Gjest lindilo Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Jeg er kvinne 58 år og i meget god fysisk form. Svømmer 3 ganger uken og sykler hver dag til jobben. Jeg er plaget av konstant smerter i nakken.over lang tid og nå i de siste ukene har jeg voldsomme smerter i høyre armen , prikking i fingrene og hånden føles til tider kald. Har du noen formening om hva som forårsaker dette? Med vennlig hilsen Linda 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297188-nakke-smerter-og-smerter-i-h%C3%B8yre-arm-kald-h%C3%A5nd-og-prikking-i-fingrene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Dette høres veldig ut som et nakkeprolaps. Altså en mellomvirvelskive i nakkenivå som buker bakover og gir trykk mot nerven som går ut i hånden. Helt samsvarende med korsryggsmerte som gir isjas-smerte i benet. Både svømming og sykling KAN være uheldig for nakken i den fasen du er nå. All krumning av nakken og samtidig strekk av armene kan bidra til å dytte den bukende skiven ytterligere bakover mot nerveroten. Du bør en periode ha stabiliserende nakkeøvelser. Be gjerne fastlegen din om å få en henvisning til kyndig fysioterapeut. Trening i slynge-apparat, (Terapimaster), eller såkalt SET vil være gunstig. Riktig sittestilling på jobb, riktig nakkepute og løfteteknikker er viktig. Sålenge du "bare" har smerter og parestesier ( prikking/stikking) er det ikke farlig. Dersom du blir kraftløs eller følelsesløs, er det et forverrelsestegn, og MR-bilde og kirurgi må noen ganger vurderes. Les litt her i doktoronline om nakke-arm smerter, cervikalt prolaps eller nakkeprolaps. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297188-nakke-smerter-og-smerter-i-h%C3%B8yre-arm-kald-h%C3%A5nd-og-prikking-i-fingrene/#findComment-2401091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.