Gå til innhold

Sjalu kjæreste

Gjest blir det bedre etterhvert?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har vært sammen med kjæresten min i 4 mnd. ganske tett innpåbrudd med eksen som jeg har et barn med. Og naturlig nok har hatt en del kontakt med etter bruddet pga. barnet. Kjæresten kom med slangbemerkninger når vi hadde vært sammen, og hele tiden mistenkelige kommentarer som viste at han var sjalu og redd for at jeg skulle gåtilbake til eksen. Dette er heldigvis emr eller mindre over nå, han skjønner at jeg ikke vil tilbake til han. MEN det finnes jo en del andre menn i verden da.. Og det virker som om han tror alle er en trussel. Hver gang jeg har vært på konferanse med jobben, eller båttur med venninner, så får jeg sleng-spørsmål om hvor mange jeg rota med, hvem som var med meg på rommet osv? Også ser han surt på meg, som om jeg hadde gjort det. Har sagt til han at dette er utrolig slitsomt, og det viser jo bare mistillitt da siden det virker som om han ikke stoler på meg, eller følelsene mine for han. Han sier han skal ta seg sammen, men at det ikke er så lett siden han har blitt bedratt i sine to siste forhold så er han litt på vakt. Men JEG vil ikke lide forsi jentene han har vært sammen med før dreit seg ut!

Jeg har sagt han kan se på mobilen min hvis han ville sjekke, men han sa nei, men en gang i fylla så hadde han visst behov for å lese gjennom mine meldinger fordet. Javel.. jeg har ikke noe å skjule, men hvor er tilliten?

Jeg håper jeg kan gå på gata en dag med han uten at jeg skal få kjeft hvis andre menn ser på meg. Ikke kjeft da men bemerkninger som "han hadde du lyst på hva?" og i den duren.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297293-sjalu-kj%C3%A6reste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke giddet være sammen med en mann som overhode ikke hadde tiltro til meg og som kom med slike bemerkninger. Aldri i verden.

Hvor ble det av respekten? Tilliten? Kjærligheten? Kosen?

Det skal sies at han er helt fantastisk på alle andre områder. Flink til å hjelpe til hjemme hos meg, omsorgsfull, snill, kosete, sender meg hyggelige sms, morsom, blid og vi har det kjempefint, bortsett fra dette problemet hans. Jeg merker jeg blir litt skuffa hver gang han kommer med sånne bemerkninger, og jeg sier det også rett ut at det faktisk sårer.

Han sier han skal prøve å skjerpe seg, og at det ikke kommer fordi han ikke stoler på meg. han prøver å bekjempe de dumme tankene har får, men ikke alltid det går. F.eks forrige uke skulle jeg til eksen etter jobb for å se for fordelingen av samværet for første halvåret i 2008, kjæresten skulle komme til meg etter jobb. Jeg sendte en mld til han og skrev at jeg nok spiser hos eksen siden det et rett etter jobb og det kommer til å ta par timer, og skrev at jeg er hjemme rundt kl. 19, men er tom for batteri på mobilen snart og han bare kan komme til meg når det måtte passe han etter 19. Jeg fikk ikke svar på denne mld, men senere sa han at han først hadde tenkt at jeg da skulle ha meg med eksen, og derfor skrev jeg hadde tomt batteri. Men grunnen til at jeg skrev det var jo fordi han ikke skulle flippe ut hvis han ringte og mobilen min var avslått, det hadde jo virka enda mer mistenkelig. Han kom på andre tanker et minutt etter han hadde tenkt det, men det er sånne ting som skjer ganske ofte. Hvorfor kan han ikke bare stole på meg da? Skjønner han har brent seg, men det har da ikke noe med meg å gjøre? Hva kan jeg gjøre da for å få han tryggere på meg, selg selv og forholdet? Han sier han er så utrolig redd for å miste meg, derfor han blir sånn. Jeg vil ikke miste han heller, men dette kan bli slitsomt i lengden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297293-sjalu-kj%C3%A6reste/#findComment-2400445
Del på andre sider

Det skal sies at han er helt fantastisk på alle andre områder. Flink til å hjelpe til hjemme hos meg, omsorgsfull, snill, kosete, sender meg hyggelige sms, morsom, blid og vi har det kjempefint, bortsett fra dette problemet hans. Jeg merker jeg blir litt skuffa hver gang han kommer med sånne bemerkninger, og jeg sier det også rett ut at det faktisk sårer.

Han sier han skal prøve å skjerpe seg, og at det ikke kommer fordi han ikke stoler på meg. han prøver å bekjempe de dumme tankene har får, men ikke alltid det går. F.eks forrige uke skulle jeg til eksen etter jobb for å se for fordelingen av samværet for første halvåret i 2008, kjæresten skulle komme til meg etter jobb. Jeg sendte en mld til han og skrev at jeg nok spiser hos eksen siden det et rett etter jobb og det kommer til å ta par timer, og skrev at jeg er hjemme rundt kl. 19, men er tom for batteri på mobilen snart og han bare kan komme til meg når det måtte passe han etter 19. Jeg fikk ikke svar på denne mld, men senere sa han at han først hadde tenkt at jeg da skulle ha meg med eksen, og derfor skrev jeg hadde tomt batteri. Men grunnen til at jeg skrev det var jo fordi han ikke skulle flippe ut hvis han ringte og mobilen min var avslått, det hadde jo virka enda mer mistenkelig. Han kom på andre tanker et minutt etter han hadde tenkt det, men det er sånne ting som skjer ganske ofte. Hvorfor kan han ikke bare stole på meg da? Skjønner han har brent seg, men det har da ikke noe med meg å gjøre? Hva kan jeg gjøre da for å få han tryggere på meg, selg selv og forholdet? Han sier han er så utrolig redd for å miste meg, derfor han blir sånn. Jeg vil ikke miste han heller, men dette kan bli slitsomt i lengden.

Du skal i alle fall ikke begynne å unngå ting fordi du er redd han skal bli såret over det - nå snakker jeg om ting som er helt vanlige altså, ikke ting man rett og slett ikke gjør fordi det er respektløst overfor partneren sin.

Gi ham klinkende klar beskjed hver eneste gang han trår over streken med disse kommentarene sine, til slutt siger det kanskje inn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297293-sjalu-kj%C3%A6reste/#findComment-2400450
Del på andre sider

Tviler ikke på at han har mange fine sider, men vil du ha en som ikke stoler på deg. Og som du stadig må forklare deg for til evig tid?

Jeg var samboer med en fyr som tidligere hadde vært sammen med en psykopat, og som var preget av det. Han var veldig mistenksom, og jeg måtte hele tiden prøve å overbevise han om at jeg ikke var noen psykopat. Det var fryktelig slitsomt...., så slitsomt at jeg til slutt takket for meg. Jeg ville ikke gjøre opp for andre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297293-sjalu-kj%C3%A6reste/#findComment-2400651
Del på andre sider

Tror du han er sjalu fordi han er uttrygg eller sjalu av prinsipp? Om det siste er tilfelle, er det langt vanskeligere å bli kvitt slike problem.

Er han derimot sjalu fordi brent barn lukter svidd, er det godt mulig å skape ny trygghet.

Kan du komme hans misstenksomme spørsmål litt i forkjøpet med å være ekstra informativ og ekstra oppmerksom overfor ham i de situasjonene han lett blir sjalu. Kan du klare å være overtydelig en stund.

Han på sin side må han klinkende klart for seg at han ikke kan ta ut sinnet og gøra for noe andre har gjort på deg. Han må klare å ikke innlemme deg i en generell dom over jenter pga hva 2 stk har gjort.

Om en eventuell trygghetskampanje fra din side bare øker hans kontrollbehov og sjalusi, ser jeg ikke mye håp.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297293-sjalu-kj%C3%A6reste/#findComment-2401023
Del på andre sider

Annonse

For å begynne med slutten: "blir det bedre etterhvert?"spør du.

Jeg må si at jeg har mine tvil!

Som regel går det heller motsatt vei, at sjalusien øker ettersom han får mere "eier-følelse" ovenfor deg, og etterhvert føler seg tryggere i forholdet til å vise sine mere usympatiske sider.

Og når han kommer med kommentarer som du nevner etter bare 4 måneder!!!

Det ville gjort meg VELDIG skeptisk!

Hvis han i fullt alvor mener det han sier, kan det tyde på at han har tendenser til sykelig sjalusi. Altså sjalusi som ikke er relatert til hva som skjer i virkeligheten, men til ting han ser i sin egen fantasi.

Det å få deg til å unnskylde deg for urimelige beskyldninger,og gi deg nedlatende kommentarer, er en svært vanlig hersketeknikk for å kontrollere deg og gjøre deg usikker. Du kan fort befinne deg i en situasjon hvor du må redegjøre for hvert minutt du brukte på å kjøpe melk, og at du begynner å kutte ut ting du ønsker å gjøre fordi du er redd han vil reagere.

Hvis du kommer dit at du må lyve om dagligdagse ting, eller går på tå hev for ikke å gjøre eller si noe "feil" så har det nok gått altfor langt allerede.

Jeg synes du skal lytte til varselklokkene, og være på vakt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297293-sjalu-kj%C3%A6reste/#findComment-2401060
Del på andre sider

Hadde du praktisk talt behøvd spise middag hos exen din da? den henger jo ikke på en greip.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297293-sjalu-kj%C3%A6reste/#findComment-2404534
Del på andre sider

hei! Uff da, dette hørtes ikke godt ut. Jeg har med vilje ikke lest de andre svarene du har fått ennå...

jeg har litt dårlig erfaring med sjalusi, den gav seg ikke hos han jeg var sammen med og den ble heller ikke bedre. Tror jobben ligger veldig hos din mann, hvis ikke han ønsker å jobbe med seg selv, blir det vanskelig for dere og ikke minst for deg. Kjære deg, lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297293-sjalu-kj%C3%A6reste/#findComment-2408823
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...