Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Jeg vet at du tidligere har sagt at økt utflod er normalt når du er gravid, og at mengden kan variere. Er det også slik at det plutselig kan komme mye, f.eks i dag gikk jeg litt fort og da jeg stoppet fikk jeg plutselig mye utflod, både hvit (som tynn dusjsåpe) og klar utflod. Er dette normalt?

Jeg tror at jeg er nervøs for det meste. Derfor tenkte jeg at det var best å spørre ekspertene om dette.

I tillegg til dette lurte jeg på om følgende var normalt:

I går skulle jeg legg meg ned og prøve å kjenne liv i magen. Jeg la meg på ryggen og så at magen/livmoren hadde strammet seg og var kjempe hard/stram på den ene siden, men slappere på den andre siden. Det var lett å se òg, fordi den ene siden av livmoren (rett over skambenet) var høyere og strammere enn den andre siden. Jeg la meg på siden og masserte magen litt, og det gikk vekk. Er dette normalt?

Takk for hjelpen.

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Den utfloden du beskriver, høres helt normal ut. Jeg får overhode ingen mistanke om at dette skulle være fostervann, hvis det er det du er engstelig for. Man får gjerne mer utflod i svangerskapet, og at det er hvitaktig, som dusjsåpe, er en god beskrivelse. Det er heller ikke unormalt at det plutselig kan renne relativt mye.

Det er nok kynnere du har begynt å få. Du sier ingenting om hvor langt du er på vei, men jeg får en mistanke om at du ikke har kommet så langt. Uansett, kynnere er vanlig å ha. Det er livmoren som strammer seg litt, trener seg opp. Det er ikke farlig, så lenge de ikke gjør vondt, varer lenge og blir veldig hyppige. Når du ser at magen reiser seg opp på den ene siden, er det fordi livmorens stramming tydeliggjør hvor barnet ligger. Kulen som kommer fram er ryggside og rumpe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...