barna vil etterhvert få stor glede av hverandre, og dere kan få det kjempeflott sammen hjemme i lag, alle tre. Sørg for å ha en skikkelig vogn der begge barna er komfortable, slik at dere kan gå turer osv.

Sjekk med kommunen du flytter til om muligheten for f.eks åpen barnehage eller parker.

Vi har 15 mnd mellom våre to, så her har jeg faktisk litt erfaring. :-)

Da den minste ble født, tok pappan ut sine 2 uker, så all ferie og videre all avspasering han hadde til gode. Til sammen ble det 2,5 måned, og det passet veldig bra. Pappa og den største var "et team", den nyfødte og jeg var "et team".

Den eldste hos oss var ikke i barnehage/hos dagmamma, men det var helt uproblematisk. Hadde lekegrind, og den var den eldste vant til å være oppi - det var et veldig bevisst valg fra vår side, da, nettopp fordi vi så at det ville være situasjoner der det var nødvendig i framtiden.

Som sagt, pappan var hjemme de første 10 ukene omtrent, så da var det jo veldig greit. Når pappan begynte på jobb igjen hadde vi laget gode rutiner rundt bleieskift, soving (den eldste) og mating, og disse videreførte vi da vi ble "alene" på dagtid. Den minste viste seg å være en storsover, så hun sov natta gjennom innen pappan gikk tilbake i jobb. Den største hadde èn dupp på dagen, og den timet jeg sammen med den ene duppen til den minste.

Behovet for jevnaldrende lekekamerater er ikke så stort når de er så små, de greier ikke å leke med noen - de leker bare "ved siden av". Dette med å se andre barn løste vi ved å reise til åpen barnehage et par dager i uka, i tillegg til at vi besøkte folk/fikk besøk av andre.

Jeg synes ikke det var veldig strevelig å ha to små hjemme samtidig, men dette henger nok også sammen med at jeg fikk sammenhengende søvn om natta. Det er utrolig hvor mye man tåler om dagen bare man får sove om natta! Og - den eldste har aldri vært en slik "røver", det har ikke vært klatring og fingring og slikt med henne. Hun har alltid vært veldig forstandig, og ikke minst selvstendig.

Det som var litt pes, var når vi skulle ut på tur. Den største skulle bare gå sjøl, ikke sitte i søskensete. Det begrenset jo vår gangradius endel, men slik var det nå bare. Dessuten blir det nokså mye å dra på med skift til 2, bleier til 2 osv. Vi var mye i nærområdet vårt.

Så - jeg hadde nok ikke valgt å ha den største i barnehage om jeg skulle velge igjen. Vi hadde gode dager hjemme, uten for mye stress og mas og kav. Mitt beste råd til dere er å tenke gjennom litt sånne praktiske ting, hvordan dere legger opp dagen osv., samt at du får ha noe hjelp de første ukene - ikke minst med tanke på fødselsdepresjonen din.

Lykke til!

Hei,

vi har to tette og snart ei badehette! Det er 18 mndrs mellomrom mellom de to eldste, som nå er 6 og 7 år. Vi venter et lite søsken til i juli! Det eneste jeg opplevde som tøft, var at eldstemann våknet så tidlig. Da skulle mannen min på jobb etter hvert, og jeg hadde vært oppe med minsten flere ganger om natta. Var naturlig nok stuptrøtt og GRETTEN da eldstemann skulle opp kl 04.30. NÅ har ungene det så supert sammen som nesten overhodet mulig; det er alltid en lekekamerat i nærheten. Riktignok blir det en del krangling, men stort sett leker de veldig fint. Ofte vil de sove i samme seng om natta, de vil se de samme filmene, høre de samme bøkene lest om kvelden, de bader sammen, gjør lekser sammen osv.

Husker jeg leste mye om "pseudotvillinger", at eldstemann (oftest om gutt) kunne føle seg truet av en bare litt yngre, som også i vårt tilfelle, søster. Ennå ser vi ingen tegn til dette.

Kunne sikkert ha skrevet mye mer også, men alt i alt; DET ANBEFALES Å HA TO TETTE! (Nå er imidlertid JEG spent på hvordan det vil bli å også få en badehette;-)

Det e 14,5 mnd mellom våre første. Jeg hadde heller ikke jobbet noe mellom de to, og jeg hadde begge hjemme med meg hele tiden.

Den første tiden var slitsom - kan ikke nekte for det, men det er utrolig hvor flink man blir til å organisere seg.

Jeg jobbet ganske hardt med å få dem til å ta dupp samtidig, og når minstemor var 3-4 mnd klarte jeg det. Da benyttet jeg anledningen til å sove jeg også!

Ellers var jeg flink til å ta dem med ut på tur. Vi var ute og gikk så og si hver eneste dag. Gikk ut ved 9-9.30-tiden og gikk i 1-2 timer. (Var vel innom noen butikker innimellom også...)

Jeg prøvde å komme meg hjem før fellesduppen, slik at jeg kunne sove da.

Jeg var veldig streng på rutiner med dem begge, og det gjorde at dagene gikk greit. Begge var flinke til å sove (stort sett), både på dagen og på natta.

Når minstemor ble 6 mnd syntes jeg det hele gikk veldig greit. Alle rutiner var i boks, og ungene begynte å få litt glede av hverandre.

Fra minstemor var 1 år var de kjempegode lekekamerater som kunne holde det gående sammen lenge. Veldig kjekt!!!

Vi fikk tredjemann for litt over 2 år siden. Jeg syntes det var mer mer stress med det å måtte ordne oss og få jentene til skole/barnehage enn det var å bare ha tiden for oss selv hjemme som da jentene var små.

Likevel hendte det jeg ønsket at storesøster var i barnehage - særlig etter at hun sluttet å sove på dagtid.

Lykke til :)

Annonse

Hm, det er 15 mnd. mellom de to eldste mine.

Jeg var dagmamma ,og hadde 2 uker fri(i forbindelse med fødselen++),så var jeg hjemme med dem.

Gikk i åpen barnehage to ganger i uka.

Kan ikke erindre at det var så veldig travels.

Takk for fine svar :) Godt å lese om andres erfaringer, er alltid noe en selv kan dra nytte av :)

Nå er vi for alvor på søskenvognjakt, og lurer på om dere har noen tips til hva vi burde se etter/kjøpe.

Har noen krav: svingbare/-t forhjul som kan låses.

At den kan benyttes med hardbag.

Være smal nok til å komme igjennom dører.

Individuelle justerbare rygger/ evnt. kalesjer.

Liten/lett sammenslått.

Noen tips, råd, erfaringer???

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...