Gå til innhold

leamus og skjelvinger

Anbefalte innlegg

hei er en gutt på 27 som de siste mnd er plaget med mye leamus. det begynte i høyre legg i sommer men de siste ukene er det gått over til resten av kroppen. det hender jeg våkner om natta av kraftig leamus i rygg,mage, på siden av hodet osv.... både bein og armer har lettere for å sovne enn tidligere. tidligere trente jeg mye og var i god fysisk form men det siste året har jeg vært sykemeldt og blitt sittende veldig mye på stolen hjemme. har i tilegg til leamusen begynt å få murring i venstre side av kroppen mye i låret og litt på venstre siden av magen.. skjelver litt i venstre bein og arm. har også sterke ryggsmerter noe jeg har hatt hele mitt voksene liv. har også sterke puls slag i forhold til tidligere. min frykt er jo als ms o.l. i fjor sommer var jeg langt nede psykisk for å nevne det da. har operert hjerte når jeg var 22 for rytmefeil for å nevne dette. har vært grundig utredet i fjor sommer pga min sykdoms frykt. mye blodprøver pluss mr av hodet. håper på et svar jeg kan slå meg til ro med eller ett godt råd på dette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297067-leamus-og-skjelvinger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ???????????

Huff sykdomsangst er fryktelig slitsomme greier - føler med deg.

Jeg tror rett og slett dette skyldes for lite aktivitet - nå er jeg ingen spesialist- Men og sitte/ligge mye i ett år er lang tid og kroppen din vil etterhvert begynne og reagere med rariteter.

Jeg tror du ville hatt god nytte av og gå i hvertfall en tur om dagen (30 min) og at mange av symptomene ville forsvinne hvis du er litt i aktivitet.

Huff sykdomsangst er fryktelig slitsomme greier - føler med deg.

Jeg tror rett og slett dette skyldes for lite aktivitet - nå er jeg ingen spesialist- Men og sitte/ligge mye i ett år er lang tid og kroppen din vil etterhvert begynne og reagere med rariteter.

Jeg tror du ville hatt god nytte av og gå i hvertfall en tur om dagen (30 min) og at mange av symptomene ville forsvinne hvis du er litt i aktivitet.

takk for rådet:) skal prøve det:)

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Leamus eller såkalte fascikulasjoner kan ha svært mange årsaker. Prøv å les litt om dette her i doktoronline. Feilernæring, ujevn bruk av muskulatur ( passivitet og vektøkning) og endel medikamenter KAN være medvirkende. Men i ditt tilfelle synes jeg det er rimelig at utredning hos nevrolog vurderes. Dette fordi du er såpass ung, og fordi det har vart over tid, og i store deler av kroppen. og fordi du også har ryggsmerter. Viktig at du samarbeider med fastlegen din. Viktig at du også, uansett påvente av annen utredning, gjerne får oppfølging av en dyktig fysioterapeut. Både ryggsmerter og angst vil kunne bli bedre. Vis eventuelt denne kommunikasjonen til fastlegen din. Dersom du kommuniserer dårlig med fastlegen din, kan det være aktuelt å be om "second opinion" hos en annen fastlege. Det er kortere ventetid hos spesialister i større byer. Nevrologer er dessverre de spesialistene med lang ventetid, i noen byer finnes "helprivate" som gjerne koster 1200 til 1400 kroner for en grundig undersøkelse. Mulig vil du også ha nytte av samtaleterapi for hjelp med de psykiske plagene dine; høres ut som du har opplevd endel fysiske "tap" i livet, og at du trenger litt veiledning for å komme deg fysisk og psykisk opp igjen. De diagnosene du nevner er tross alt lite sannsynlige, særlig om du ikke er arvelig "belastet". Prøv å finn venner og familie som kan støtte deg, og finn tilbake til hobbyer og fritidsaktiviteter som er meningsfylte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...