Gå til innhold

nakke smerter og smerter i høyre arm kald hånd og prikking i fingrene

Anbefalte innlegg

Gjest lindilo

Jeg er kvinne 58 år og i meget god fysisk form. Svømmer 3 ganger uken og sykler hver dag til jobben. Jeg er plaget av konstant smerter i nakken.over lang tid og nå i de siste ukene har jeg voldsomme smerter i høyre armen , prikking i fingrene og hånden føles til tider kald. Har du noen formening om hva som forårsaker dette? Med vennlig hilsen Linda

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette høres veldig ut som et nakkeprolaps. Altså en mellomvirvelskive i nakkenivå som buker bakover og gir trykk mot nerven som går ut i hånden. Helt samsvarende med korsryggsmerte som gir isjas-smerte i benet. Både svømming og sykling KAN være uheldig for nakken i den fasen du er nå. All krumning av nakken og samtidig strekk av armene kan bidra til å dytte den bukende skiven ytterligere bakover mot nerveroten. Du bør en periode ha stabiliserende nakkeøvelser. Be gjerne fastlegen din om å få en henvisning til kyndig fysioterapeut. Trening i slynge-apparat, (Terapimaster), eller såkalt SET vil være gunstig. Riktig sittestilling på jobb, riktig nakkepute og løfteteknikker er viktig. Sålenge du "bare" har smerter og parestesier ( prikking/stikking) er det ikke farlig. Dersom du blir kraftløs eller følelsesløs, er det et forverrelsestegn, og MR-bilde og kirurgi må noen ganger vurderes. Les litt her i doktoronline om nakke-arm smerter, cervikalt prolaps eller nakkeprolaps.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...