Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 20 gammel og har vært sammen med samboeren (kjæresten som jeg bor sammen med, jf. ham) min i 5 år i april. Vi har generellt et fint forhold, og han er en god partner. Jeg er nokså sikker på det at han er fornøyd med forholdet.. kanskje heller FOR komfortabel. Etter 5 år begynner jeg å se fremover, og ønsker etterhvert å gå videre. Selv om jeg ikke setter noen "frist", kan jeg gjerne tenke meg å være etablert med barn før jeg er 30 - gjerne rundt 25. Noe jeg har lært av min mors liv er at det aldri er for sent for noe. Men akkuratt å bli mor tidlig føler jeg er viktigere enn, bl.a. karriere, og vil ikke bli moren med for vond rygg og hodeverk hver gang noe må gjøres, men heller være frisk og rask til å kunne takkle det meste som skulle dukke opp. Problemet er at kjæresten min har et helt annet syn på hva som er viktigst i livet. Han er heller redd for å bli voksen, og trives som ungdom. Han har absolutt ingen planer om etablering før etter fylte 30 år, utdanning / karriere og økonomisk stabilitet, og viser tydelig ubehag - kanskje frykt, hver gang temaet dukker opp i bl.a. familiesamenhenger. Det er -på toppen av alt- veldig vanskelig å ta opp temaet, fordi han er så spesiellt fravikende til det, og ikke engang takler en spøk i retning emnet. Så hjelper det jo heller ikke at begge er veldig konfliktsky... Dette opptar tankene mine omtrent hver dag for tiden,og jeg vet ikke hvor mye lenger jeg er villig til å stå såpass stille i et forhold,som jeg begynner å tvile på om kommer tilå gå noensteds. Jeg har begynt å fantasere om både singellivet og andre menn - skummelt nok også nære venner, mye mer frekvent enn før.. men likevel, tross i at vi er så ulike som vi er, ønsker jeg ikke å bryte forholdet. I alle fall vet jeg ikke om jeg er klar for det, eller vil kunne takkle noe slikt nå. Vi har bare bodd sammen siden i høst, og jeg tenker jo også "vi er unge, og har god tid".. Men jeg klarer ikke se for meg at han vil endre "planen" sin, så jeg er også redd jeg "kaster bort" for mye tid - i og med at jeg tviler slik.. Jeg er også litt flørten som person, og -selv om det ikke har noe med vårt forhold å gjøre- føler kanskje også jeg burde være med, eller i alle fall oppdage andre menn. Siden vi ble sammen i ungdomskolealder, har jeg -som du kan ane- ikke vært med noen annen, sett bort fra noen kveldsflørter uten særlig handling. -Kanskje uungåelig under to års langdistanse midt i forholdet. Noen innspill?? Jeg vet ikke om vi takkler å snakke om dette, så lurer vel også på hvordan jeg skal klare å vurdere/bestemme meg for om jeg vil eller ikke...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297253-5-%C3%A5r-til-eller-brudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

15

• Katt-ja

4

• Lillemus

2

• løvinne71

1

Mest aktive i denne tråden

Jeg skjønner samboeren din godt jeg! :o) Hadde han som dengangen var min kjære kommet da vi var 20 år og begynt å snakke om barn og familieliv så hadde jeg fått hetta! Dere er kjempeunge ennå og det har ovehodet ingen bråhast spør du meg!

Ta deg tid til å nyte nuet, gjør ting som kan bli vanskeligere når dere får barn, reis og opplev ting sammen! Joda, man kan reise med barn også, men det er ikke til å komme unna at det er enklere når man er bare to voksne...

Morning Glory

Hei! Gutter på 20 er sjelden klare for å tenke på barn og familieliv. At han sier i dag at han ikke vil ha barn før han er 30 år, betyr ikke at han mener det samme om fem år. Når man er så unge som dere er, har man frihet til å gjøre som man vil. Nyt dette. Forpliktelser som familieliv og ekteskap kommer fort nok. 20-årene vil være noen av de frieste tidene du har i livet ditt. Nyt nuet og spekuler så lite som mulig på om kjæresten din er den rette faren til dine barn eller den rette ektemannen gjennom hele livet. Har dere det bra sammen, så nyt det:)

Annonse

Gjest sola mi

Bruk avsnitt.

Så får du flere lesere og kanskje flere svar.

mvh

Synes ikke det er pent å påpeke at man må ha avsnitt for å lese et innlegg. Det gjelder også flere her inne som altfor ofte må si ifra om slike bagateller.

Det er ikke alle mennesker som er like flinke i norsk rettskriving og tenker noe over hvordan man skal skrive et innlegg korrekt.

Man leser eller leser ikke et innlegg selvom det er med eller uten avsnitt. Fritt valg.

Gjest Elextra

Synes ikke det er pent å påpeke at man må ha avsnitt for å lese et innlegg. Det gjelder også flere her inne som altfor ofte må si ifra om slike bagateller.

Det er ikke alle mennesker som er like flinke i norsk rettskriving og tenker noe over hvordan man skal skrive et innlegg korrekt.

Man leser eller leser ikke et innlegg selvom det er med eller uten avsnitt. Fritt valg.

Selvfølgelig er det fritt valg å lese, men hun som skriver inn ønsker vel gode og mange svar, blant annet svar fra slike som PieLill, som gjerne gir gode og velbegrunnede svar. Men hun og mange andre faller av halvveis i slike lange innlegg uten avsnitt, da er det bedre å si fra til vedkommende.

Gjest sola mi

Jeg kan absolutt svare deg fra egne erfaringer.

Har selv alltid hatt bare en mann i mitt liv og det har også vært fra ungdomstiden. Vi hadde mange år før vi fikk barn sammen. Det var jeg som ikke ønsket barn før jeg ble 30 år. Ønsket om barn kom gradvis når man ble eldre og hadde fått levet fra seg litt som et par. Er fortsatt småbarnsmor og nærmer meg 40 år og alle mine venner er i samme aldersgruppe med små barn.

Vi er ikke en gjeng med hengehoder og dårlig trent og vondt i hodet. Tvert om tror jeg at vi har en fordel med små barn siden de holder oss yngre enn om vi var tenåringsforeldre og kunne sitte i godstolen hele dagen fordi ungdommen klarer seg selv.

Det er heller ikke uvanlig at man lurer på hvordan det ville vært med flere partnere i livet. Men når man har truffet sin sjelevenn og har det flott så slår man seg til ro og ville ikke byttet den ene partneren ever.

Synes du og din kjæreste skal ta det litt med ro noen år til og reise og jobbe og kose dere masse. Om 5 år kan du ta opp disse tankene igjen og gjøre noe med det. Da vil du ha vokst litt mer i tankegangen og fått mer erfaring i livet og du vil nok vite helt sikkert om din partner er den rette for deg eller ei. Deretter kan dere ta opp en samtale om barn og tidspunkt hvis du ønsker å fortsette i samme parforhold.

Da vil også din kjære ha et helt annet tankesett på livet enn pr. idag. Tro meg! Litt ekstra tid er alt mannfolka trenger når det gjelder det meste i livet. Så du skal se at han har fått sine egne meninger, enten det er positivt for deg eller ikke.

Når du er 25 år er det fortsatt mange single mennesker man kan finne hvis du ender parforholdet. Og om du blir 30 år før du får ditt første barn så kan du fortsatt få flere barn og være svært aktiv!

Lykke til videre.

Gjest Elextra

''Men akkuratt å bli mor tidlig føler jeg er viktigere enn, bl.a. karriere, og vil ikke bli moren med for vond rygg og hodeverk hver gang noe må gjøres, men heller være frisk og rask til å kunne takkle det meste som skulle dukke opp.''

Har flere kommentarer til dine uttalelser her.

For det første skal du ikke undervurdere viktigheten av å få en viss "karriere". Både økonomisk og på andre vel så viktige måter vil du ha glede av en bra utdannelse og jobb. Og det kommer _ikke_ nødvendigvis i veien for barn, du trenger ikke velge enten det ene eller det andre. Synes det er ubetenksomt av deg om du allerede i dag velger bort utdannelse og bra jobb fordi du "likevel skal ha barn tidlig".

Førstegangsfødende i Oslo er gjennomsnittlig 30 år! 30 år er ingen alder, og man er ikke svakelig og for sliten til å ta seg av barn selv om man ikke er tidlig i 20-årene.

Synes ikke det er noe rart at kjæresten din kvier seg for å planlegge familieliv når han er så ung.

Gjest sola mi

Selvfølgelig er det fritt valg å lese, men hun som skriver inn ønsker vel gode og mange svar, blant annet svar fra slike som PieLill, som gjerne gir gode og velbegrunnede svar. Men hun og mange andre faller av halvveis i slike lange innlegg uten avsnitt, da er det bedre å si fra til vedkommende.

Mitt poeng er at det finnes en del mennesker som ikke kan dette med avsnitt så godt. Og da får det bli som det blir uten å bli sagt noe om dette. Synes at man heller kan svare ordentlig eller la vær og la personen få de svarene som kommer. Ikke alltid at folk svarer mye på et korekt skrevet oppsett heller.

Mitt poeng er at det finnes en del mennesker som ikke kan dette med avsnitt så godt. Og da får det bli som det blir uten å bli sagt noe om dette. Synes at man heller kan svare ordentlig eller la vær og la personen få de svarene som kommer. Ikke alltid at folk svarer mye på et korekt skrevet oppsett heller.

Men er det ikke greit om man på en fin måte gjør vedkommende oppmerksom på at om h*n legger inn noen avsnitt så blir det lettere å lese for oss andre og dermed får h*n kanskje flere svar?

Som du kanskje ser har MKPL kun fått to svar på innlegget sitt i tillegg til min oppfordring til å bruke avsnitt.

Jeg mener derfor det kan være nyttig å gjøre vedkommende oppmerksom på at hvor vidt man bruker avsnitt eller ikke i stor grad er med å påvirke hvor mange svar man får, etter som mange dropper å lese lange innlegg uten avsnitt.

Om man har anstrengt seg for å skrive et langt innlegg, er det synd om man går glipp av relevante svar fordi mange ikke orket å lese det pga at det blir for tungt uten avsnitt.

Det er veldig enkelt å lage avsnitt. bare å trykke på knappen to ganger på rad. Det har lite og ingen ting med norskferdigheter å gjøre.

Så min oppfordring til å bruke avsnitt er fra min side ikke surmaget kritikk, men et velmenende råd eller en mulig forklaring på en kanskje skuffende respons.

Om avsnitt blir en del av nettiketten, vil mange få bedre utbytte av å benytte DOL både blant skribentene og leserne.

mvh

Annonse

Gjest Elextra

Ok, jeg mener vedkommende er tjent med et hint, så da er vi ganske enkelt uenige.

Som du kanskje ser har MKPL kun fått to svar på innlegget sitt i tillegg til min oppfordring til å bruke avsnitt.

Jeg mener derfor det kan være nyttig å gjøre vedkommende oppmerksom på at hvor vidt man bruker avsnitt eller ikke i stor grad er med å påvirke hvor mange svar man får, etter som mange dropper å lese lange innlegg uten avsnitt.

Om man har anstrengt seg for å skrive et langt innlegg, er det synd om man går glipp av relevante svar fordi mange ikke orket å lese det pga at det blir for tungt uten avsnitt.

Det er veldig enkelt å lage avsnitt. bare å trykke på knappen to ganger på rad. Det har lite og ingen ting med norskferdigheter å gjøre.

Så min oppfordring til å bruke avsnitt er fra min side ikke surmaget kritikk, men et velmenende råd eller en mulig forklaring på en kanskje skuffende respons.

Om avsnitt blir en del av nettiketten, vil mange få bedre utbytte av å benytte DOL både blant skribentene og leserne.

mvh

Spiss parantes er tydeligvis ikke gangbart.

Gjengir et av avsnittene på nytt:

Det er veldig enkelt å lage avsnitt. bare å trykke på 'Return' knappen to ganger på rad. Det har lite og ingen ting med norskferdigheter å gjøre.

mvh

PieLill sa jo fra på en grei måte.

Og det ser ut til at vi er i overvekt,- vi som tror at flere leser det hvis det har et fornuftig antall avsnitt...

Jeg vet ikke om det bare var en uvane/sløvhet, teknisk glipp, eller at det er språklig vanskelig, som fikk MKPL til å ikke bruke avsnitt.

Mange er lite oppmerksomme på hvor uleselig en tekst uten luft blir for enkelte. Ikke så rent få. Enda flere mister motivasjonen til å lese.

Om MKPL synes det er et godt råd og at det er overkommelig å lage avsnitt blir opp til ham/henne.

Jeg synes det er relevant å gjøre oppmerksom på at man ved et veldig enkelt grep kan øke interessen for det man skriver vesentlig. Trykk 'Return' to ganger når teksten blir 5-6 linjer lang. Det kan alle som klarer å skrive lange tekster få til.

mvh

Jeg vet ikke om det bare var en uvane/sløvhet, teknisk glipp, eller at det er språklig vanskelig, som fikk MKPL til å ikke bruke avsnitt.

Mange er lite oppmerksomme på hvor uleselig en tekst uten luft blir for enkelte. Ikke så rent få. Enda flere mister motivasjonen til å lese.

Om MKPL synes det er et godt råd og at det er overkommelig å lage avsnitt blir opp til ham/henne.

Jeg synes det er relevant å gjøre oppmerksom på at man ved et veldig enkelt grep kan øke interessen for det man skriver vesentlig. Trykk 'Return' to ganger når teksten blir 5-6 linjer lang. Det kan alle som klarer å skrive lange tekster få til.

mvh

Jeg tror avsnittproblemet delvis skyldes at man skriver innlegget i en annen editor. Ved kopiering over til en DOL-melding, kan da de avsnittene man har lagt inn, bli borte.

Jeg tror avsnittproblemet delvis skyldes at man skriver innlegget i en annen editor. Ved kopiering over til en DOL-melding, kan da de avsnittene man har lagt inn, bli borte.

Ja, DOL er ganske sær på dette.

En god idé å bruke forhåndsvisning før man poster om man har kopiert teksten fra en annen editor.

Uansett synes jeg det er relevant å gjøre oppmerksompå at man vesentlig begrenser leserskaren om man av en eller annen grunn ikke bruker avsnitt.

Skulle man være så uheldig å uttilsiktet poste uten avsnitt, går det jo an å poste på nytt.

mvh

Gjest Elextra

mvh

Om man skriver innlegget i et annet program (f.eks. Word) og kopierer det inn på DOL, forsvinner avsnittene på veien. Men en vil jo ved forhåndsvisning se dette, og forhåpentlig legge inn avsnitt igjen. Har også hørt at folk kan ha samme problem ved andre nettlesere, f.eks. Opera.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...