Gå til innhold

deprimert/utbrent/energiløs

Anbefalte innlegg

Gjest lyst å bli glad igjen:)

er en dame på 38 år, som i alle år har slitt med nedstemthet, spesielt om vinteren. har nevnt det for leger, gang på gang, men jeg "ser ut" for å fungere såpass bra, att det virker ikke som de tar meg på alvor. fått tilbud om ett stykk antideppr, men etter å ha hørt andre oppleve å bli likegyldig, miste sex-lyst å bli "følelsesmessig " flat, frister det ikke å prøve. er det ikke noe middel som kan gi oppstemthet, uten så mye bivirkninger?? blandt andre blir jeg nok sett på som ressurs sterk og munter, men det er fordi jeg er så god på å "skjule" mine tunge dager. da kjører jeg barna på skolen, legger meg å sover. men står opp å dusjer til de kommer hjem. veldig oppsatt på att det ikke skal gå utover dem. jeg lever i ett noe utilfreds stillende parforhold, med en mann som er mye ute å reiser. men han er trofast, raus og snill. ansvaret hjemme har nok føltes uoverkommelig til tider, med fire barn, en av de med adhd. bor forholdsvis trangt, det plager meg en del. men det kan se ut som att det skal løse seg i nærmeste framtid, men planer for påbygg i sikte. men likevel, jeg føler meg ofte nedstemt, orker lite, seksti prosent stilling er RIKELIG. å når jeg er på mitt "verste" , er en aktivitet på kveldstid helt uoverkommelig. da blir jeg nærmest apatisk, jeg har liksom ikke mer å gi, føler att en dag på jobb tapper meg for energi, må få legge til att jeg trives i jobben, i helsevesenet, men att energi nivået mitt er unormalt lavt?? andre orker jo være sosiale å treffes på kveldstid, jeg vil helst være alene med en bok eller tv. i alle år har jeg merket sterk økning av negative tanker rundt menstruasjon. da tåler jeg ingenting fra noen, å opplever både sinne, frustrasjon og trang til å gråte, -for ting som jeg vanligvis "tåler"-det kan være stress, en negativ kommentar eller spørsmål om å komme ett sted, delta på noe. har ikke vært så enkelt å ha tid til meg sjøl disse årene, barna har tatt all min energi. hobbyer å diverse treningsformer har vært prøvet, men alltid kommer noe i veien. enten barnas fritid interesser, eller ulike møter. så å realisere meg selv, har jeg satt på vent en stund til. det som skremmer meg, er att jeg husker godt min mor var både fjern å oppfarende til tider, .så jeg frykter det er arvelig, i tillegg til en travel livssituasjon. jeg føler att jeg har humør svingninger, å hormon svingninger. hvordan måler man dette?? å hvordan kan det kureres? hvis det er medfødt/arvelig i tillegg?? jeg ba legen måle stresshormoner med meg, men fikk som svar att det var ingen hensikt å måle sånt, for hvis jeg var sliten, så var det grunn nok, for en kort sykmelding, sånn att jeg fikk ladet batteriene. dette skjer max en gang i året, men jeg er ikke interessert i sykemelding å en lege som sier "jeg forstår"- jeg ønsker å finne ut hva som gjør meg så nedstemt, få hjelp, av en medisin uten store bivirkninger. har bedt om å bli henvist til psykolog, for å bli sterkere psykisk, å forstå meg selv. men det jeg selv tror det kommer av, hormon- er det visst ikke mulig å kurerere eller måle???regulere? er forresten sterilisert, så det er ingen kunstige hormoner inne i bildet. men jeg tålte aldri p-piller heller. da ble jeg veldig deprimert, mistet sex-lysten. å av p-sprøyten ble jeg helt satt ut, så min mistanke går igjen på,- att jeg er hyper-sensitiv overfor hormoner- både kunstige OG mine egne. er det noe forskning som kan tyde på att dette kan stemme????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297173-deprimertutbrentenergil%C3%B8s/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kåre Kruttlapp

Hei solstråle!! Har vært der og blitt frisk! Var selv i en "umulig stresset" familie situasjon" Jeg ble frisk fordi jeg måtte møte gleden i døra! Ta den til meg! Trene litt,sosialisere meg!

Tok "johannesurt" for nedstemthet! Blei så trøtt at jeg gjespet hele dagen laang!! Funket ikke!! Ga ikke opp men tvang meg sekv til å være glad og gjøre fine ting hver dag! Dansekurs,og sa til meg selv.jeg vil være glad!

Kom igjen unge dame!! begynn å samle musikk! Se på hver eneste dag som en gave!! for det er det!! Barna dine,gleden i deres øyne når mamsen baker boller,eller en tur i svømmehallen etc etc! livet er nå! ikke før og ikke siden! varm klem!!

Tran (omega 3 og 6) i større doser kan fungere både på hormonelle svingninger og nedstemthet, dessuten er det helt ufarlig.

Så kanskje verdt et forsøk.

Jeg så en anbefalt dosering i et innlegg her inne - for en tid tilbake, men husker den dessverre ikke. Kanskje du kan bruke søkemotoren og finne det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...